08.02.2010

Czas wyborów


REKLAMA
wygodniejszy, ale zawsze można się wspomóc „boksem” dachowym w celu zapakowania większej ilości bagażu lub przyczepką, co nie jest może rozwiązaniem najdogodniejszym (ograniczona prędkość i zdolność manewrowania), lecz z pewnością bardzo praktycznym.
 
Samochód do „zagazowania”

Jeśli już przekonamy się do niewielkiego samochodu, który z natury jest wyposażony w niewielką i ekonomiczną jednostkę napędową, można koszty eksploatacji ograniczyć w jeszcze większym stopniu, montując gazowy system zasilania. Kupując samochód pod kątem jego adaptacji, najlepiej zasięgnąć opinii doświadczonego zakładu montującego, co pozwoli na wyeliminowanie pojazdów, których silniki niezbyt korzystnie znoszą paliwo gazowe lub ich konstrukcja czy sterowanie powodują, że prawidłowy montaż instalacji gazowej jest właściwie niemożliwy. Doświadczone zakłady z pewnością dysponują wiedzą w tym zakresie, ponieważ muszą jej na co dzień używać. Dzięki temu unikają przecież kłopotów związanych z niezadowolonymi użytkownikami. Oczywiście opinie zakładów montujących na temat możliwości montażu gazowego systemu zasilania mogą być różne (są tacy, którzy twierdzą, że do wszystkiego „się da”), dlatego należy sugerować się zdaniem najbardziej doświadczonych firm.

Zamontowany za tylną kanapą zbiornik walcowy uniemożliwia skorzystanie z powiększania przestrzeni bagażowej przez rozłożenie oparć. Uzyskujemy jednak znacznie większą pojemność użytkową zbiornika (w porównaniu z toroidalnym, montowanym we wnęce koła zapasowego), co zwiększa przebiegi pomiędzy tankowaniamigazeo.plZamontowany za tylną kanapą zbiornik walcowy uniemożliwia skorzystanie z powiększania przestrzeni bagażowej przez rozłożenie oparć. Uzyskujemy jednak znacznie większą pojemność użytkową zbiornika (w porównaniu z toroidalnym, montowanym we wnęce koła zapasowego), co zwiększa przebiegi pomiędzy tankowaniami

Generalnie

Bez względu na wiek samochodu i generację instalacji gazowej koniecznej do zastosowania, wybierajmy w miarę możliwości samochody z silnikami wyposażonymi w hydrauliczne układy kasowania luzów zaworowych. Mamy wtedy pewność, że w każdej sytuacji układ rozrządu pracuje prawidłowo (kontakt zaworów z gniazdami, niezbędny dla chłodzenia zaworów). Kolejną korzyścią jest wyeliminowanie jednej z czynności obsługowych, co ogranicza koszty.

Innym niezależnym od generacji systemu gazowego i wieku samochodu aspektem, jaki powinniśmy wziąć pod uwagę rozważając zakup pojazdu pod kątem zasilania gazowego, jest przestrzeń niezbędna do montażu zbiornika paliwa. Zbiornik LPG zawsze ogranicza w pewnym stopniu przestrzeń bagażową, bez względu na to, czy ma on kształt walcowy i mieści się w bagażniku, czy też jest to zbiornik toroidalny w miejscu koła zapasowego (koło przecież też trzeba gdzieś wozić). Zatem chcąc wykorzystywać w pełni cechy użytkowe samochodu, należy wziąć to pod uwagę.

Płytka wnęka koła zapasowego z zamontowanym zbiornikiem toroidalnym wymaga zastosowania przekładki wyrównującej powierzchnię przestrzeni bagażowejgazeo.plPłytka wnęka koła zapasowego z zamontowanym zbiornikiem toroidalnym wymaga zastosowania przekładki wyrównującej powierzchnię przestrzeni bagażowej


W przypadku samochodów w kołem zapasowym montowanym pod samochodem, jeśli chcemy w jego miejscu montować zbiornik gazu, należy sprawdzić, czy jest to możliwe. Czasami położenie układu wydechowego (zbyt mała odległość od zbiornika) lub ograniczenie prześwitu pod samochodem nie pozwalają na zastosowanie takiego rozwiązania. Nie każdy użytkownik w takim przypadku zaakceptuje montaż zbiornika walcowego w bagażniku.

Bardzo ważna jest również pojemność zbiornika gazu, która powinna zapewniać odpowiedni zasięg samochodu. Płytka wnęka koła zapasowego, dostosowana tylko do „dojazdówki”, nie pomieści zbiornika toroidalnego. Podwyższenie podłogi przez zastosowanie tzw. przekładek nie zawsze wchodzi w grę. Jest oczywiście możliwe, ale ograniczy nam dodatkowo pojemność bagażnika. Zatem wybór samochodu pod kątem miejsca mocowania zbiornika paliwa ma bardzo duże znaczenie.

