REKLAMA
LPG
05.01.2015

Karetka LPG jednak się opłaca

Zakon Maltański w Polsce będący częścią Zakonu Św. Jana z Jerozolimy to jedna z najstarszych instytucji chrześcijańskiej cywilizacji. Jest to zakon świecki, powstały w Jerozolimie około 1050 r. jako zakon rycerski.
REKLAMA

Obecnie Rycerze Maltańscy wyróżniają się swoim zaangażowaniem w doskonaleniu duchowości w Kościele i pracą dla ludzi ubogich i chorych. Aby sprostać tym zadaniom w strukturach Zakonu działa Maltańska Służba Medyczna, która dysponuje sporą flotą karetek (ambulansów medycznych).

Karetka Profile Vehicles na bazie Mercedesa Sprintera z zasilanym LPG silnikiem 1,8 (instalacja Prins VSI)fot. Profile VehiclesKaretka Profile Vehicles na bazie Mercedesa Sprintera z zasilanym LPG silnikiem 1,8 wykorzystuje gazowy układ zasilania Prins VSI

Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie ostatnio zakupiona karetka, która jest jedną z niewielu w Polsce, jeśli nie jedyną, która jest napędzana LPG. Tradycyjny monopol silników Diesla w tej klasie pojazdów został przełamany, a użytkownik bardzo chwali sobie zmianę, która wiąże się nie tylko z mniejszymi kosztami eksploatacji.

O szczegóły zapytaliśmy pana Andrzeja Dziędziela z Maltańskiej Służby Medycznej.

gazeo.pl: Skąd pomysł na LPG?

Andrzej Dziędziel: Niestety nowoczesne samochody z silnikami Diesla z tymi wszystkimi dodatkowymi systemami oczyszczającymi spaliny stwarzają masę problemów eksploatacyjnych, a w związku z tym wpływają na koszty użytkowania.

Ponadto wszystkie nowe samochody z silnikami Diesla mają silniki o pojemnościach skokowych powyżej 2 litrów, co powoduje, że akcyza na nie wynosi 18%, a my za samochód z silnikiem benzynowym, dostosowanym do zasilania LPG zapłaciliśmy akcyzę w wysokości 3%. W ten sposób zaoszczędzone pieniądze przeznaczyliśmy na lepszy sprzęt medyczny, będący wyposażeniem karetki.

Z tego co wiem nie jest to zwykły ambulans i to nie tylko z uwagi na napęd LPG?

Zakupiliśmy karetkę fińskiej firmy Profile Vehicles, która jest prawie tonę lżejsza od standardowego ambulansu. To przede wszystkim zasługa kompozytowej zabudowy oraz pojazdu bazowego z silnikiem benzynowym dostosowanym do zasilania LPG.

Mercedes Sprinter LPG z zabudową medyczną fot. Profile VehiclesMercedes Sprinter LPG z zabudową medyczną Profile Vehicles

Wybraliśmy jeden z najtańszych furgonów bazowych, czyli Mercedesa Sprintera 316 z benzynowym, doładowanym silnikiem 1,8, który aby dodatkowo obniżyć koszty użytkowania został wyposażony w instalację gazową holenderskiej firmy Prins.

Jakie były pierwsze wrażenia z jazdy na LPG?

Muszę powiedzieć, że na początku trochę się przeraziliśmy, bo samochód zużywał ponad 30 l LPG na 100 km, ale wynikało to z błędnych nastaw instalacji gazowej. Obecnie, po regulacji, zużycie LPG wynosi około 20 l/100 km. Mówimy oczywiście o eksploatacji pojazdu uprzywilejowanego, czyli dynamicznej jeździe, praktycznie cały czas z pedałem gazu w podłodze.

W normalnym użytkowaniu spokojnie można zejść do 16-17 l LPG na 100 km. Oznacza to, że na każdych 100 km oszczędzamy, w stosunku do karetki napędzanej silnikiem Diesla, od około 25 do prawie 36 zł, biorąc pod uwagę obecny (grudzień 2014) poziom cen (2,49 zł za litr LPG i 4,69 zł za litr ON).

Czyli jesteście zadowoleni z decyzji?

Jesteśmy bardzo zadowoleni. Obecnie mamy przejechane blisko 3,5 tys. km. Jeśli chodzi o dynamikę samochodu, nie ma żadnych różnic pomiędzy jazdą na benzynie i na gazie.

A w stosunku do diesla?

Oczywiście w porówaniu do silnika Diesla jest różnica. Ale wiadomo diesel ma większy moment obrotowy. Cudów nie ma, tego się nie da przeskoczyć. Ale przy tankowaniu też jest spora różnica, oczywiście na korzyść LPG.

Przedział medyczny karetki Profile Vehiclesfot. Profile VehiclesPrzedział medyczny karetki Profile Vehicles na Sprinterze LPG

Czy instalacja gazowa jest fabryczna?

Nie jest to rozwiązanie fabryczne ale instalacja została zamontowana naprawdę ślicznie. Nie widać ingerencji, wszystko wygląda tak jakby było zrobione w fabryce, co jest zasługą firmy Prins Autogaz, która montowała system LPG.

Ludzie z Prinsa przyjechali później specjalnie, żeby nam wyregulować instalację. Obsługa naprawdę jest świetna. Gdybyśmy mieli jakiekolwiek pytania czy problem, przez 24 godziny na dobę możemy dzwonić i pytać.

Rozumiem, że jest to jedyna karetka LPG w Waszej flocie?

W sumie w Maltańskiej Służbie Medycznej użytkujemy 11 ambulansów, w tym jedną karetkę zasilaną LPG.

Z pewnością jednak wszystkie karetki, które będziemy kupować jako nowe będą już samochodami z napędem LPG. Będziemy namawiali wszystkich innych użytkowników do tego paliwa, żeby jeździli w miarę tanio.

Dziękuję za rozmowę.

Nowy pojazd wszedł oficjalnie do eksploatacji w niedzielę 14 grudnia 2014 r., po uroczystym poświęceniu, które miało miejsce w kościele św. Maksymiliana Marii Kolbego w Oświęcimiu.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Zakon Maltański, Profile Vehicles



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.