REKLAMA
LPG
24.11.2011

LPG okiem specjalistów

Auta z instalacją LPG cieszą się coraz wiekszą popularnością wśród przedsiębiorców. O zdanie na temat instalacji LPG w samochodach flotowych zapytaliśmy przedstawicieli trzech marek oferujących fabryczne samochody przystosowane do zasilania tym paliwem.
REKLAMA
Piotr Wróbel, Dyrektor Sprzedaży Flotowej w Fiat Auto PolandFiatPiotr Wróbel, Dyrektor Sprzedaży Flotowej w Fiat Auto Poland

Piotr Wróbel, Dyrektor Sprzedaży Flotowej w Fiat Auto Poland

gazeo.pl: Jakie zainteresowanie samochodami zasilanymi LPG wykazuje rynek flotowy?
Faktycznie spore... W ostatnim okresie obserwujemy duże zainteresowanie Klientów samochodami wyposażonymi w instalację LPG - szczególnie zamontowaną przez autoryzowane stacje serwisowe.

Z czego sytuacja taka wynika?
Sytuacja ta jest oczywiście pochodną wzrostu cen benzyny i oleju napędowego. Klienci, zwłaszcza flotowi, szukając redukcji kosztów użytkowania kierują swoje zainteresowanie w stronę pojazdów zasilanych LPG. To rozwiązanie to podwójne znaczenie słowa EKO, czyli Ekonomia i Ekologia.

Czy działania promocyjne Fiata będą popularyzować paliwo gazowe?
Tak. Już w tej chwili Fiat ma w swojej ofercie handlowej modele wyposażone w instalacje gazowe w promocyjnych cenach. Na tych rynkach europejskich, na których od lat jest spore zainteresowanie paliwami alternatywnymi LPG/CNG mamy bogatą ofertę modeli grupy Fiat. Technologicznie jesteśmy zatem przygotowani, wszystko zależy od zainteresowania ze strony Klientów tego typu rozwiązaniami.

Jakie stereotypy na temat zasilania gazowego krążą wśród użytkowników flotowych?
Generalnie największe obawy budzą koszty serwisowania, spadek osiągów pojazdów wyposażonych w instalacje typu LPG i obawa przed utratą gwarancji (tylko przy instalacji rozwiązania autoryzowanego przez producenta, zazwyczaj droższego - nie ma tego problemu). Dlatego też w aspekcie gwarancji istotne jest dokładne zapoznanie się z ofertą danego producenta pojazdów, a nie kierowanie się stereotypami. Każda instalacja gazowa posiada niezależną gwarancję dystrybutora. Wiele uwagi poświęca się również dyskusjom na temat jakości paliwa LPG w Polsce. Do tego dochodzą jeszcze stricte użytkowe aspekty jak na przykład ograniczone możliwości parkowania w garażach podziemnych, czy też zmniejszona pojemność bagażnika.

Jak można sprecyzować klienta, użytkownika floty samochodowej zasilanej LPG? Czy są to ludzie od razu zdeklarowani na ten rodzaj zasilania samochodów, czy trzeba ich namawiać do takiego rozwiązania?
Generalnie można zaobserwować, że Klienci którzy już mają doświadczenie z instalacjami gazowymi, chętniej sięgają przy zakupie kolejnego pojazdu po samochody zasilane LPG.

Jak liczne są floty pojazdów zasilanych LPG? Czy są to raczej duże floty, czy może głównie mniejsze firmy używają samochodów zasilanych autogazem?
Nie ma tutaj jednoznacznego rozgraniczenia. Wśród naszych Klientów tankujących LPG są firmy zarówno dysponujące sporym parkiem samochodowym jak i podmioty z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Jak wygląda sprawa obsługi instalacji gazowych w sieci Fiata, szczególnie w okresie gwarancji, jeśli instalacja była zakładana w stacji A, a naprawę gwarancyjną przyszło wykonać w drugim końcu Polski, w stacji B?
Samochody wyposażone w autoryzowaną przez Fiat Auto Poland instalację gazową mogą być serwisowane w zakresie ewentualnych napraw gwarancyjnych w blisko 120 ASO Fiat Auto Poland na terenie całego kraju, które mają również autoryzację właściwego dystrybutora instalacji gazowej. Gęsta sieć serwisowa sprawia, że bez większego problemu można znaleźć punkt serwisowy w dogodnej odległości. Standardowy sposób montażu instalacji do danego samochodu zapewnia, że stacja serwisowa Fiata nie ma problemów z przeglądem, regulacją czy też jej naprawą.

