12.11.2012

Inwestycja w oszczędność


REKLAMA
używana do rozruchu silnika dają łącznie na dystansie 100 tys. km sumę 4095 zł. Dodając ją do wcześniej uzyskanych kwot (koszt samochodu + koszty paliwa) uzyskujemy następujące oszczędności: w stosunku do pojazdu zasilanego benzyną 10017,20 zł, w stosunku do diesla 17047,20.
 
Komora silnikowa Opla Astrafot. gazeo.plKomora silnikowa Opla Astra z gazowym układem zasilania

Uwzględniając koszty paliwa, inwestycja w instalację gazową zwraca się w stosunku do samochodu zasilanego benzyną po 19415,04 km. Użytkowanie samochodu zasilanego olejem napędowym jest znacznie droższe od eksploatacji pojazdu na LPG, zatem inwestycja w diesla nie ma szans na zwrot.

Drugi przykład: Opel Astra

Nowy Opel Astra z benzynowym silnikiem 1,6 kosztuje 64950 zł. Dostosowanie go do zasilania LPG to wydatek 3850 zł. W sumie 68800 zł. Natomiast wersja z silnikiem Diesla kosztuje 75350 zł, czyli jest droższa od benzynowej wyposażonej w instalację gazową o 6550 zł. Podobnie jak w przykładzie Renault wersja z silnikiem o zapłonie samoczynnym ma najmniejszy apetyt na paliwo, zadowala się jedynie 5,1 l oleju napędowego na 100 km. Wersja benzynowa zużywa średnio 6,5 l/100 km, a adaptowana do zasilania gazem 7,8 l LPG na 100 km. Po 10 tys. km na koszty paliwa będą wynosić:

  • dla diesla 2912,10 zł,
  • dla silnika benzynowego 3763,50 zł,
  • dla silnika zasilanego LPG 2113,80 zł.

Po 100 tys. km kwoty te będą oczywiście 10-krotnie wyższe i w sumie z kosztem zakupu samochodów będą wynosić odpowiednio:

  • dla diesla 104471 zł,
  • dla samochodu z silnikiem benzynowym 102585 zł,
  • dla samochodu z silnikiem zasilanym LPG 89938 zł.
Zbiornik cieczy lubryfikującej zaworyfot. gazeo.plDodatkowe koszty eksploatacji obejmują także olej do układu lubryfikacji zaworów

Doliczając kwotę wynikającą z dodatkowych kosztów związanych z eksploatacją instalacji gazowej otrzymujemy całkowity koszt użytkowania samochodu zasilanego LPG. Wynosi on 93733 zł i jest niższy o 8852 zł od kosztów eksploatacji samochodu z silnikiem benzynowym i o 10738 zł od kosztów jakie pochłonie pojazd napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym.

Poniesione na montaż instalacji gazowej koszty, biorąc pod uwagę tylko różnicę w cenie pomiędzy benzyną i LPG zwracają się po 23337,58 km.

Podsumowanie

Jak wykazano w przykładach nawet oszczędne diesle, przy obecnym poziomie cen oleju napędowego, niewiele niższych od benzyny, nie są w stanie konkurować z LPG używanym do napędu pojazdów. Warto jeszcze przytoczyć kilka faktów z bogatych doświadczeń firmy BSH w eksploatacji samochodów zasilanych LPG, które także przyczyniają się obalenia pewnych stereotypoów związanych z samochodami zasilanymi autogazem. Po pierwsze eksploatacja takich pojazdów jest zupełnie bezpieczna. Najlepszym tego przykładem jest zdarzenie jakie miało miejsce kilka lat temu, kiedy samochód z instalacją gazową uległ dachowaniu. Nie spowodowało to żadnych negatywnych skutków związanych z zamontowaną instalacją gazową. Dzięki odpowiedniemu, zgodnemu z przepisami, mocowaniu zbiornik pozostał na swoim miejscu i nie doszło do jego rozszczelnienia. Innym przykładem, potwierdzającym wysoką trwałość samochodów z instalacją gazową jest jeden z Opli Combo, który we Flocie BSH przejechał na gazie 270 tys. km.





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: BSH



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.