REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. Bosch / Wszystkie testery usterek Bosch KTS są wyposażone w oprogramowanie ESI [tronic] 2.0 poprzednie następne
24.06.2013

ESI[tronic] 2.0 firmy Bosch dla "gazowników"

ESI[tronic] 2.0 firmy Bosch dla "gazowników" fot. Bosch

Czasy, w których do naprawy samochodów wystarczał przysłowiowy ”młotek i przecinak” to już historia. Obecnie obsługa i naprawy samochodów, często nawet w zakresie mechanicznym nie są już możliwe bez użycia specjalistycznych narzędzi elektronicznych.
REKLAMA

Podobnie jest z instalacjami gazowymi. Powszechnie stosowane dziś systemy IV generacji wymagają stosowania specjalistycznych testerów elektronicznych i to na każdym etapie ich ”życia”, począwszy od montażu instalacji, poprzez jej kalibrację, późniejsze serwisowanie czy też mogące wystąpić w trakcie eksploatacji naprawy będące wynikiem różnych sytuacji awaryjnych (np. uszkodzeń elementów instalacji).

Ekran ESI[tronic]fot. BoschOprogramowanie ESI[tronic] czyniące z testerów usterek KTS bardzo uniwerslane narzędzie doczekało się już wersji 2.0 dostosowanej do współpracy z ekranami dotykowymi w tabletach

Oferowane przez firmę Bosch oprogramowanie ESI[tronic] 2.0 stosowane w  testerach usterek KTS powoduje, że możliwości tych urządzeń są bardzo duże. Nie ograniczają się one tylko do diagnostyki sterowników silników, choć dla warsztatów zajmujących się instalacjami gazowymi ich diagnostyka jest oczywiście najważniejsza.

Najczęstszym zastosowaniem oprogramowania ESI[tronic] 2.0 w warsztacie zajmującym się instalacjami LPG jest diagnostyka sterowników silników z wykorzystaniem testerów usterek KTS. Oprogramowanie ESI[tronic] pozwala na monitorowanie działania układu zasilania poprzez obserwację wskazań układu OBD pojazdu (korekt paliwowych: krótko- i długoterminowej), które są pochodną składu mieszanki gazowo-powietrznej. Odpowiednia interpretacja tych wskazań pozwala na ocenę prawidłowości działania instalacji gazowej. Jej praca nie powinna wpływać na wspomniane korekty. W czasie pracy silnika na gazie powinny one mieć taką samą wartość jak przy zasilaniu benzyną. Dzięki temu sterownik benzynowy, który de facto steruje pracą wtryskiwaczy gazowych przy prawidłowo skonfigurowanej, zamontowanej i skalibrowanej instalacji nie będzie zapisywał błędów wynikających z nieprawidłowego składu mieszanki, a jego nastawy (korekty) nie wyjdą poza granice adaptacji. Jest to warunek konieczny, umożliwiający prawidłową pracę silnika na obu paliwach (benzynie i gazie).

Niestety czasami może zdarzyć się, że korekty układu OBD w czasie pracy na gazie zmieniają się znacznie. Powodem może być zużycie lub awaria któregoś z elementów gazowego układu zasilania, np. listwa wtryskowa przepuszczająca gaz, czy reduktor, który puszcza gaz przez króciec podciśnienia. Dodatkowa porcja paliwa LPG powoduje wzbogacenie mieszanki gazowo-powietrznej, a układ OBD, którego zadaniem jest monitorowanie składu mieszanki stara się doprowadzić ją do wymaganego (stechiometrycznego składu), zmieniając wartości korekt paliwowych (czasy wtrysku). W skrajnych sytuacjach może to doprowadzić do nieprawidłowości w działaniu silnika włącznie z jego unieruchomieniem.

ESI[tronic] 2.0 umożliwia zresetowanie nastaw układu OBD, przywracając korektom paliwowym wartości wyjściowe. Jest to często wykorzystywana przez „gazowników” funkcja oprogramowania ESI[tronic] stosowanego w testerach usterek KTS.

Oprogramowanie ESI[tronic] 2.0 umożliwia także diagnozowanie sterowników silników starszej generacji, które nie są wyposażone w system OBD oraz sterowników odpowiedzialnych za działanie innych układów w samochodzie.

Ekran KTS z parametrami układu sterowania silnikiemfot. BoschESI[tronic] 2.0

Oprócz możliwości diagnozowania sterowników bardzo przydatną opcją oprogramowania ESI[tronic] 2.0 dla warsztatów gazowych mogą okazać się materiały z dokumentacją serwisową.

Szczególnie cenne dla „gazowników” mogą być schematy instalacji elektrycznych z rozpisanymi pinami złącz sterowników. Umożliwiają one szybkie zlokalizowanie konkretnych przewodów, z których należy "pobrać” sygnały sterujące dla instalacji gazowej. Tę opcję programu ESI[tronic] 2.0 najczęściej wykorzystuje się w czasie montażu instalacji gazowej, choć często przydaje się ona także w czasie serwisowania systemów LPG.

Dzięki oprogramowaniu ESI[tronic] 2.0, które zawiera także szereg innych modułów (m.in. z instrukcjami naprawczymi, czasami operacji) testery KTS uchodzą za jedne z najbardziej uniwersalnych urządzeń diagnostycznych. Jak podkreślają użytkownicy każda aktualizacja oprogramowania ESI[tronic] 2.0 wyraźnie rozszerza możliwości tych urządzeń.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.