Jak Pan widzi przyszłość zasilania LPG w zastosowaniach flotowych? Biorąc pod uwagę obecne ceny klasycznych paliw silnikowych chyba rysuje się ona dość optymistycznie?
Instalacje LPG są coraz nowocześniejsze i efektywniejsze. Jeśli różnica w cenie pomiędzy klasycznymi a alternatywnymi paliwami będzie nadal znaczna wówczas Klienci flotowi mogą coraz częściej decydować się na wybór tego rodzaju rozwiązania. Kluczowe będzie tutaj podejście producentów pojazdów do kosztów serwisowania i warunków gwarancji.

Bartłomiej Brzozowski, Fleet Sales Manager w Chevrolet Poland ChevroletBartłomiej Brzozowski, Fleet Sales Manager w Chevrolet Poland

Bartłomiej Brzozowski, Fleet Sales Manager w Chevrolet Poland

Jakie zainteresowanie Waszymi samochodami zasilanymi LPG wykazuje rynek flotowy? Różnego rodzaju promocje ze strony Chevroleta wskazują, że powinno być coraz większe?
Jeżeli chodzi o rynek flotowy i instalacje gazowe to zainteresowanie dużych flot jest średnie i dopiero się rozwija. Największe firmy w 90% stawiają na auta z silnikami Diesla dla prawie wszystkich swoich pracowników (wyjątek stanowi zarząd ale tu nie ma ograniczeń). Te największe firmy w większości przypadków finansują zakup swoich samochodów za pośrednictwem firm wynajmu długoterminowego CFM gdzie poza ceną zakupu auta ważne są też inne czynniki (koszty serwisu, częstotliwość przeglądów oraz wartość rezydualna) bezpośrednio wpływające na wartość miesięcznej raty. Średnie i mniejsze firmy gdzie zakupy są gotówkowe lub finansowane przez leasing wykazują większe zainteresowanie.

Jak można scharakteryzować użytkownika floty zasilanej LPG, jeśli jest to klient od razu zdeklarowany na takie rozwiązanie? Czy są to może ludzie mający już jakieś doświadczenie w kwestii zasilania gazowego?
Niektórych klientów, po analizie kosztów LPG i oleju napędowego, udaje się przekonać do zasilania gazowego, ale większość stanowią użytkownicy od razu zdeklarowani na używanie autogazu.

Jakich argumentów używają użytkownicy przeciwni samochodom gazowym?
Większość z nich ma obawy, że instalacje się psują, częściej trzeba odwiedzać serwis, zmniejszają powierzchnię bagażnika oraz stwarzają pewne ograniczenia, np. brak możliwości wjazdu do niektórych parkingów podziemnych.

Jak staracie się ich przekonać, bo właściwie wszystkie krążące na temat LPG stereotypy nie do końca potwierdzają się w praktyce, szczególnie w kontekście obecnie stosowanych nowoczesnych systemów zasilania gazowego.
Rachunek ekonomiczny to główny argument, dodatkowo informujemy o gwarancji, sieci serwisowej, jakości instalacji.

Jak do obsługi samochodów zasilanych LPG są przygotowane serwisy?
Wszyscy nasi dealerzy posiadają możliwość serwisowania samochodów z instalacją gazową i posiadają przeszkolony w tym zakresie personel.

Jak widzi Pan przyszłość samochodów zasilanych gazem na rynku flotowym?
Myślę, że w perspektywie kilku miesięcy nawet największe firmy flotowe zaczną bardziej interesować się autami zasilanymi LPG i przy rosnących cenach obu paliw, przy tak znaczącej różnicy w cenie klienci będą coraz częściej decydować się na instalację gazową.

