REKLAMA
LPG
05.07.2010

Stacja LPG od podszewki


REKLAMA
sób kontrolowany upuszcza nadmiar gazu do atmosfery,  (6) wskaźnik napełnienia zbiornika, pokazujący ilość gazu w zbiorniku. W przypadku opisywanych zbiorników, maksymalny stopień napełnienia wynosi 85% pojemności geometrycznej (w zbiornikach samochodowych 80%).
 
Schemat technologiczny stacji LPGfot. AUREXSchemat technologiczny stacji LPG: 1- zawór fazy ciekłej, 2-zawór bezpieczeństwa, 3-podzawór, 4-zawór bezpieczeństwa, 5-zawór napełniania zbiornika, 6-poziomowskaz procentowy, 7-zespolony zawór fazy gazowej, 8-zawór kulowy poboru fazy ciekłej, 9-zawór nadmiernego wypływu, 10-zawór hydrostatyczny, 11-filtr odstojnikowy, 12-manometr, 13-zespół pompy, 14-zawór przelewowy, 15-zawór hydrostatyczny, 16-zawór zwrotny, 17-zawór kulowy, 18,19-złącze zrywalne, 22-zawór odcinający, 23-dystrybutor
Pompa gazu wraz z osprzętemfot. gazeo.plPompa gazu wraz z osprzętem często chroniona jest przed wpływami atmosferycznymi w przewiewnej obudowie
Podstawowe elementy stacji LPGfot. gazeo.plPodstawowe elementy stacji LPG
Zbiornik podziemny LPGfot. gazeo.plZbiornik podziemny wraz z armaturą jest często ogrodzony. Widocze są odpowietrzniki zaworów bezpieczeństwa oraz skrzynka armatury zbiornika

Pompy gazowe i rurociągi z zaworami

Do wykonania połączeń rurowych wykorzystuje się rury stalowe (bezszwowe, czarne, o różnej średnicy, zabezpieczane antykorozyjnie z zewnątrz). W instalacjach podziemnych dopuszczalne jest także zastosowanie specjalnych rur z tworzyw sztucznych.

Poprzez układ rur, gaz przepływa przez:

  • (29) rurociąg fazy ciekłej podlegającemu dozorowi technicznemu,
  • (10) zawór hydrostatyczny, zabezpieczający układ przed niebezpiecznym wzrostem ciśnienia,
  • (11) filtr odstojnikowy, oczyszczający gaz z większych zabrudzeń, chroniąc pompę przed uszkodzeniem, 
  • (12) manometr, pokazujący ciśnienie gazu doprowadzanego do pompy, 
  • pompę tłoczącą gaz
    (obecnie stosuje się trzy rodzaje pomp LPG:
    • zanurzeniowe - stosowane głównie w zbiornikach podziemnych; drogie, wrażliwe na niedokładny montaż i niski poziom gazu, którym są chłodzone; trudne w demontażu, obecnie w zaniku,
    • turbinowe, coraz bardziej popularne, łatwe w naprawie o kompaktowych rozmiarach,
    • wirowe, wielostopniowe; zwykle ośmiostopniowe, najpopularniejsze ze względu na prostą budowę, krajowego producenta i niską cenę),
  • (12) manometr za pompą, wskazujący ciśnienie gazu podawanego do odmierzacza, 
  • (14) zawór przelewowy, którego zadaniem jest skierowanie nadwyżki pompowanego gazu z powrotem do zbiornika wcześniej opisanym bypassem,
  • (16) zawór zwrotny, zabezpieczający pracę pompy i nie dopuszczający do sytuacji, w której płynny gaz „cofnie” się z odmierzacza (i pompy w instalacji podziemnej); skraca on także czas podania gazu do zbiornika samochodu,
    kolejny zawór bezpieczeństwa, zapobiegający niebezpiecznemu wzrostowi ciśnienia gazu w układzie zasilania odmierzacza, 
  • (18,19) złącza zrywalne odmierzacza, montowane na wysokości gruntu; mimo że ich nie widać, pełnią bardzo istotna rolę, zabezpieczając instalację przed nadmiernym wypływem gazu w przypadku najechania i zniszczenia odmierzacza gazu; podobne urządzenia montowane są na przewodach do tankowania pomiędzy odmierzaczem a pistoletem (26); w tym miejscu zabezpieczają odmierzacz przed wyrwaniem w sytuacji, gdy kierowca ruszy zanim pracownik stacji odepnie pistolet od gniazda tankowania.

Odmierzacze gazu

Dystrybutory gazu służą do obliczenia ilości wydanego (zatankowanego) gazu (23). Klasyczny odmierzacz składa się z przepływomierza gazu (mechanicznego lub wchodzącego na rynek przepływomierza masowego - mierzącego masę gazu, charakteryzującego się brakiem jakichkolwiek ruchomych elementów mechanicznych), separatora, filtra gazu, manometrów, zaworu różnicowego, głowicy elektronicznej przeliczającej dane oraz wyświetlacza ilości i ceny.

Wyposażenie odmierzacza uzupełnia wąż elastyczny ze złączem zrywalnym i zamocowanym na końcu pistoletem do tankowania.

Liczba zastosowanych na stacjach LPG zabezpieczeń wymaganych przez prawo jest wystarczająca, aby, przy zachowaniu wymaganych czynności konserwacyjnych i przeglądowych, gwarantować pełne bezpieczeństwo stacji i otoczenia.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Aurex



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.