REKLAMA
LPG
01.10.2012

Texa radzi - wymiana nie zawsze konieczna

REKLAMA

Prawidłowa diagnostyka współczesnych silników spalinowych, w szczególności pewnych specyficznych przypadków wymaga dużego doświadczenia i umiejętności kojarzenia faktów. Jeśli mechanik nie ma takich umiejętności staje się wymieniaczem części. A to jak pokazuje poniższy przykład czasami nie wystarcza do skutecznego wykonania naprawy. Efektem jest niezadowolony klient, który z pewnością ten fakt będzie długo pamiętał.
REKLAMA

Nikt nie rodzi się super fachowcem, a wiedza wynika z dużego doświadczenia i odpowiedniego wyszkolenia. Bardzo ważne jest także dzielenie się doświadczeniami w trakcie różnych spotkań branżowych, targów szkoleń i bezpośrednich kontaktów pomiędzy osobami zajmującymi się diagnostyką silnikową, która jak wiadomo jest w branży instalacji gazowej bardzo istotna.

Widok ekranu diagnoskopu Texa z parametrami cewek zapłonowychfot. TexaJak widać wartość parametru dla 4 cewki znacząco odbiega od 3 pozostałych

Stały postęp w technice silnikowej zmusza osoby zajmujące się systemami LPG do pogłębiania wiedzy w tym zakresie. Jest ona niezbędna zarówno do poprawnego wykonania montażu instalacji gazowej jak i późniejszego jej serwisowania. Nieprawidłowo działający silnik benzynowy po zmianie zasilania na gazowe będzie działał podobnie, a objawy, szczególnie w przypadku niedomagań w obrębie układu zapłonowego mogą się wręcz nasilić.

Przykład

Nadesłany przez firmę Texa przykład pokazuje, że wskazania urządzeń diagnostycznych zawsze trzeba traktować jako wskazówkę w postawieniu odpowiedniej diagnozy, a nie jako pewnik uprawniający do wymiany elementu wykazującego nieprawidłowości. W tej pracy nie można wyłączać myślenia. Uzyskana w czasie diagnostyki elektronicznej informacja o usterce danego elementu nie musi koniecznie oznaczać jego uszkodzenia, możliwe jest np. uszkodzenie w obwodzie elektrycznym danego komponentu. Na występowanie usterki mogą mieć także warunki eksploatacji, warunki atmosferyczne i wiele innych czynników, które należy wziąć pod uwagę, włącznie z możliwością złego podawania parametrów przez sterownik silnika.

Schemat elektryczny układu wtrysku paliwa i układu zapłonowegofot. TexaSchemat elektryczny układów: wtrysku paliwa i zapłonowego

W przykładzie nadesłnym przez firme Texa to właśnie sterownik silnika błędnie odczytywał parametry pracy cewki zapłonowej. Wiedza o takim działaniu konkretnego sterownika wynika wyłącznie z dużego doświadczenia w diagnozowaniu silników. Doświadczenia tego rodzaju są publikowane w biuletynach informacyjnych firmy Texa, które są dostępne bezpośrednio w oprogramowaniu diagnostycznym, stanowiąc dużą pomoc dla mechaników.

Diagnostyka

Przykład dotyczył diagnostyki układu zapłonowego w samochodzie Fiat Stilo z benzynowym silnikiem 1,6 wyposażonym w sterownik Magneti Marelli IAW 5NF. Zdiagnozowane nieprawidłowości nie powodowały jednak zaświecenia kontrolki układu EOBD.

W wyniku przeprowadzonej diagnostyki okazało się, że cewka na 4 cylindrze miała znacznie krótszy czas rozładowania (jest to parametr odpowiadający za energię wyładowania zapłonowego, bardzo ważną szczególnie w silnikach zasilanych LPG). Na pierwszy rzut oka wyniki diagnostyki skłaniały do dokonania wymiany cewki, choć doświadczony mechanik z pewnością upewni się czy jest to faktycznie wina cewki zapłonowej, tym bardziej, że nie jest to element tani.

. Warto wiedzieć Podczas pracy silnika zasilanego LPG, cewki zapłonowe oraz świece poddawane są większym obciążeniom niż w przypadku silnika zasilanego wyłącznie benzyną. Mieszanka gazowo-powietrzna ma większą rezystancję niż benzynowo-powietrzna, co generuje wyższe napięcie zapłonu. Może to powodować przyspieszone zużycie elektroerozyjne elektrod świec zapłonowych, co po w dłuższym okresie eksploatacji skutkuje zwiększeniem przerwy pomiędzy nimi i …
 

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Texa, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.