REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 6
fot. DynoProject / Panel główny hamowni DynoProject poprzednie następne
11.06.2012

Kalibracja instalacji LPG z wykorzystaniem hamowni

REKLAMA Kalibracja instalacji LPG z wykorzystaniem hamowni fot. DynoProject

Systemy zasilania gazowego IV generacji wymagają odpowiedniego wyregulowania, tzw. kalibracji, czyli właściwego dobrania czasów wtrysku gazu w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Sterowniki instalacji gazowych są wyposażone w funkcję autokalibracji, która pozwala na dobór odpowiednich nastaw w sposób automatyczny. Jest ona najczęściej wykonywana na biegu jałowym, co nie uwzględnia zmiennego obciążenia, pracy dodatkowych układów napędzanych przez silnik i związanej z tym konieczności zwiększenia lub zmniejszenia dawki paliwa gazowego.
REKLAMA
fot. gazeo.pl"Cyfrowa" mapa mnożnika po autokalibracji jest inną wersją mapy 3D (patrz galeria), na której łatwiej nanosić korekty mnożnika (wzbogacanie lub zubażanie mieszanki w konkretnym punkcie pracy silnika)

W większości popularnych pojazdów procedura autokalibracji wystarcza do poprawnej pracy gazowego układu zasilania, jednak są samochody, w których jest to zabieg niewystarczający i wymagane jest przeprowadzenie bardziej dokładnej kalibracji pod obciążeniem. W takich przypadkach autokalibracja służy tylko do wstępnego wyregulowania i uruchomienia silnika na LPG.

Próba drogowa

Hamowania podwoziowa DynoProject w trybie pracy ze stałą prędkością obrotową znacznie ułatwia kalibrację systemu zasilania gazemfot. DynoProjectTryb pracy hamowni pozwalający utrzymać stałą prędkość obrotową przy zwiększaniu obciążenia silnika jest niezwykle przydatny przy kalibracji instalacji gazowej

Kalibrację można przeprowadzić w czasie próby drogowej, jednak utrzymanie stałego obciążenia czy stałej prędkości obrotowej, które są niezbędne do prawidłowego wyregulowania instalacji, w czasie jazdy w normalnym ruchu ulicznym jest praktycznie niemożliwe, ponieważ oprócz obserwacji parametrów układu gazowego (czas wtrysku) należy (w tych samych warunkach obciążenia) sprawdzać czasy wtrysku na benzynie. Powoduje to konieczność przełączania rodzaju zasilania i wprowadzania stosownych korekt, aby czasy wtrysku benzyny nie zmieniały się w czasie pracy silnika na gazie. Dodatkowo należy wprowadzić korekty czasów wtrysku w zależności od prędkości obrotowej. Tutaj także należy kontrolować, czy przy zasilaniu gazem nie zmieniają się czasy wtrysku benzyny. Czynności te należy przeprowadzić przynajmniej dla kilku czasów wtrysku i obrotów przy jednoczesnym kontrolwaniu obciążenia i prędkości obrotowej.

Dzięki hamowni podwoziowej można zmieniać obciążeanie silnika bez zmiany jego prędkości obrotowejfot. DynoProjectJak widać, przy zmieniającym się obciążeniu (zwiększająca się wartość momentu obrotowego i mocy) hamownia utrzymuje zadaną prędkość obrotową silnika. Dzięki temu, przesuwając się po poziomych liniach "cyfrowej" mapy mnożnika można dobrać odpowiedni dla danego punktu czas wtrysku gazu

W sytuacji, gdy montażysta musi jeszcze prowadzić samochód i zwracać uwagę na sytuację drogową, okazuje się, że bezpieczne przeprowadzenie kalibracji jest niezwykle trudne lub wręcz niemożliwe (w przypadku samochodów o ponadprzeciętnych parametrach), nawet jeśli w samochodzie znajdują się dwie osoby, z których jedna zajmuje się prowadzeniem pojazdu, a druga jest skupiona na obserwacji wskazań przyrządów.

Lepiej na hamowni

Jedynym rozsądnym rozwiązaniem pozostaje zastosowanie hamowni podwoziowej, która pozwala na wymuszenie odpowiednich warunków pracy układu napędowego i utrzymywanie ich w dłuższym czasie. Montażysta może w komfortowych warunkach obserwować wskazania przyrządów pomiarowych wykorzystując różne warianty pracy hamowni (utrzymując stałe obciążenie lub prędkość obrotową silnika) w zależności od potrzeb.

Tryb pracy hamowni przy stałej prędkości obrotowej silnika jest bardzo przydatny w kalibracji gazowych układów zasilania. Dzieki niemu można przesuwając się poziomo po "cyfrowej" mapie mnożnika korygować czas wtrysku gazu tak, aby nie miał on wpływu na pracę układu benzynowego, tzn. aby nie zmieniał korekt układu OBD, a tym samym czasu wtrysku benzyny. W warunkach próby drogowej utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika przy wzrastającym obciążeniu jest niemożliwe. Nawet wykorzystując w tym celu wzniesienie, które niestety ma tę przypadłość, że wcześniej czy później się skończy, po wciśnięciu pedału gazu samochód przez chwilę utrzyma prędkosć obrotową, lecz po chwili zacznie przyspieszać. Montażyści, chcąc uzyskać warunki stałej prędkości obrotowej, wraz z wciskaniem pedału gazu wciskają pedał hamulca, zwiększając tym samym obciążenie silnika. Nie jest to ani wygodne, ani bezpieczne.

. Warto wiedzieć Czasy wtrysku gazu są zawsze odnoszone do czasów wtrysku benzyny. Prawidłowo dobrane czasy wtrysku gazu nie mogą powodować zmian w dawkowaniu benzyny. Jest to podstawowa zasada przy kalibrowaniu gazowych układów zasilania.. Różnice widać gołym okiem. Różnice pomiędzy autokalibracją a kalibracją przeprowadzoną na hamowni są najlepiej widoczne na mapach silnika w programie konfiguracyjnym instalacji gazowej.. W…
 

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

DynoProject
źródło: DynoProject



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.