REKLAMA
LPG
03.10.2011

Pol-Car - 600 samochodów na LPG

Imponującą flotą pojazdów zasilanych autogazem, która liczy 600 samochodów, dysponuje poznański dealer i serwis Fiata - firma Pol-Car. Flota tych pojazdów obsługuje firmy różnej branży w zachodniej i południowej części naszego kraju.
REKLAMA

Powstanie floty pojazdów zasilanych autogazem było wynikiem zapotrzebowania rynku. Firmy coraz uważniej przyglądały się kosztom eksploatacji samochodów, co w konsekwencji doprowadziło do kontaktu jednej z nich z Pol-Carem. Wspólne ustalenia poznańskiego dealera i przyszłego użytkownika samochodów doprowadziły do powstania największej w Polsce floty pojazdów zasilanych LPG, która liczy obecnie ponad 600 samochodów.

Fiaty Panda są jednymi z najbardziej licznych pojazdów we flocie, którą zarządza poznański dealer Fiata, firma Pol-CarPol-CarFiaty Panda są jednymi z najbardziej licznych pojazdów we flocie, którą zarządza poznański dealer Fiata, firma Pol-Car

Wszystkie używane w tej flocie samochody są modelami Fiata. Największą jej część stanowią Seicento (75%) i Panda (10%), pozostałe to Doblo (10%) i Grande Punto (5%).

Komora silnikowa Fiata Pandy z widocznymi elementami gazowego układu zasilania II generacjiPol-CarKomora silnikowa Fiata Pandy z widocznymi elementami gazowego układu zasilania II generacji

Średni wiek samochodu we flocie Pol-Caru to 3 lata, co jest zasługą sukcesywnej wymiany samochodów. Maksymalny czas użytkowania samochodu z reguły nie przekracza 5 lat.

Jakie instalacje?
Wszystkie pojazdy wykorzystują systemy zasilania gazowego włoskiej firmy Tartarini, której dystrybutorem na polskim rynku jest firma Auto Gaz Śląsk. Co ciekawe, są to przede wszystkim systemy II generacji (TEC 99), które są zamontowane w najliczniejszej grupie samochodów (Seicento, Panda i Doblo). Do ich napędu są używane silniki rodziny FIRE (Fully Integrated Robotised Engine) o pojemnościach 1,1 i 1,2 l, które są prostymi i niezawodnymi konstrukcjami o sporych rezerwach wytrzymałościowych. Według opinii wielu użytkowników i warsztatów znakomicie nadają się do zasilania gazem. Wykorzystane instalacje II generacji sprawują się bardzo dobrze.

Z układów sekwencyjnego wtrysku gazu (IV generacja) korzystają Fiaty Grande Punto.

Serwis
Obsługa silników zasilanych gazem nie odbiega zasadniczo od napędzanych wyłącznie benzyną. Przeglądy są wykonywane co 20 tys. km, zgodnie z zaleceniami Fiata. Obejmują one dodatkowe czynności związane z obsługą instalacji gazowych oraz stosowne materiały eksploatacyjne (filtry gazu). W odróżnieniu od silników wyłącznie benzynowych pierwszą regulację zaworów wykonuje się po 20, a nie po 40 tys. km. Kolejne są już wykonywane w cyklu co 40 tys. km, czyli zgodnie z zaleceniami Fiata. Podobnie, co 40 tys. km, wymieniane są świece zapłonowe.

Instalacja gazowa II generacji, Tartarini TEC 99 w komorze silnikowej Fiata SeicentoPol-CarInstalacja gazowa II generacji, Tartarini TEC 99 w komorze silnikowej Fiata Seicento

Początkowo samochody gazowej floty były obsługiwane w placówkach serwisowych właściciela, czyli firmy Pol-Car. Jednak w pewnym momencie rozwoju okazało się to dla użytkowników niewystarczające. Obecnie samochody są obsługiwane w kilkudziesięciu wytypowanych serwisach Fiata na terenie całego kraju.

Roczne przebiegi samochodów wahają się w granicach 30 - 40 tys. km, co oznacza, że po cyklu użytkowania, który wynosi około 5 lat samochody mogą mieć nawet ponad 200 tys. km przebiegu. Jednak przy regularnie wykonywanej obsłudze i przeprowadzanych na czas naprawach są one bardzo dobrym stanie technicznym, dzięki czemu cieszą się dużym powodzeniem na rynku wtórnym.
Jak to działa?
Wynajem samochodów odbywa się na różnych zasadach, zgodnie z ustaleniami z konkretnym użytkownikiem. W maksymalnym wariancie użytkownik ponosi tylko koszty związane z wynajmem. Oprócz tego interesuje go tylko zakup paliwa, a koszty ubezpieczeń i eksploatacji (przeglądów, napraw, wymiany opon, itp.) ponosi Pol-Car.

Zbiornik paliwa gazowego we wnęce koła zapasowego Fiata PandyPol-CarZbiornik paliwa gazowego we wnęce koła zapasowego Fiata Pandy

Eksploatacja
Użytkowanie 600 samochodów z gazowymi systemami zasilania pozwala na wypracowanie opinii na temat LPG jako paliwa silnikowego. Jest ona pozytywna, co wynika przede wszystkim z obniżenia kosztów eksploatacji. Jednak przy takiej skali zjawiska zdarzają się oczywiście jakieś problemy eksploatacyjne. Najczęściej wynikają one z jakości autogazu. Pol-Car nie ma żadnego wpływu na ten czynnik eksploatacyjny, tym bardziej, że jest tylko właścicielem, a nie użytkownikiem tych samochodów. Z reguły użytkownicy wykorzystują karty paliwowe, co w dużym stopniu zabezpiecza przed nieodpowiednią jakością paliwa. Pomimo tego zdarzają się przypadki „zaklejania” elementów instalacji (reduktorów, wtryskiwaczy) przez oleiste frakcje wytrącające się z autogazu po odparowaniu.

Auto Gaz Śląsk
Pol-Car bardzo chwali współpracę z Auto Gaz Śląsk, zarówno tą planową wynikającą z normalnej eksploatacji floty, jak i związaną z naprawami samochodów „na przedwczoraj”, co dla znających specyfikę pracy serwisu nie jest pojęciem obcym. W każdym z tych przypadków polski dystrybutor Tartarini wykazuje się dużą elastycznością, części zamienne są dostępne „od ręki” z dostawą na drugi dzień. Pol-Car docenia również doradztwo techniczne ze strony Auto Gaz Śląsk, które jest na bardzo wysokim poziomie.

Podsumowanie
Wiele osób zarządzających flotami często obawia się samochodów, w których zastosowano gazowe systemy zasilania, co wynika głównie z domniemanych dodatkowych obowiązków i dostępności serwisu. Przy odpowiednim wyborze gazowego systemu zasilania, dostosowanego do konkretnego pojazdu jego eksploatacja w niczym nie odbiega od użytkowania samochodu z silnikiem benzynowym czy Diesla. W odróżnieniu od tego ostatniego jednostka napędowa zasilana LPG będzie z pewnością tańsza w obsłudze. W porównaniu z silnikiem zasilanym wyłącznie benzyną niewiele droższy (koszty dodatkowych filtrów i robocizny). Przykład Pol-Caru pokazuje, że nawet w przypadku licznej floty pojazdów można ją sprawnie zarządzać, a zastosowanie w samochodach instalacji gazowych wiąże się jedynie z radykalnym zmniejszeniem kosztów eksploatacji.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Pol-Car



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.