REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 12
fot. gazeo.pl / Lista możliwych regulacji instalacji LPG poprzednie następne
07.09.2015
Informacja producenta

Aktualizacja TEXA IDC4 CAR dla warsztatów LPG

Aktualizacja TEXA IDC4 CAR dla warsztatów LPG fot. TEXA Poland

Najnowsza aktualizacja oprogramowania diagnostycznego TEXA IDC4 CAR, v58, jest odpowiedzią na specyficzne wymagania warsztatów serwisujących samochodowe instalacje LPG. Co dokładnie ona zawiera? O tym w naszym tekście!
REKLAMA

Nowe funkcje wprowadzone do najnowszej aktualizacji oprogramowania TEXA IDC4 CAR (v58) prowadzą montażystę krok po kroku przez procedurę diagnostyki samochodu zasilanego autogazem. Na samym początku dokonuje się wyboru instalacji LPG. Obecnie w bazie zapisanych jest 10 najczęściej spotykanych systemów gazowych włoskich producentów.

Lista dostępnych typów instalacji LPGfot. TEXA Poland   Lista dostępnych typów instalacji LPG

Następnie nawiązywana jest komunikacja z ECU (sterownikiem elektronicznym) instalacji LPG. W tym czasie oprogramowanie IDC4 CAR informuje, że odczyt błędów może zależeć od wcześniejszej konfiguracji samego ECU, dlatego też zaleca się zapisanie bieżącej konfiguracji sterownika. Jest to ważna funkcja, ponieważ zwykle zależy nam nie tylko na odczycie błędów, ale również na modyfikacji ustawień ECU, co w przypadku pomyłki diagnosty zawsze pozwala na powrót do wcześniej zapisanych ustawień.

Po uzyskaniu komunikacji z ECU instalacji gazowej mamy możliwość odczytu parametrów, błędów, informacji o samym sterowniku oraz regulacji ustawień instalacji. Do odczytu parametrów została dodana nowa funkcja oznaczona stosowną ikoną, pod którą znajduje się szczegółowy opis danego parametru.

fot. TEXA PolandKarta z Dokumentacją Techniczną

Nową funkcją dodaną dla ułatwienia diagnostyki jest bezpośrednie przejście z PARAMETRÓW do DOKUMENTACJI TECHNICZNEJ bez konieczności przerywania diagnostyki. Dostęp do dokumentacji uzyskać można po naciśnięciu odpowiedniej ikony.

W zakładce DOKUMENTACJA TECHNICZNA znajdują się schematy elektryczne instalacji gazowych oraz arkusze systemowe, w których umieszczone są szczegółowe opisy samych instalacji, jak również procedury diagnostyczne czy podstawowe dane techniczne i regulacyjne.

W zakładce INFO ECU znajduje się szereg pomocnych informacji dotyczących aktualnej parametryzacji sterownika, łącznie z wcześniej przez nas zapisaną nazwą konfiguracji. Jeżeli będziemy zmieniać parametry sterownika instalacji LPG, to po wykonanych zmianach również będzie można w tym miejscu znaleźć wartości nowych ustawień.

INFO ECU - szczegółowa lista aktualnej konfiguracji ECU LPGfot. gazeo.plINFO ECU - szczegółowa lista aktualnej konfiguracji ECU LPG

Dzięki najnowszej aktualizacji, oprogramowanie TEXA IDC4 CAR umożliwia wykonywanie wszystkich regulacji instalacji gazowej w takim samym zakresie, jak z wykorzystaniem testera producenta.

Również dla regulacji zostały opracowane szczegółowe dodatkowe informacje - pomocne, a często niezbędne do prawidłowego wykonania danej procedury.

Przykładowa regulacja: mapowanie parametrów dotyczących wytwarzania mieszanki

Podczas pracy wykorzystamy podpowiedź znajdującą się w oprogramowaniu:Ta regulacja pozwala kontrolować i ewentualnie zmodyfikować mapę parametrów wytwarzania mieszanki palnej."

Do mapowania użyto tabeli zawierającej poniższe pozycje:

  • Wiersz nagłówka (obroty silnika [obr/min];
  • Kolumna nagłówka (czasy wtrysku benzyny [ms]);
  • Komórki danych (współczynnik K); te komórki zabarwiają się od niebieskiego do granatowego koloru, w zależności od zawartej wartości.

Możliwa jest modyfikacja następujących wartości zawartych w tabeli:

  • Komórki w wierszu nagłówka (zakres od 200 do 8000 obr/min);
  • Komórki w kolumnie nagłówka (zakres od 0,00 do 40,00 ms);
  • Komórki danych (zakres od -128 do +127); te komórki zawierają współczynnik K, przedstawiający wzbogacenie lub zubożenie zastosowane przy wytwarzaniu mieszanki palnej, gdy prędkość obrotowa silnika pojazdu i czasy wtrysku benzyny osiągną wskazane wartości;
  • Współczynnik ujemny = zubożenie wytwarzanej mieszanki palnej;
  • Współczynnik dodatni = wzbogacenie wytwarzanej mieszanki palnej;
  • Współczynnik zerowy = zrównoważone wytwarzanie mieszanki palnej;
  • Wprowadzone do tabeli modyfikacje są wysyłane w czasie rzeczywistym do jednostki sterującej.

Zaleca się modyfikację wiersza i kolumny nagłówka na podstawie charakterystyki silnika, po ustaleniu maksymalnych obrotów silnika i czasów wtrysku benzyny. Nagłówki tabeli powinno się modyfikować tylko przed rozpoczęciem kalibracji - zmiany wprowadzone po zakończeniu kalibracji mogłyby spowodować nieprawidłowe wytwarzanie mieszanki palnej.

Mapowanie - korekta wartościfot. TEXA PolandMapowanie - korekta wartości

Wewnątrz tabeli znajduje się wskaźnik, który przemieszcza się w zależności od prędkości obrotowej silnika i czasów wtrysku benzyny. Pod tabelą znajduje się lista wartości niektórych parametrów, pomocnych w trakcie wytwarzania mieszanki palnej.

Obok tej listy znajduje się pasek korekty (Korekta [%]); wskazuje on przebieg korekcji w stosunku do optymalnej wartości wytwarzania mieszanki palnej, innymi słowami przedstawia odchylenie względem czasu wtrysku benzyny, uzyskane przed zmianą paliwa.

Poniżej paska korekty znajduje się przycisk, który przedstawia dystrybutor paliwa. Naciśnięcie tego przycisku umożliwia zmianę paliwa z benzyny na gaz i odwrotnie.

Gdy silnik jest zasilany benzyną, wskaźnik wewnątrz tabeli, wartości parametrów listy, pasek korekty i dystrybutor paliwa są oznaczone kolorem czerwonym.

Gdy sinik jest zasilany gazem, wskazane elementy są oznaczone kolorem zielonym; ponadto, wewnątrz symbolu dystrybutora paliwa pojawi się napis LPG.

 


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

TEXA Poland
źródło: TEXA Poland



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.