07.04.2014

Jazda na LPG - niezmiennie bardzo opłacalna

Stosowanie LPG jako paliwa silnikowego na polskim rynku ma już ponad 20-letnią tradycję. W całym tym okresie eksploatacja samochodów zasilanych LPG zawsze była najtańszą z możliwych opcji napędu pojazdów.
REKLAMA

Obecnie tylko samochody elektryczne są w stanie zaoferować niższe niż w przypadku zastosowania LPG koszty eksploatacji. Są one jednak cały czas bardzo drogie, a oferowany zasięg nie pozwala na ich szersze wykorzystanie. Nieustannie promowane i na wielu rynkach w różnorodny sposób wspierane samochody zasilane gazem ziemnym (LPG w Polsce rozwija się tylko w oparciu o reguły ekonomii) nie są wcale tańsze w eksploatacji niż napędzane autogazem, a konieczność zastosowania ciężkich zbiorników często ogranicza ładowność pojazdów CNG. Dodatkowo niedostateczna liczba stacji sprężania gazu ziemnego zmniejsza mobilność samochodów CNG.

Ceny paliw w 2001 r.fot. Orlen GazTak pięknie było w 2001 r.

LPG cały czas oferuje najniższe koszty eksploatacji samochodów. Jest to fakt niezmienny od początku istnienia branży LPG na polskim rynku. Dzięki temu, że za za cenę litra benzyny można kupić około 2 litrów gazu sektor LPG cały czas się rozwija. Pomimo stałego wzrostu cen paliw silnikowych koszty eksploatacji samochodu zasilanego LPG nadal stanowią połowę kosztów na benzynie.

Najbardziej popularne samochody osobowe zużywają około 10 l benzyny na każde 100 km. W 1994 r., kiedy benzyna kosztowała 1,65 zł/l koszt eksploatacji takiego samochodu wynosił 16,50 zł/100 km. LPG w tym czasie kosztowało 0,70 gr/l, co przy założeniu zwiększonego do 12 l/100 km objętościowego zużycia LPG daje koszt niespełna 8,50 zł/100 km. Oszczędności na każdych 100 km wynosiły zatem 8 zł i stanowiły ponad 48,5% kosztów eksploatacji na benzynie.

W 2001 r. LPG kosztowało 1,07 zł/l, podczas gdy benzyna 3,34 zł/l. Koszty eksploatacji samochodu zużywającego 10 l paliwa na 100 km wynosił więc 33,40 zł w przypadku benzyny i 12,84 w przypadku LPG (zużycie 12 l/100 km). Na paliwo musieliśmy wydać ponad 61% mniej niż w przypadku benzyny.

Na początku 2010 r. litr LPG kosztował 2,19 zł, a litr benzyny 4,38 zł. Koszt przejechania 100 km na benzynie wynosił 52,56 zł, a na gazie 26,28 zł, czyli stanowił dokładnie 50% kosztów na benzynie.

Obecnie kiedy cena LPG wynosi 2,65 zł/l, a benzyny 5,32 zł/l przejechanie 100 km samochodem benzynowym kosztuje 53,20 zł, a zasilanym gazem 31,80 zł/100 km. Oszczędzamy zatem ponad 40% kosztów eksploatacji związanych z paliwem.

Jak widać jazda samochodem zasilanym LPG jest cały czas opłacalna i pozwala oszczędzić około 50% kosztów związanych z paliwem, co docenia już blisko 2,8 mln kierowców. Jeśli chcesz przekonać się o opłacalności montażu LPG do swojego samochodu skorzystaj z naszego Symulatora opłacalności montażu instalacji LPG.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.