REKLAMA
LPG
12.11.2013

Bosch KTS 800 Truck - inteligentne narzędzie

Dział Techniki Motoryzacyjnej jest największym działem Grupy Bosch, który w 2012 r. przyniósł aż 59% jej obrotu. Oprócz produkcji różnego rodzaju systemów dla światowych producentów silników i pojazdów poważny udział w Dziale Techniki Motoryzacyjnej zajmuje technika warsztatowa.
REKLAMA
REKLAMA

Stopień skomplikowania współczesnych samochodów ciężarowych osiągnął taki poziom, że ich obsługa i naprawy bez zaawansowanych urządzeń elektronicznych nie są możliwe. Okazją do zapoznania się z takim właśnie urządzeniem diagnostycznym dedykowanym dla branży samochodów ciężarowych była ostatnia konferencja zorganizowana w siedzibie firmy Robert Bosch.

W czasie jej trwania skupiono się na na praktycznym pokazie możliwości urządzeń oferowanych przez Boscha. Zaprezentowano urządzenia do demontażu i montażu ogumienia w pojazdach ciężarowych oraz wyważania kół takich samochodów oraz stanowisko do diagnozowania produkowanych przez Boscha systemów Denoxtronic. Są to współpracujące z katalizatorami SCR systemy dozujące do układu wylotowego silników Diesla odpowiednią ilość adblue (32,5% wodny roztwór mocznika) w celu ograniczenia emisji szkodliwych związków azotu.

Szkodliwe składniki spalin silników Diesla, w tym przede wszystkim, uznanych przez Światową Organizację Zdrowia za rakotwórcze, cząstki stałe można eliminować także przez zastosowanie zasilania gazowego jednostek napędowych o zapłonie samoczynnym. W dobie coraz wyższych cen oleju napędowego systemy jednoczesnego zasilania silników Diesla olejem napędowym i paliwami gazowymi zyskują na popularności wśród użytkowników samochodów ciężarowych.

Bosch Denoxtronicfot. gazeo.plDiagnostyka układów Bosch Denoxtronic na specjalnym stanowisku

Systemy zasilania gazowego do silników Diesla (tzw. gazodiesel) przyczyniają się do zmniejszenia kosztów eksploatacji silników o zapłonie samoczynnym dzięki zastąpieniu do 30% dawki paliwa 2-krotnie tańszym paliwem gazowym (LPG). Spotyka się także systemy tego typu, w których można zastąpić gazem (w tym przypadku ziemnym) nawet do 90% dawki paliwa, a pilotowa dawka oleju napędowego powoduje tylko samozapłon i inicjuje proces spalania w silniku.

System taki o handlowym oznaczeniu DG-Flex ma w swej ofercie na rynku południowoamerykańskim także firma Bosch.

Niektóre warsztaty montujące instalacje LPG wyspecjalizowały się w montażu instalacji gazowych do dużych silników Diesla stosowanych w pojazdach użytkowych. Dla nich posiadanie urządzenia diagnostycznego pozwalającego zdiagnozować przynajmniej układ sterowania silnika jest wręcz niezbędne.

Praktyczny pokaz możliwości testera usterek KTS 800 Truck poprowadził Grzegorz Dąbrowski z Działu Diagnostyki Samochodowej Robert Bosch. Podłączony do złącza diagnostycznego w pojeździe tester usterek KTS 800 Truck współpracował z dedykowanym tabletem DCU 130 (Diagnostic Control Unit) wyposażonym w oprogramowanie ESI[tronic] z wykorzystaniem komunikacji Bluetooth. Zasięg zintegrowanego w KTS 800 Trukck łącza Bluetooth wynosi nawet do 100 m.

Tablet DCU 130 jest specjalnie dostosowany do pracy w warsztacie. Ma solidną obudowę, zagłębione gniado USB, aby nie uszkodzić używanego klucza diagnostycznego oraz jest przystosowany  do obsługi różnych systemów diagnostycznych Bosch. Obudowa DCU 130 jest wykonana w klasie ochrony IP 54, a front w klasie IP 65, co oznacza, że urządzenie jest odporne na wnikanie pyłu i oddziaływanie wody (możliwa praca na zewnątrz w czasie deszczu). Dodatkowo ma wbudowaną kamerę, dzięki której można wykonywać dokumentację fotograficzną np. potrzebnych części zamiennych.

Tablet DCU 130fot. gazeo.plTester Bosch KTS 800 Truck może współpracować z tabletem DCU 130 lub "zwykłym" komputerem

Urządzenie oprócz samochodów ciężarowych może być także wykorzystywane w diagnostyce autobusów i samochodów dostawczych, agregatów prądotwórczych czy maszyn rolniczych, czyli wszędzie tam gdzie można stosować instalacje gazodiesla. Dodatkowo urządzenie można wykorzystywać do diagnozowania przyczep i naczep, co pozwala warsztatowi zajmującym się gazodieslem na zaoferowanie kompleksowej obsługi pojazdów ciężarowych.

Pierwszym etapem w diagnostyce jest identyfikacja pojazdu, którą można przeprowadzić dwojako: wybierając typ pojazdu, typ napędu (paliwo) markę, typoszereg inne szczegółowe dane lub wybierając go spośród 30 ostatnio obsługiwanych pojazdów. Po prawidłowej identyfikacji można przejść do zakładki diagnoza, w której znajdują się poszczególne układy sterowania w pojeździe, które można przeskanować w poszukiwaniu nieprawidłowości (sterowanie silnika, trakcji, hamulców, układów oświetlenia, komfortu, tachografu). Oprócz możliwości odczytu i skasowania błędów urządzenie pozwala także wykonywać testy elementów wykonawczych, które ułatwiają lokalizację miejsca uszkodzenia w konkretnym obwodzie.

Oprócz funkcji diagnostycznych oprogramowanie ESI[tronic]KTS 800 Truck zawiera także dokumentację techniczną w postaci licznych schematów poszczególnych układów sterowania wraz z opisem ich elementów. Schematy mają ten walor, że po najechaniu kursorem na konkretny element i kliknięciu pojawia się rysunek z jego umiejscowieniem danego elementu, co ułatwia jego znalezienie w pojeździe. Dodatkowo z dokumentacji odczytać informacje serwisowe, np. gotowe listy czynności przeglądowych, momenty dokręcania poszczególnych połączeń.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch, relacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.