REKLAMA
LPG
01.10.2012

Texa radzi - wymiana nie zawsze konieczna

REKLAMA


REKLAMA
, bardzo ważną szczególnie w silnikach zasilanych LPG). Na pierwszy rzut oka wyniki diagnostyki skłaniały do dokonania wymiany cewki, choć doświadczony mechanik z pewnością upewni się czy jest to faktycznie wina cewki zapłonowej, tym bardziej, że nie jest to element tani.
 

Warto wiedzieć

Podczas pracy silnika zasilanego LPG, cewki zapłonowe oraz świece poddawane są większym obciążeniom niż w przypadku silnika zasilanego wyłącznie benzyną. Mieszanka gazowo-powietrzna ma większą rezystancję niż benzynowo-powietrzna, co generuje wyższe napięcie zapłonu. Może to powodować przyspieszone zużycie elektroerozyjne elektrod świec zapłonowych, co po w dłuższym okresie eksploatacji skutkuje zwiększeniem przerwy pomiędzy nimi i jeszcze większym wzrostem napięcia w cewkach zapłonowych i w konsekwencji podwyższonym ich zużyciem

Weryfikacja

Najprościej diagnozę zweryfikować przez zamianę cewek miejscami i ponowny pomiar ich parametrów. Jeśli problem powtarza się na tej samej cewce, pracującej w innym cylindrze jest ona z pewnością uszkodzona. Jeśli po podmianie cewek problem występuje na tym samym (4) cylindrze zasilanym tym razem inną cewką oznacza to, że cewka jest sprawna i nieprawidłowa praca silnika wynika z innych przyczyn. Niestety w tym konkretnym przypadku okazało się, że to sterownik silnika niepoprawnie odczytuje parametry cewek zapłonowych.

Na ilustracjach widać, że wartości czasów rozładowania cewek 1, 2 i 3 wynoszą 1800 µs, podczas gdy na 4. cylindrze wartość wynosi 54 µs. Aby upewnić się co do konieczności wymiany cewki można także skontrolować jej działanie za pomocą oscyloskopu, tzn. sprawdzić czy zmierzony czas trwania impulsu zapłonowego na podejrzanej o uszkodzenie cewce zapłonowej jest proporcjonalny do czasu rozładowania. Tylko w takim przypadku można uznać cewkę za uszkodzoną. Jeśli czas trwania impulsu zapłonowego zmierzony oscyloskopem byłby identyczny dla wszystkich cylindrów parametr odczytany jako czas rozładowania dla cewki na 4. cylindrze zostanie uznany przez diagnoskop za nieosiągalny.

Wzorcowy przebieg impulsu zapłonowegofot. TexaPrzebieg napięcia w cewce zapłonowej: 1- napięcie zasilania (12-14 V), 2- zamknięcie obwodu pierwotnego cewki (w klasycznym układzie zapłonowym w tym momencie zwierają się styki przerywacza), 3- czas zasilania obwodu pierwotego (w klasycznym układzie zapłonowym kąt zwarcia styków przerywacza), 4- szczytowe napięcie zapłonowe, 5- czas trwania wyładowania elektrycznego na świecy, 6- tłumienie

Wkazówki

Typowa charakterystyka sygnału elektrycznego sterowania cewką zapłonową utrzymuje stały czas trwania impulsu zapłonowego w czasie pracy silnika ze stałą prędkością obrotową. Zmiany tego czasu wskazują na nieprawidłowości w systemie kontroli mocy cewki (w sterowniku).

W ramach dalszych testów należy sprawdzić parametry przebiegu napięcia odpowiadającego za generowanie wyładowania elektrycznego pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej.

Z analizy sygnału na uzwojeniu pierwotnym cewki zapłonowej można określić jakość sygnału wytworzonego w obwodzie wtórnym. Obie wielkości są ze sobą powiązane czasowo. W praktyce, jeśli czas trwania wyładowania iskrowego jest dłuższy niż 1ms, można wykluczyć uszkodzenie w uzwojeniu wtórnym cewki.

Prawidłowe działanie końcówki mocy, która jest elementem sterownika silnika i kontroluje przepływ napięcia w uzwojeniu pierwotnym cewki można zweryfikować poprzez analizę powtarzalności czasu przewodzenia (punkt 3) przy stałej prędkości obrotowej. Jest to czas, który w układach starej generacji był określany jako kąt zamknięcia styków przerywacza.

Podsumowanie

Kto by pomyślał, że złe parametry pracy cewek zapłonowych mogą wynikać z błędów w oprogramowaniu sterownika silnika. Po raz kolejny zatem okazuje się, że pomimo stałego postępu technicznego mechanik musi z dużą ostrożnością podchodzić do stawiania diagnozy, traktując wyniki diagnostyki elektronicznej jedynie jako wskazówkę przed wykonaniem dlaszych czynności, np. naprawy czy wymiany danego elementu.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Texa, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.