REKLAMA
LPG
14.04.2009

Montować czy nie?

Od początku obecności na polskim rynku, instalacje gazowe mają zarówno gorących zwolenników, jak i zdecydowanych przeciwników. Zwolennicy cieszą się oszczędnościami i zaletami ekologicznymi, jednocześnie akceptując pewne niedogodności, a przeciwnicy konsekwentnie twierdzą, że gaz nadaje się i owszem, ale do kuchenek turystycznych.
REKLAMA
 Rafal Zdeb©iStockphoto.com Rafal Zdeb

Dlaczego tak jest i skąd tak skrajne poglądy, spróbujemy wyjaśnić w innym tekście. Tutaj zaś postaramy się podpowiedzieć, jak najlepiej podjąć decyzję: montować czy nie.

Gaz paliwem ekologicznym
Na początek warto przypomnieć, że gaz LPG (podobnie jak CNG) to paliwo ekologiczne. Jego zalety doceniają rządy wielu krajów Europy i świata, wprowadzając szereg preferencji podatkowych. W wielkich, zatłoczonych aglomeracjach, gdzie walka z zanieczyszczeniem powietrza trwa nieustannie, takich jak Londyn czy Rzym, samochody zasilane LPG mogą swobodnie poruszać się po centrum, gdzie wprowadzono ograniczenia dla zwykłych samochodów. W wielu krajach stosuje się dopłaty do montażu instalacji gazowej czy zniżki w opłatach związanych z użytkowaniem samochodu. W Polsce w latach 90., kiedy obowiązywał podatek drogowy, dla samochodów zasilanych LPG była 50-procentowa zniżka. Po wliczeniu tego podatku w cenę paliwa, niestety nie ma żadnych innych preferencji. Zanieczyszczenie powietrza w polskich miastach jednak rośnie, więc można mieć nadzieję, że zalety LPG czy CNG zostaną ponownie docenione. W całej Europie na LPG obowiązują ulgowe stawki, a w wielu krajach dodatkowe zwolnienia i dopłaty. Nie ma realnego powodu, by w Polsce było inaczej.

Odrobina historii
Na przestrzeni ostatnich 15 lat stosunek ceny LPG kształtuje się na podobnym poziomie 40-60% ceny benzyny. Wynika to z sezonowości cen paliw - benzyna drożeje na wiosnę, bo zbliżają się wakacyjne podróże, a LPG tanieje, ponieważ zakończył się sezon grzewczy. W tym czasie oszczędności sięgają nawet 60% i z tego powodu ruch w zakładach montażu wiosną jest największy. Jesienią z kolei benzyna tanieje, a gaz zaczyna drożeć w związku ze zbliżającym się okresem grzewczym. Tu bieżące oszczędności są mniejsze i z tego powodu liczba montowanych instalacji spada. Warto zauważyć, iż przy podobnej relacji cen znacznie wzrosła oszczędność na 1 litrze. W latach 90. było to około 0,50 zł na litrze (benzyna kosztowała ok. 0,95 zł a gaz ok. 0,42 zł), a dziś ok. 2 złotych. Spowodowało to, iż w wielu przypadkach koszt instalacji zwraca się bardzo szybko.

Akcyza
Od początku swojego istnienia, akcyza na LPG budzi spore emocje. Co pewien czas pojawiają się informacje o planach zmiany jej stawki, co przyprawia kierowców o szybsze bicie serca i intensywniejsze siwienie. Co gorsza, plany takie zazwyczaj stają się faktami dokonanymi w prasie nim jeszcze cokolwiek zostanie przesądzone. Na przestrzeni ostatnich lat kilkakrotnie słyszeliśmy z mediów o planowanych podwyżkach akcyzy, mających zagrozić opłacalności autogazu, a nic takiego ostatecznie się nie wydarzyło.

W marcu 2008 roku po raz kolejny pojawiła się informacja o rzekomym wzroście akcyzy od początku nowego roku, lecz podzieliła ona losy swoich wielu poprzedniczek. Jesienią premier Waldemar Pawlak zapowiedział, że nie będzie podwyżki, a do sejmu RP trafiła ustawa utrzymująca stawkę podatku na obecnym poziomie.

Za każdym razem, kiedy pojawiały się informacje w mediach, najwięcej tracili kierowcy, którzy wstrzymując się z decyzją o montażu tracili pokaźne sumy jeżdżąc na benzynie.

Różne samochody, różne instalacje
Cena instalacji gazowej ściśle zależy od konkretnego samochodu, w którym ma być zamontowana. W zależności od rocznika pojazdu i stopnia jego skomplikowania technicznego, cena systemu może się wahać od ok. 1200 zł do ponad 5000 zł.

Przed kalkulacją opłacalności montażu koniecznie trzeba ustalić, jaką konkretnie instalację trzeba zamontować w naszym samochodzie. Tu pomocny będzie zakład montażu, który często nawet telefonicznie (jeśli auto jest typowe) udzieli informacji na temat tego, co należy zamontować i za ile. W przypadku trudniejszych i nietypowych samochodów, konieczna jest często wizyta w warsztacie w celu dokonania wstępnych oględzin (czasami również pomiarów elektrycznych). Takie pierwsze sprawdzenie czy przymiarka zbiornika są bezpłatne. Przy okazji wizyty czy rozmowy telefonicznej, zawsze dodatkowo możemy zapytać, jak tego typu auto sprawuje się na gazie, czy o szczegóły, jakie nas interesują. Dobry warsztat zawsze chętnie odpowie na nasze pytania. Jeśli warsztat odradza montaż, warto go posłuchać, oczywiście pytając, czemu. Nie musi to wynikać z braku umiejętności montażystów - po prostu jest grupa samochodów, które źle znoszą zasilanie gazem i montaż instalacji w takim samochodzie może narazić nas na niepotrzebne problemy.

Oszczędności . Podstawowym powodem montażu instalacji gazowej w samochodzie jest chęć oszczędzania. Samochodem jeździmy codziennie, więc z całą pewnością warto się przyjrzeć, ile kosztuje nas paliwo. Tankowanie za 20 czy 50 złotych sprawia wprawdzie wrażenie, że wydajemy mało, ale czasami po dokładniejszych obliczeniach może się okazać, że wcale nie jest tak tanio.. Bez względu na to, czy jeździmy autem małym czy dużym, starym czy nowym, dobrze jest dokł…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Ile zaoszczędzisz? W jakim czasie
zwróci się instalacja gazowa? Co musisz
wziąć pod uwagę? Odpowiedzi w dalszej części!

Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

gazeo.pl
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.