REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. TEXA / TEXA MULTI PEGASO poprzednie następne
03.11.2014

Rozwijaj warsztat z Texą - analiza spalin

Rozwijaj warsztat z Texą - analiza spalin fot. TEXA

Wydaje się, że zaawansowana diagnostyka układów wtryskowych oraz standard EOBD powodują, że poszukiwanie usterek w obrębie układów paliwowych powinno być proste. Czasami nieprawidłowo działający układ wtryskowy nie powoduje zapisywania błędów w sterowniku.
REKLAMA
Stacja TEXA MULTI PEGASOfot. TEXAGdy GASBOX Autopower (analizator spalin) i OPABOX Autopower (dymomierz) są zamontowane w stacji MULTI PEGASO, automatycznie rozpoczyna się ładowanie ich akumulatorów, które Wystarczają później na cały dzień pracy (do 8 godzin w trybie ciągłym)

Wtedy nieodzowne staje się wykorzystanie analizatora spalin lub dymomierza. Urządzenia te pozwalają określić skład spalin, a na jego podstawie jakość spalania. Wymaga to oczywiście dużego doświadczenia i wiedzy teoretycznej pozwalającej na odpowiednie zinterpretowanie wyników analizy spalin.

Teoria

W warunkach teoretycznych spalenie mieszanki paliwowo-powietrznej powinno skutkować powstawaniem dwutlenku węgla (CO2) oraz wody (H2O). W rzeczywistości w czasie pracy silników z ich układów wydechowych emitowane są także: tlenek węgla (CO), dwutlenek węgla (CO2), niespalone węglowodory (HC), związki azotu (NOx) oraz tlen i azot pochodzące z powietrza.

Zawartość tych gazów w spalinach możemy mierzyć analizatorem spalin, wartość bezwymiarowego współczynnika nadmiaru powietrza λ jest obliczana. W zależności od rodzaju paliwa teoretyczna masa powietrza potrzebna do spalenia 1 kg paliwa jest różna i wynosi:

  • 14,7 kg dla 1 kg benzyny,
  • 15,5 kg dla 1 kg LPG,
  • 17,2 kg dla 1 kg CNG.

Jeśli ilość rzeczywiście dostarczanego do komór spalania powietrza jest większa od teoretycznie potrzebnej wtedy współczynnik nadmiaru powietrza λ > 1. Taka mieszanka jest nazywana ubogą (część tlenu nie zostaje wykorzystana w procesie spalania).

Jeśli ilość rzeczywiście dostarczanego do komór spalania powietrza jest równa teoretycznie potrzebnej wtedy współczynnik nadmiaru powietrza λ = 1. Taka mieszanka jest nazywana stechiometryczną (w mieszance paliwowo-powietrznej jest dokładnie tyle tlenu, ile trzeba do spalenia paliwa).

Jeśli ilość rzeczywiście dostarczanego do komór spalania powietrza jest mniejsza od teoretycznie potrzebnej wtedy współczynnik nadmiaru powietrza λ < 1. Taka mieszanka jest nazywana bogatą (w mieszance paliwowo-powietrznej jest mniej tlenu niż jest potrzebne do spalenia paliwa).

Analizator spalin TEXA GASBOX Autopowerfot. TEXANa wyniki pomiaru składu spalin wpływa szczelność układu wydechowego

Zalecenia praktyczne

Warunkiem prawidłowego przeprowadzenia pomiaru składu spalin jest szczelność układ wydechowego. Jeśli tzw. lewe powietrze przedostaje się do układu wydechowego przed sondą lambda to sterowanie składem mieszanki będzie zakłócone (sonda lambda wykryje większą ilość powietrza niż ta zasysana przez układ dolotowy silnika). Jeśli nieszczelność występuje za sondą lambda, pracuje ona prawidłowo, odpowiednio dobierając skład mieszanki, natomiast wpłynie ona na wyniki pomiaru składu spalin z wykorzystaniem analizatora (będą one nieprawidłowe).

Drugą ważną zasadą przy pomiarze składu spalin jest odpowiednie rozgrzanie silnika i sprawdzenie emisji na biegu jałowym silnika. Co prawda skład spalin w tym zakresie nie jest normowany, jednak nieprawidłowa praca silnika na biegu jałowym ma wpływ na emisję spalin w innych zakresach pracy jednostki napędowej. Jeśli zatem występują nieprawidłowości w pracy silnika na biegu jałowym należy je wyeliminować. Dopiero po ich usunięciu można przystąpić do pomiaru emisji spalin silnika pracującego z podwyższoną prędkością obrotową (2 do 3 tys. obr./min.).

Nowoczesne narzędzia. Oprócz szczególnych umiejętności i wiedzy technicznej naprawa pojazdów najnowszej generacji wymaga użycia narzędzi opartych na nowoczesnych rozwiązaniach technicznych.. Niezależne warsztaty, w tym także warsztaty LPG, obsługujące samochody różnych generacji, także te najnowsze, muszą mieć pewność, że ich wyposażenie zapewnia odpowiednią dokładność pomiarów.. Oferowana przez firmę TEXA stacja MULTI…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Na następnej stronie znajdziesz opisy urządzeń TEXA
wykorzystywanych przy pomiarze składu spalin.

Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

TEXA Poland
źródło: Texa



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.