REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. Bosch / Tester usterek Bosch KTS 200 jest dostarczany w wygodnej walizce poprzednie następne
09.12.2013

Obsługa instalacji gazowych w sieci Bosch Service

Obsługa instalacji gazowych w sieci Bosch Service fot. gazeo.pl

Autogaz ma szereg zalet w stosunku do klasycznych paliw silnikowych, które przy właściwej eksploatacji silnika można w pełni wykorzystać. Prawidłowa eksploatacja to przede wszystkim terminowa, zgodna z zaleceniami producenta, obsługa samochodu (jego silnika) i instalacji gazowej.
REKLAMA

Zaniedbania w zakresie obsługi są powodem nieprawidłowości w działaniu jednostki napędowej, co często (najczęściej niesłusznie) jest wiązane przez użytkowników z zamontowaną instalacją gazową. A ta z uwagi na sposób sterowania, wykorzystujący sygnały generowane przez oryginalny - benzynowy układ zasilania, bezwzględnie wymaga prawidłowego działania silnika i jego podstawowych układów.

Sprawdzenie świec zapłonowychfot. gazeo.plSprawdzenie układu zapłonowego polega głównie na dokładnym obejrzeniu wszystkich jego elementów pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych

Sprawność układu benzynowego przekłada się zatem bezpośrednio na poprawne działanie instalacji gazowej. Aby oba układy paliwowe działały prawidłowo zarówno silnik jak i gazowy system zasilania muszą być, zgodnie z zaleceniami ich producentów, właściwie obsługiwane.

Silnik

W ramach okresowych przeglądów samochodu wykonuje się szereg czynności sprawdzających i regulacyjnych oraz dokonuje wymiany materiałów eksploatacyjnych i innych elementów podlegających normalnemu zużyciu.

Układ zapłonowy

Diagnoskop Bosch FSA 450fot. BoschDo dokładnych testów używa się specjalistycznych narzędzi np. diagnoskopu FSA 450, który jak widać dysponuje także ascyloskopem

Sprawność komponentów układu zapłonowego jest niezbędnym warunkiem prawidłowej pracy silnika na gazie. Nawet najdrobniejsze jego usterki, które w czasie pracy na benzynie nie dają żadnych objawów, podczas pracy silnika na paliwie gazowym będą objawiać się bardzo wyraźne. Wynika to z dużo większego napięcia generowanego w układzie zapłonowym, które jest niezbędne do wywołania zapłonu mieszanki gazowo-powietrznej.

Z tego powodu jedną z ważniejszych czynności obsługowych silnika w kontekście poprawnej pracy jednostki napędowej zasilanej paliwem gazowym jest terminowa wymiana świec zapłonowych przewodów wysokiego napięcia. Nie należy z nią zwlekać, oczekując objawów uszkodzenia układu zapłonowego. Wymianę świec i przewodów zapłonowych należy przeprowadzać zgodnie z wymaganiami producenta silnika.

Luz zaworowy

Z uwagi na nieco wyższą temperaturę i przewlekły proces spalania w silniku zasilanym paliwem gazowym należy szczególną uwagę zwrócić na układ zaworowy, chyba, że silnik wyposażony jest hydrauliczny system kasowania luzu zaworowego. Wtedy właściwy luz w układzie rozrządu jest utrzymywany w odpowiednich granicach autoamtycznie. Jest to rozwiązanie bezobsługowe.

Jeśli luz w układzie rozrządu jest regulowany ręcznie jego regulację należy wykonywać zgodnie z zaleceniami producenta silnika. W pracującym bez luzu układzie rozrządu zawory nie domykają się. Brak kontaktu zaworów z przylgniami gniazd pozbawia je chłodzenia. Dłuższa eksploatacja silnika bez luzów zaworowych grozi uszkodzeniem zaworów i głowicy silnika, co wiąże się z poważną, a zatem kosztowną naprawą silnika.

fot. BoschBosch KTS 200 jest uniwerslanym i bardzo poręcznym urządzeniem dzięki któremu łatwo można dokonać kontroli m.in. benzynowego układu zasilania, sprawdzając błędy zapisane w sterowniku i korekty układu OBD

Filtry

Ważną czynnością obsługową silnika w kontekście poprawnego działania instalacji gazowej jest także wymiana wkładu filtra powietrza. Czysty filtr zapewnia przepływ do silnika odpowiedniej ilości powietrza, niezbędnej do spalenia dostarczanego do komór spalania paliwa. Filtr zanieczyszczony zmniejsza ilość powietrza, co pomimo stosowania układów autoadaptacji w sterownikach może doprowadzić do zaburzeń w składzie (proporcji powietrza do paliwa) mieszanki gazowo-powietrznej.

Kontrola benzynowego układu zasilania

Sterownik benzynowy zawsze zarządza pracą jednostki napędowej, kontrolując prawidłowość jej funkcjonowania i poziom emisji spalin także w czasie kiedy silnik jest zasilany paliwem gazowym, ponieważ jak wspomniano instalacja gazowa wykorzystuje generowane przez niego sygnały.

Skład mieszanki gazowo-powietrznej dostarczanej do komór spalania silnika obrazują korekty układu OBD. Przy zasilaniu benzyną i gazem powinny mieć one taką samą wartość, dzięki czemu sterownik benzynowy silnika nawet „nie wie”, o tym, że w czasie pracy na gazie nie steruje już wtryskiwaczami benzynowymi tylko gazowymi. Aby to osiągnąć instalacja gazowa musi być prawidłowo skompletowana i skalibrowana.

Warto wiedzieć LPG ma znacznie wyższą od benzyny liczbę oktanową (100-105), a gazowy stan skupienia, w którym to paliwo trafia do komór spalania powoduje, że mieszanka jest bardziej jednorodna. Dzięki temu spalanie jest całkowite. Mieszanka gazowo-powietrzna spala się wolniej, ciśnienie spalania jest niższe, występują mniejsze obciążenia w układzie tłokowo-korbowym, a silnik jest bardziej elastyczny. Paliwo gazowe nie zmywa filmu olejowego …
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Na następnej stronie możesz zapoznać się z czynnościami obsługowymi instalacji LPG oraz zaletami zastosowania gazu płynnego jako paliwa silnikowego.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.