REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 6
fot. TEXA / Przebieg sygnału czujnika prędkości obrotowej silnika (bieg jałowy) poprzednie następne
29.12.2014

Rozwijaj warsztat z Texą – oscyloskop

Rozwijaj warsztat z Texą – oscyloskop fot. TEXA

Mechnicy z niewiadomych przyczyn boją się oscyloskopu, choć jest on znakomitym narzędziem pomiarowym, mogącym przy umiejętnej interpretacji wyników pomóc w diagnozowaniu wielu uszkodzeń.
REKLAMA

Tester diagnostyczny w połączeniu z oscyloskopem pozwala w pełni wykorzystać zasoby informatyczne oprogramowania diagnostycznego i daje możliwość bezpośrednich pomiarów konkretnych czujników.

Jeśli w czasie diagnostyki sterownika jakiegokolwiek systemu uzyskamy wszystkie interesujące nas informacje, tzn. zapamiętane kody usterek oraz powiązane z nimi bieżące parametry czujników i elementów wykonawczych oraz stany pracy poszczególnych podzespołów, pozostaje nam wykonanie jeszcze kolejnego etapu diagnozy, w którym będzie przydatny oscyloskop. Posłuży on do sprawdzenia sygnałów czujników oraz podzespołów, których dotyczyły zapamiętane kody usterek.

Schamat podłączenia sondy lambdafot. TEXAOprogramowanie TEXA IDC4 CAR - schemat podłączenia sondy lambda przed katalizatorem w Toyocie Prius

Do zaprezentowania możliwości zastosowania oscyloskopu posłuży przykład, w którym diagnozie poddano samochód Toyota Prius (silnik 1.8i 16V, kod silnika 2ZR-FXE). Jej diagnostyka będzie omówiona z wykorzystaniem oprogramowania diagnostycznego TEXA IDC4 CAR, które jest instalowane w testerach Texa. Pomiary zostaną wykonane 2-kanałowym oscyloskopem TEXA TWINProbe.

Oprócz niego TEXA oferuje także oscyloskop czterokanałowy UNIProbe.

W czasie diagnostyki samochodu odczytano usterki związane z sondą lambda (P0171 – zbyt uboga mieszanka rząd 1).

Możliwymi przyczynami tej usterki są: uszkodzona sonda lambda lub przepływomierz powietrza albo zanieczyszczony filtr paliwa. Z pomocą schematu elektrycznego, który znajduje się w bazie oprogramowania diagnostycznego IDC4 CAR po diagnostyce sterownika można przejść do pomiarów oscyloskopowych.

Wybierając na schemacie elektrycznym sondę lambda przed katalizatorem (na schemacie elektrycznym oznaczona nr 26), oprogramowanie IDC4 CAR pozwala na wybór pomiaru w trybie ręcznym (z możliwością ustawiania zakresów pomiarowych) albo tryb S.I.V., w którym ustawienia oscyloskopu są już dostosowane do typu mierzonego sygnału.

Przebieg sygnału analogowego przepływomierza powietrzafot. TEXAPrzebieg sygnału analogowego przepływomierza powietrza: 1- włączony zapłon, 2- silnik na biegu jałowym, 3- podwyższona prędkość obrotowa silnika (przyspieszanie)

W tym konkretnym przypadku, kod błędu P0171 zostaje zapamiętany gdy napięcie wytworzone przez sondę lambda jest niższe od 0,45 V przez czas dłuższy niż 90 sekund. Sterownik silnika bierze pod uwagę tę informację i zapamiętuje błąd jeśli są spełnione następujące warunki:

  • silnik pracuje z ustabilizowaną temperaturą (>80°C),
  • prędkość obrotowa silnika wynosi powyżej 1500 obr./min,
  • prędkość samochodu jest niższa niż 100 km/h.

Przyczyny usterki

Z wykonanych kontroli oraz zgłoszonych do biura pomocy technicznej TEXA CALL CENTER problemów wynikało, że usterka nie jest wywołana przez nieprawidłowość sondy lambda, ale przez warunki pracy pojazdu.

Występuje ona w pojazdach będących non stop w ruchu, których silnik nie może osiągnąć poprawnej temperatury pracy. Sterownik interpretuje to jako fazę rozgrzewania jednostki napędowej i dawkuje zwiększoną ilość paliwa czyli jest ona zasilana bogatą mieszanką paliwowo-powietrzną.

W wyniku tego na powierzchni sondy lambda tworzy się osad węglowy i odczyt poziomu tlenu występującego w spalinach, będący pochodną składu mieszanki paliwowo-powietrznej jest błędny. Nieprawidłowa informacja o składzie mieszanki trafia do sterownika silnika, który nie jest w stanie obliczyć prawidłowej ilości paliwa jaką należy podać do silnika aby utrzymać właściwy skład mieszanki.

Przebiegi sygnału cyfrowego przepływomierza powietrzafot. TEXAPrzebiegi sygnału cyfrowego przepływomierza powietrza. Z lewej silnik gorący na biegu jałowym, z prawej silnik gorący - 3 tys. obr./min.

Rozwiązanie problemu

Naprawa tej usterki jest bardzo prosta. Wystarczy wykonać czyszczenie sondy lambda podczas cyklu jazdy z wysoką prędkością obrotową silnika.

Wysoka temperatura spalin spowoduje wypalanie osadów węglowych na powierzchni sondy lambda, co przywróci jej prawidłowe funkcjonowanie.

Jeżeli po wykonaniu tej operacji problem będzie występował nadal, należy wyczyścić przepływomierz powietrza i wymienić filtr paliwa.

Jeśli usterka występuje nadal to należy wymienić sondę lambda albo dokładnie przeanalizować pracę wtryskiwaczy paliwa (przebiegi sygnałów oscyloskopowych znajdują się w galerii).

Aby pomiar wykonany oscyloskopem był prawidłowy należy wybrać pomiędzy ustawieniami manualnymi (sami musimy ustawić podstawę czasu sygnału oraz zakres napięcia), a S.I.V. czyli nastawami automatycznymi właściwymi dla mierzonego sygnału.. Jeżeli decydujemy się na pomiar z nastawami manualnymi powinniśmy właściwie ustawić zakresy pomiarowe oscyloskopu tak, aby z rejestrowanego sygnału odczytać jak najwięcej informacji.. Należy pamiętać, że częstot…
 

Na następnej stronie znajdziesz wskazówki pozwalające
prawidłowo przeprowadzić pomiary za pomocą oscyloskopu.

Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

TEXA Poland
źródło: TTEXA Poland



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.