REKLAMA
LPG
05.03.2012

Hamownie podwoziowe V-tech

REKLAMA

Do niedawna hamownia podwoziowa uchodziła za luksus dostępny tylko dla nielicznych firm, najczęściej z branży zajmującej się tuningiem samochodów. Obecnie coraz liczniejszą grupą użytkowników hamowni są firmy z branży autogazu, w tym przede wszystkim producenci instalacji gazowych lub ich komponentów. Dla nich hamownia stanowi narzędzie pracy niezbędne w opracowywaniu nowych urządzeń.
REKLAMA
fot. V-techStanowisko badawcze w firmie Czakram sp.j.

Hamownia podwoziowa staje się także narzędziem dla firm montujących gazowe układy zasilania. Odpowiednio skonfigurowana, pozbawiona niektórych zaawansowanych funkcji, hamowania podwoziowa jest urządzeniem tańszym, a przez to znacznie bardziej dostępnym dla przeciętnego warsztatu. Różnego rodzaju formy finansowania, także w ramach działań unijnych powodują, że wiele firm z nich korzysta, rozbudowując swoje zaplecze techniczne.

Kalibracja instalacji gazowych
Obecnie stosowane instalacje gazowe (IV generacji) potrzebują kalibracji, która najczęściej wymaga jazdy próbnej w warunkach ruchu ulicznego. Wymuszenie ekstremalnych warunków pracy silnika (wysokie obciążenia) na drodze jest niemożliwe lub bardzo niebezpieczne, tym bardziej, że w czasie jazdy trzeba obserwować wskazania wielu urządzeń diagnostycznych (laptopa z programem konfiguracyjnym konkretnej instalacji, skanera OBD). Niestety w czasie jazdy nie można korzystać z wielu innych urządzeń, które choćby ze względu na gabaryty trudno zabrać do samochodu.

fot. V-techStanowisko badawcze z hamownią 4x4 zabudowaną pod posadzką

Z tych właśnie powodów hamownia podwoziowa jest urządzeniem idealnie nadającym się do kalibracji instalacji gazowych. Jak wynika z doświadczeń firm, które używają hamowni podwoziowych liczba klientów, którzy wracają do warsztatu z uwagi na problemy wynikające z nieprawidłowej kalibracji gazowego systemu zasilania spada praktycznie do zera.

fot. V-techHamownia jednoosiowa w wersji mobilnej (nie wymaga fundamentu)

Hamownia podwoziowa
Hamownia podwoziowa jest urządzeniem, które kojarzymy z pomiarami mocy i momentu obrotowego silnika pojazdu. Pomiar jest wykonywany pośrednio poprzez rejestrację momentu obrotowego na rolkach hamowni podwoziowej. Odniesienie wartości tego parametru do prędkości obrotowej pozwala na obliczenie mocy pojazdu. To jednak nie jedyne możliwości hamowni podwoziowej. Umożliwia ona także zasymulowanie rzeczywistych warunków obciążenia, które występują na kołach pojazdu w czasie jazdy. Pozwala to np. mierzyć zużycie paliwa, sprawdzać emisję spalin w czasie jazdy, czy też badać zachowanie różnych układów silnika pod obciążeniem. Możliwy jest także pomiar elastyczności samochodu w określonym zakresie prędkości jazdy, określenie prawidłowości wskazań prędkościomierza, tachografu, sprawdzenie zdolności pokonywania wzniesień.

fot. V-techHamownie V-tech umożliwiają pomiary nawet bardzo mocnych samochodów

Podział hamowni
Hamownie podwoziowe dzielimy na inercyjne, w których obciążenie stanowi masa rolek, opory układu napędowego i opory toczenia oraz obciążeniowe, w których zastosowane hamulce pozwalają na dowolne obciążanie silnika. Daje to możliwość sprawdzenia działania układu napędowego w różnych stanach pracy. Z tego powodu hamownie obciążeniowe są najbardziej odpowiednie dla warsztatów montujących instalacje gazowe.

Możliwość symulowania różnych warunków obciążenia i utrzymywania go w dłuższym czasie umożliwia dokładną obserwację nastaw gazowego układu zasilania lub ich zmian, co dla firm zajmujących się montażem i serwisowaniem instalacji gazowych jest bardzo istotne i pozwala na wykonanie dokładnej kalibracji gazowego układu zasilania lub wykrycie usterek występujących w ściśle określonych warunkach, np. przy bardzo dużych prędkościach.

