REKLAMA
LPG
01.06.2009

Taniej się nie da

Gaz płynny LPG jest tanimi ekologicznym paliwem do samochodów osobowych i lekkich użytkowych, stosowanych przez małe przedsiębiorstwa i (coraz częściej) duże floty. Obecnie oferowane instalacje z wtryskiem gazu mogą być stosowane do zasilania najnowocześniejszych silników, a ich ceny uległy znacznemu obniżeniu.
REKLAMA

Gaz płynny LPG jest tanimi ekologicznym paliwem do samochodów osobowych i lekkich użytkowych, stosowanych przez małe przedsiębiorstwa i (coraz częściej) duże floty. Obecnie oferowane instalacje z wtryskiem gazu mogą być stosowane do zasilania najnowocześniejszych silników, a ich ceny uległy znacznemu obniżeniu. Panującą jeszcze jakiś czas temu opinię, że gaz nadaje się tylko do samochodów używanych, można odłożyć do lamusa.

tankowanie LPGVan Ekstratankowanie LPG

Również świadomość użytkowników rośnie, wielu z nich chcąc ograniczyć koszty decyduje się na adaptację silników swoich pojazdów na zasilanie gazem lub nawet zakup nowych samochodów wyposażonych w takie zasilanie. Obecna sytuacja gospodarcza powinna przyczynić się do jeszcze większego rozpowszechnienia instalacji gazowych zarówno wśród użytkowników indywidualnych, jak i w dużych flotach. Może przekonać również „opornych” importerów do zasilania LPG. Tylko nieliczni zezwalają na montaż instalacji LPG w samochodach w okresie gwarancji. Wynika to z niewiedzy i uprzedzeń do napędów gazowych wśród kadry zarządzającej. Mogą one wynikać z przeszłości, kiedy faktycznie napęd LPG przyczyniał się do usterek, często nawet poważnych. Wynikało to przede wszystkim z zaniedbań eksploatacyjnych i prostoty wczesnych generacji układów (regulacja tylko mechaniczna itp.).

Obecnie stosowane sekwencyjne systemy wtrysku gazu eliminują właściwie wszystkie niekorzystne zjawiska występujące we wcześniejszych generacjach systemów zasilania gazem. Fiat najdłużej oferuje samochody napędzane gazem. Dzięki wieloletniej współpracy z firmą Tartarini w ofercie koncernu znajdują się samochody serii Natural Power, fabrycznie przystosowane do zasilania gazem ziemnym (obecnie z układami zasilania Metatron). Tartarini dostarcza również systemy gazowe do serwisów, które montują instalacje LPG w już eksploatowanych pojazdach oraz nowych samochodach, które są dostosowywane do zasilania gazem płynnym przed wydaniem użytkownikowi. Dużo instalacji sprzedaje się również w nowych samochodach Skoda, do których „fabryczne” zestawy montażowe przygotowuje Landi Renzo.

Do nowoczesnych samochodów trzeba stosować systemy gazowe odpowiedniej generacji, lecz postęp w tym zakresie nadąża za techniką silnikową i nie stanowi to już problemu. Wybór gazowych systemów zasilania jest bardzo duży. Rozwój branży gazowej na polskim rynku zawsze był i jest związany przede wszystkim z ograniczeniem kosztów eksploatacji pojazdów. Na przestrzeni lat obserwowano różne etapy „życia” rynku gazowego, lecz cały czas on się rozwija: liczba samochodów zasilanych LPG jest oceniania na ponad 2 mln, co stawia nas na pierwszym miejscu w Europie.

Obecna sytuacja rynkowa oraz relacje cen benzyny i ON do LPG powodują, że gaz płynny jest najtańszym paliwem na rynku, nawet w porównaniu ze sprężonym gazem ziemnym. Łatwa adaptacja na zasilanie LPG, niski jej koszt oraz rozbudowana sieć stacji tankowania to znaczące atuty przemawiające za zasilaniem gazowym. Obecna cena LPG na markowych stacjach wynosi 1,66 zł/l (na stacjach niezależnych LPG można zatankować nawet za około 1,40 zł/l), przy cenie benzyny na poziomie 4,11 zł, a oleju napędowego 3,52 zł/litr. Dzięki temu w samochodzie wielkości Fiata Panda, z silnikiem o pojemności skokowej około 1000 cm3, można uzyskać zużycie paliwa na poziomie 9 l LPG na 100 km (w mieście) i koszt przejechania 1 km około 15 groszy. Zasilanie gazowe LPG może być alternatywą na czasy kryzysu dla wielu firm użytkujących samochody osobowe lub vany.

Sprawdź czy LPG jest dla ciebie opłacalne. Skorzystaj z Symulatora Opłacalności Montażu instalacji LPG.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Materiał powstał we współpracy z magazynem Van Ekstra



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.