W samochodzie z zasilaniem gazowym nie unikniemy zmniejszenia przestrzeni bagażowej, chyba że zdecydujemy się na zestaw naprawczy ogumieniagazeo.plW samochodzie z zasilaniem gazowym nie unikniemy zmniejszenia przestrzeni bagażowej, chyba że zdecydujemy się na zestaw naprawczy ogumienia


Samochody stare i bardzo stare

Samochody gaźnikowe to już coraz częściej historia, zatem szansa na zakup pojazdu wykazującego cechy użytkowe (nie będącego zabytkiem techniki) w dobrym stanie technicznym, który można zaadaptować z wykorzystaniem systemu gazowego I generacji, są raczej niewielkie. Są to samochody pochodzące co najmniej z połowy lat 90., a często starsze. Zakup kilkunastoletniego pojazdu byłby mocno nieuzasadniony - poza niską ceną zakupu niczego pozytywnego po takim aucie spodziewać się nie można.

Zbiornik gazu montowany pod samochodem musi zapewniać prześwit min. 20 cmgazeo.plZbiornik gazu montowany pod samochodem musi zapewniać prześwit min. 20 cm


Należy wystrzegać się samochodów z silnikami wyposażonymi w mechaniczne systemy wtrysku benzyny (np. K-Jetronic Boscha), których prawidłowa adaptacja na zasilanie gazowe jest praktycznie niemożliwa. Wystąpienie zjawiska powrotu płomienia, z którym należy się liczyć w przypadku zasilania gazowego, grozi uszkodzeniem stosowanego w układzie K-Jetronic przepływomierza powietrza, stanowiącego kluczowy element regulujący wielkość dawki benzyny w tym systemie. Są to jednak już zabytki, pochodzące z lat 70. XX w., przeznaczone dla pasjonatów. Cechy użytkowe tych samochodów w codziennej eksploatacji (przebiegi rzędu kilkuset tysięcy km) są znikome.

Samochody w „średnim wieku”

Często potencjalni użytkownicy specjalnie szukają samochodów, których adaptacja na zasilanie gazowe jest możliwa z wykorzystaniem instalacji gazowych II generacji, co wiąże się ze stosunkowo niewielkim kosztem montażu takiego systemu. Wyszukiwane są samochody z aluminiowymi kolektorami dolotowymi, odpornymi na zjawisko powrotu płomienia. W tej grupie pojazdów mamy już większe szanse na kupienie samochodu nam odpowiadającego, będącego przy tym w dobrym stanie technicznym, chociaż trzeba mieć świadomość, że są to pojazdy pochodzące z około 2000 r., zatem mają obecnie już około 10 lat. W ich wyposażeniu są pokładowe układy diagnostyki EOBD, co wymaga montażu odpowiedniego emulatora w przypadku chęci zastosowania systemu gazowego II generacji. Czasami, z uwagi na konieczność osiągnięcia odpowiedniej precyzji dawkowania czy też na stopień skomplikowania układu dolotowego, wymagają one zastosowania sekwencyjnego wtrysku gazu (IV generacja).

Samochody „prawie nowe”

Najrozsądniej i stosunkowo najbezpieczniej byłoby kupić samochód kilkuletni (3-, 4-letni), czyli pochodzący z lat 2006-2007. Wśród takich pojazdów dość łatwo znaleźć model odpowiedni dla swoich potrzeb, często także pochodzący z krajowej sieci dealerskiej, co daje możliwość sprawdzenia „życiorysu” danego egzemplarza. Oczywiście zakup takiego pojazdu wiąże się z większym wydatkiem, lecz z pewnością jego stan techniczny będzie co najmniej dobry, co daje gwarancję długotrwałej eksploatacji bez poważniejszych wydatków.

Kontakt z doświadczonym warsztatem pozwoli wyeliminować z planów zakupowych samochody z silnikami nieodpowiednimi do zasilania gazowegogazeo.plKontakt z doświadczonym warsztatem pozwoli wyeliminować z planów zakupowych samochody z silnikami nieodpowiednimi do zasilania gazowego

Tutaj także stosowane są układy EOBD - niestety coraz szybsze, co wymaga stosowania bardziej zaawansowanych systemów zasilania gazowego IV generacji. Nie każdy system IV generacji można w takich przypadkach zastosować, wymagane są instalacje z wydajnym sterownikiem, wyposażonym w szybki procesor nadążający za zmianami korekt w układzie benzynowym. Adaptacja na zasilanie gazowe z wykorzystaniem instalacji IV generacji łączy się z większym wydatkiem niż w przypadku II generacji, oferując za to znacznie większy komfort eksploatacji, niższe zużycie gazu oraz praktycznie takie same parametry trakcyjne samochodu jak przy zasilaniu benzyną.

Kupując samochód pod kątem zasilania gazowego, najlepiej zdać się na szczegółową wiedzę i doświadczenie renomowanego zakładu montażowego. Przedstawione powyżej zagadnienia mogą stanowić tylko pewną bazę do tego, jak taki pojazd wybrać i sygnalizują najważniejsze kwestie.





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: inf. własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.