 

fot. V-techDzięki możliwości precyzyjnego strojenia instalacji na hamowni podwoziowej przy zasilaniu gazem można uzyskać charakterystykę zbliżoną, a nieraz wyraźnie lepszą, niż na benzynie

Hamownie V-tech
Hamownie V-tech, oferowane przez firmę V-tech Dynamometers obejmują szereg urządzeń pozwalających na badanie samochodów z układem przeniesienia napędu na jedną lub obie osie. Oferowane są zarówno hamownie inercyjne, jak i obciążeniowe, przy czym każda hamownia obciążeniowa może pracować w trybie inercyjnym, a każdą hamownię inercyjną można wyposażyć w hamulec i rozbudować ją do wersji obciążeniowej. Modułowość konstrukcji hamowni V-tech to bardzo korzystna z punktu widzenia użytkownika cecha tych urządzeń.

fot. V-techPowierzchnie wszystkich rolek V-tech są moletowane, co znacząco poprawia przyczepność opon. Warstwa chromu skutecznie ochrania je przed korozją przez wiele lat

Zakres pomiarowy hamowni V-tech kończy się na 2000 KM. Oferowane są również specjalne hamownie do jednośladów i quadów. Hamownie dwuosiowe wyposażone są dodatkowo w system mechanicznej synchronizacji przedniej i tylnej osi, co pozwala na pomiary samochodów wyposażonych w aktywny centralny dyferencjał, czy zaawansowany systemy kontroli trakcji. W zależności od potrzeb hamownie mogą być wykonywane jako mobilne (wjazd na urządzenie z wykorzystaniem najazdów) lub do zabudowy w kanale (urządzenie na poziomie posadzki warsztatu).

Hamownią polecaną do kalibracji samochodowych układów zasilania gazowego jest model VT-2/B1. Jest to hamowania jednoosiowa wyposażona w hamulec elektrowirowy Telma – Valeo o łącznym momencie hamującym 800 Nm, co pozwala na mierzenie samochodów z silnikami o mocach do 600 KM.

Opinie użytkowników
Zalety hamowni podwoziowych V-tech doceniają zarówno duże firmy, które wykorzystują je w badaniach rozwojowych oraz warsztaty montujące instalacje LPG, dla których stanowią one doskonałe narzędzie pomiarowe wykorzystywane do kalibrowania i w czasie napraw oraz pozwalające na rozszerzenie zakresu oferowanych usług. Przytaczamy wypowiedzi przedstawicieli takich firm.

Hamownię V-tech posiadamy już od blisko dwóch lat. Dzięki możliwości symulowania w jednym miejscu różnych, często ekstremalnych, obciążeń, jesteśmy w stanie precyzyjnie przygotować indywidualną charakterystykę dla komputera gazowego. Można to nazwać chiptuningiem gazu, gdzie ilość paliwa gazowego jest dobierana idealnie do strojonego silnika.
Dodatkowo wykres z hamowni daje zarówno nam, jak i właścicielowi samochodu, potwierdzenie prawidłowo wykonanej usługi, gdzie moc i moment obrotowy silnika na paliwie gazowym są zbliżone, a często nawet wyższe, od wartości uzyskiwanych na benzynie.

Piotr Oleksyk, Czakram Jacek Okoński Sp.J.
Wyłączny koncesjoner marki BRC

Jako jedna z pierwszych firm w Polsce, bo od 2002r. zaczęliśmy wykorzystywać hamownię V-tech do strojenia instalacji gazowych. Dzięki temu znacznie podnieśliśmy jakość usług oraz powiększyliśmy grono zadowolonych klientów. Zdarza się, że właściciele samochodów potrafią przejechać kilkaset kilometrów, aby zamontować instalację w naszej firmie, właśnie dlatego, że dysponujemy hamownią. Dzięki możliwości zasymulowania w warsztacie dowolnych warunków, dużo szybciej radzimy sobie z rozwiązywaniem tzw. "trudnych przypadków" oraz poprawianiem po innych "specjalistach".

Przemysław Cebula, EKO-CAR.com
Firma z 20-letnim doświadczeniem w branży autogazu




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: V-tech



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.