REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 6
fot. DynoProject / Panel główny hamowni DynoProject poprzednie następne
11.06.2012

Kalibracja instalacji LPG z wykorzystaniem hamowni

REKLAMA Kalibracja instalacji LPG z wykorzystaniem hamowni fot. DynoProject


REKLAMA
zez chwilę utrzyma prędkosć obrotową, lecz po chwili zacznie przyspieszać. Montażyści, chcąc uzyskać warunki stałej prędkości obrotowej, wraz z wciskaniem pedału gazu wciskają pedał hamulca, zwiększając tym samym obciążenie silnika. Nie jest to ani wygodne, ani bezpieczne.
 

Warto wiedzieć

Czasy wtrysku gazu są zawsze odnoszone do czasów wtrysku benzyny. Prawidłowo dobrane czasy wtrysku gazu nie mogą powodować zmian w dawkowaniu benzyny. Jest to podstawowa zasada przy kalibrowaniu gazowych układów zasilania.

Różnice widać gołym okiem

Różnice pomiędzy autokalibracją a kalibracją przeprowadzoną na hamowni są najlepiej widoczne na mapach silnika w programie konfiguracyjnym instalacji gazowej.

W czasie autokalibracji, która jest wykonywana na biegu jałowym, powstaje mapa mnożnika (w uproszczeniu obrazuje on, o ile czas wtrysku gazu jest dłuższy od czasu wtrysku benzyny), czyli wykres jego wartości w zależności od czasu wtrysku benzyny i prędkości obrotowej silnika. W czasie autokalibracji zostają uwzględnione także korekcje czasu wtrysku LPG od temperatury i ciśnienia gazu, dlatego jej wykonanie jest niezbędne, nawet jeśli dalsze strojenie instalacji będzie prowadzone z wykorzystaniem hamowni.

Wartości mnożnika po autokalibracji mają stałą wartość w całym zakresie prędkości obrotowych. Kolejne etapy strojenia pozwalają na precyzyjne dobranie wartości mnożnika i, jak pokazują ilustracje, w niektórych zakresach czas wtrysku należy zwiększyć, a w niektórych zmniejszyć. Kalibracja taka jest dość czasochłonna, nawet przy użyciu hamowni podwoziowej, jednak jej poprawne wykonanie daje gwarancję prawidłowej pracy silnika w każdym zakresie prędkości obrotowych.

Dla poprawienia czytelności naniesione na mapie korekty czasu wstrysku gazu są oznaczone koloramifot. gazeo.pl"Cyfrowa" mapa mnożnika po kalibracji na hamowni podwoziowej. Kolorystyka jest zbieżna z mapą 3D (w galerii). Na czerwono oznaczono punkty, w których mieszanka wymagała wzbogacenia w stosunku do krzywej wyznaczonej przy autokalibracji, na zielono punkty, w których mieszanka jest zubożona

Wnioski

Różne tryby pracy hamowni podwoziowej umożliwiają symulację zróżnicowanych warunków jazdy w nieograniczonym czasie i pozwalają skupić się osobie prowadzącej kalibrację instalacji gazowej na odczycie parametrów pracy układu zasilania i ich odpowiedniej modyfikacji. W ten sposób wykonana mapa silnika jest dokładniejsza, co przy prawidłowej kompletacji systemu i zastosowaniu precyzyjnie odmierzających dawki paliwa wtryskiwaczy powoduje, że nie trzeba jej później modyfikować. Normalne zużycie elementów instalacji gazowej będzie kompensowane w ramach autokalibracji sterownika benzynowego, ponieważ jego sygnały poddane modyfikacji w ramach kalibracji układu zasilania LPG są wykorzystywane do sterowania pracą silnika. Pamietajmy jednak, że kalibracja instalacji na hamowni podwoziowej nie zwalania montażysty z wykonania jazdy próbnej. Nawet najbardziej rozbudowana hamownia nie jest w stanie zasymulować bezwładności pojazdu w czasie przyspieszania, hamowania czy jazdy po łuku, a te czynniki także mogą mieć wpływ na pracę gazowego układu zasilania.





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

DynoProject
źródło: DynoProject



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.