27.01.2017

Jak kupić samochód pod kątem zasilania LPG?

Decydując się na zakup samochodu, nie zawsze myślimy o kosztach związanych z jego eksploatacją. Z reguły w tym czasie dysponujemy pewną ilością gotówki, zdolnością kredytową i na pewne aspekty, zasadnicze z punktu widzenia późniejszej eksploatacji, nie zwracamy lub nie chcemy zwracać uwagi.
REKLAMA

Dobieramy samochód pod względem estetycznym, bierzemy również pod uwagę funkcjonalność nadwozia, która powinna korespondować z wielkością naszej rodziny (czytaj: liczebnością potomstwa). Ważna jest również cena, lecz, biorąc pod uwagę jedno z pierwszych założeń, nie musi to być kluczowy argument, choć z pewnością jeden z ważniejszych.

Po zakupie zaczynamy z samochodu korzystać i poznajemy jego prawdziwe koszty eksploatacji, najczęściej proporcjonalne do jego wielkości. Wtedy zaczynamy szukać oszczędności, szczególnie jeśli jest to powiązane ze zmianami w naszym życiu. Utrata pracy w powiązaniu z kolejnymi kredytami konsumpcyjnymi skłania nas do oszczędzania. Czyli wtedy, kiedy nie mamy z czego oszczędzać, zaczynamy szukać możliwości ograniczenia kosztów naszej egzystencji. Ciekawe.

Miarą sposobu myślenia naszych rodaków są dane, mówiące o poziomie zadłużenia szarych obywateli. Nierzadko mają oni do spłacania nawet kilkanaście kredytów.

Duże samochody są dla pewnej grupy klientów nieodzowne, ale tytuły w serwisach internetowych, np. Najpopularniejsza miejska terenówka, budzą śmiech i pokazują, w jakich warunkach pojazdy te są użytkowanefot. MercedesDuże samochody są dla pewnej grupy klientów nieodzowne, ale tytuły w serwisach internetowych, np. Najpopularniejsza miejska terenówka, budzą śmiech i pokazują, w jakich warunkach pojazdy te są użytkowane

Pozostańmy jednak przy wyborze samochodu.

Z pewnością kupno nowego auta, jeśli nasze dochody pozostają mniej więcej na poziomie średniej krajowej, nie jest najlepszym rozwiązaniem z ekonomicznego punktu widzenia. Przez pierwsze lata użytkowania pojazd traci najwięcej na wartości, zatem zakup trzy- czy czteroletniego samochodu pozwoli zaoszczędzić nawet kilkanaście tysięcy zł.

Czy samochód z przebiegiem kilkudziesięciu tys. km różni się zasadniczo od nowego? Zasadniczo może nie, ale w jakimś stopniu na pewno, tylko czy jest to warte owych kilkunastu tysięcy?

Przy obecnej podaży samochodów używanych, coraz częściej pochodzących również z polskiego rynku, zakup taki nie jest nawet zbyt ryzykowny. Zawsze istnieje możliwość sprawdzenia samochodu na stacji kontroli pojazdów, łącznie z pomiarem grubości lakieru, co pozwala na wyeliminowanie egzemplarzy „podejrzanych”.

Patrząc na nasze drogi, pełne SUV-ów z silnikami o zastanawiająco dużej pojemności skokowej, zastanawiamy się, gdzie ta ekologia i kryzys, o których wszyscy mówią. Logicznie myśląc, większy samochód z pewnością jest źródłem większej emisji, a jednak producenci nadal prześcigają się w kolejnych modelach wielkich samochodów. Dlatego też druga zasada, która powinna przyświecać przy wyborze samochodu, to dobór odpowiedniego do naszych potrzeb rodzaju nadwozia i wymiarów pojazdu.

Miejski samochód pozwala na bezproblemowe zaparkowanie w wielu miejsach niedostepnych dla większych pojazdów osobowychfot. FiatMiejski samochód pozwala na bezproblemowe zaparkowanie w wielu miejsach niedostepnych dla większych pojazdów osobowych

Zastanowienie się, do czego głównie wykorzystujemy samochód i jaki pojazd do takiej eksploatacji jest najkorzystniejszy, pozwala wybrać odpowiedni do naszych potrzeb model. Pojazd osobowy jest z reguły wykorzystywany jako miejski środek transportu, mający za zadanie dowiezienie nas do pracy i po jej zakończeniu z powrotem do domu.

Kilka razy w roku trafiają się wyjazdy dłuższe, z pełnym obciążeniem (wakacje czy też inne wyjazdy wypoczynkowe). Czy zatem do tego celu niezbędne jest duże kombi, SUV lub van? Oczywiście dla nielicznej grupy ludzi taki samochód jest niezbędny, choćby ze względów reprezentacyjnych czy dla własnej wygody.

Czy jednak zwykłego „Kowalskiego” stać na takie wygody? W sensie zakupu z pewnością (ma przecież zdolność kredytową), gorzej może być, jeśli przyjdzie mu utrzymać taki pojazd.

Większy samochód to oczywiście duża wygoda, szczególnie w czasie dalszych wyjazdów. Jednak przez większość roku kierowca-właściciel „wozi się” sam do pracy. Przy okazji podróżują z nim zbędne kilogramy przewymiarowanego samochodu. Wożenie zbędnego „żelaza”, oprócz powiększonego zużycia paliwa oraz emisji, nie przynosi żadnych efektów.

Zatem zakup mniejszego samochodu z silnikiem o niewielkiej pojemności skokowej spowoduje, że zanotujemy tylko większe oszczędności w eksploatacji i opłatach stałych. Mniejsze samochody są z reguły tańsze, dzięki czemu za taką samą kwotę możemy wybrać samochód młodszy ze znacznie niższym przebiegiem. Tej wielkości pojazd odwdzięczy się również możliwością zaparkowania w miejscach niedostępnych dla większych aut, co w warunkach ruchu miejskiego jest sporą zaletą.

Ale co w wakacje?

W czasie wyjazdów wakacyjnych mały samochód nie jest niestety najwygodniejszy, ale zawsze można się wspomóc „boksem” dachowym w celu zapakowania większej ilości bagażu lub przyczepką, co nie jest może rozwiązaniem najdogodniejszym (ograniczona prędkość i zdolność manewrowania), lecz z pewnością bardzo praktycznym.

Samochód do „zagazowania”. Jeśli już przekonamy się do niewielkiego samochodu, który z natury jest wyposażony w niewielką i ekonomiczną jednostkę napędową, można koszty eksploatacji ograniczyć w jeszcze większym stopniu, montując gazowy system zasilania. Kupując samochód pod kątem jego adaptacji, najlepiej zasięgnąć opinii doświadczonego zakładu montującego, co pozwoli na wyeliminowanie pojazdów, których si…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.