Jacek Golimowski, Specjalista ds. Obsługi Serwisowej Klientów Zbiorowych w SKODA AUTO POLSKASkodaJacek Golimowski, Specjalista ds. Obsługi Serwisowej Klientów Zbiorowych w SKODA AUTO POLSKA

Jacek Golimowski, Specjalista ds. Obsługi Serwisowej Klientów Zbiorowych w SKODA AUTO POLSKA

Czy szeroka oferta samochodów Twin Power, które są oferowane od 2006 r. i wynikające z długiej obecności na rynku duże doświadczenie biorących udział w programie serwisów w zakresie zasilania gazowego powodują zwiększone zainteresowanie rynku flotowego gazowymi Skodami?
To jest niewątpliwie nasz atut. Szczególnie w ostatnim czasie możemy zaobserwować zainteresowanie flot samochodami zasilanymi LPG. Od początku obecności naszej oferty dotyczącej samochodów z LPG notujemy co roku większą sprzedaż tych samochodów również do flot.

Czy głównym kryterium wyboru zasilania gazowego wśród użytkowników jest ekonomia, czy może firmy dostrzegają również inne zalety napędu z wykorzystaniem LPG?
Dla flot kryterium ekonomii jest niewątpliwie podstawą przy wyborze samochodu i jego zasilania. Obsługujemy również floty dla których eksploatacja samochodu na LPG ma znaczenie bardziej wizerunkowe.

Może jest Pan w stanie podać najwyższy, znany Panu, przebieg jaki uzyskała Skoda Twin Power i jaki to był model?
Z informacji które otrzymuję od Kierowników Serwisów wiem, że niektóre samochody mają już przebiegi powyżej 300 tys. km. Dotyczy to zarówno Octavii jak i Fabii.

Na jakie korzyści, oprócz możliwości używania taniego i ekologicznego paliwa może liczyć użytkownik flotowy, który wybierze Waszą markę?
Bardzo ważnym elementem związanym z eksploatacją samochodu we flotach jest dostępność do Serwisu. Skoda posiada 73 serwisy, które potrafią montować oraz obsługiwać samochody zasilane LPG w ramach naszego programu.

Jak układa się współpraca z Landi Renzo Polska, dostawcą instalacji i czy użytkownik nie odczuwa, obsługując system zasilania gazowego, że porusza się na styku dwóch firm?
Zarówno naszym celem jak i Landi Renzo jest zadowolenie Klienta. Tworząc ten program zakładaliśmy tylko takie rozwiązanie. Myślę, że nie ma takiego problemu, gdyż nie odsyłamy klientów do sieci serwisowej Landi Renzo na montaż i obsługę instalacji LPG. Cała obsługa samochodu z LPG wykonywana jest w sieci serwisowej Skoda Auto Polska. Również w przypadku konieczności wykonania naprawy gwarancyjnej Klient nie jest odsyłany do innych serwisów.

Czy w czasach nieustannie rosnących cenach benzyny i oleju napędowego, zarządzający flotami sami dostrzegają opłacalność inwestycji w zasilanie LPG, czy trzeba ich do tego przekonywać?
Szefowie flot bardzo skrupulatnie liczą koszty eksploatacji samochodu. Gdy rachunek ekonomiczny zaczyna wskazywać na tego typu rozwiązanie to automatycznie zainteresowanie nim jest większe, bez konieczności dodatkowego ich przekonywania.

Jakich argumentów używacie aby przekonać potencjalnego użytkownika do samochodów Twin Power? Przecież zdecydowana większość flot używa samochodów z silnikami Diesla.
My nie przekonujemy klientów do zakupu samochodu z instalacją LPG. Mamy w ofercie również bardzo dobre silniki wysokoprężne. Naszym założeniem jest by Klient sam mógł wybrać taki sposób zasilania jaki uważa za najbardziej korzystny dla swoich potrzeb.

Czy z uwagi na upowszechnianie silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny popularność zasilania gazowego wśród użytkowników nie zmniejszy się? Przecież silniki te w czasie jazdy na gazie zużywają jednak pewną ilość benzyny.
To jest niewątpliwie jeszcze problem techniczny. Opłacalność inwestycji jaką jest montaż instalacji LPG dla silników z wtryskiem bezpośrednim zależy w znacznym stopniu od sposobu eksploatacji i liczby przejechanych kilometrów. Obecne rozwiązania techniczne z pewnością ograniczą liczbę montaży instalacji LPG, w tym przypadku nie ma takich korzyści jakie otrzymuje się dla silników z wtryskiem pośrednim.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.