Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. gazeo.pl / Dogde Charger z zasilanym LPG silnikiem o mocy 415 KM poprzednie następne
07.07.2016

Zasilanie LPG samochodów o dużej mocy

REKLAMA Zasilanie LPG samochodów o dużej mocy fot. gazeo.pl

Zasilanie LPG w stanie gazowym silników o dużej mocy wymaga sporej ilości paliwa gazowego, które wcześniej należy efektywnie odparować. Wymaga to zastosowania urządzeń o odpowiedniej wydajności.
REKLAMA
Reduktory KME: Extreme i Twinfot. gazeo.plGama reduktorów KME do silników o dużych mocach obejmuje kilka urządzeń. Są wśród nich KME Extreme i podwójny reduktor KME Twin

Obecnie reduktory nie sterują już ilością gazu dostarczanego do silnika, tak jak w instalacjach podciśnieniowych (I i II generacji). Rolę tę przejęły elektromagnetyczne wtryskiwacze.

Brak konieczności sterowania dawką paliwa uprościł konstrukcję reduktorów. Najczęściej są one konstrukcjami jednostopniowymi. Ich zadaniem jest utrzymanie stałej różnicy ciśnienia LPG w fazie gazowej dostarczanego do wtryskiwaczy (z reguły około 1 bara, w większych silnikach nawet do 1,4 bara) względem ciśnienia w kolektorze dolotowym silnika.

W większości najbardziej popularnych silników o mocach do 150-200 KM nie jest to problemem. Lecz przy wyższych wartościach mocy i związanym z tym większym zapotrzebowaniem na paliwo gazowe konieczne staje się zastosowanie dwóch reduktorów, których sumaryczna wydajność będzie w stanie zaspokoić zapotrzebowanie silnika na paliwo z wymaganym zapasem. Jest to jednak rozwiązanie nie zawsze wygodne, głównie z uwagi na niewielką przestrzeń jaką pozostawiają jednostki napędowe w komorach silnikowych współczesnych samochodów.

A przecież reduktor to nie wszystko. Dochodzą do niego węże doprowadzające ciecz z układu chłodzenia, przewody miedziane lub rurki termoplastyczne doprowadzające LPG w stanie ciekłym czy wąż, którym odparowany gaz przekazywany jest listwy wtryskowej LPG.

 

Ładowanie video...

 

W przypadku dwóch reduktorów liczba tych wszystkich połączeń podwaja się. Dwukrotnie wydłuża się także czas montażu. Dodatkowo dwa reduktory podwójnie obciążają instalację elektryczną samochodu (dwie cewki elektrozaworów).

Receptą na wyeliminowanie tych niedogodności, czasami także jedyną możliwą do zastosowania opcją zasilania gazowego jest zastosowanie reduktora o dużo większej wydajności.

Jej osiągniecie wcale nie jest proste, bo oprócz zapewnienia właściwej wydajności, czyli stabilnej (niezależnej od obciążenia silnika) wartości ciśnienia wyjściowego (zasilającego wtryskiwacze), reduktor musi mieć odpowiednią wydajność cieplną czyli zdolność efektywnego odparowania LPG w ilości adekwatnej do zapotrzebowania silnika.

Reduktor KME Gold GTfot. KMEReduktor Gold GT otwiera gamę reduktorów KME do silników o mocach powyżej 300 KM. Jego wydajność pozwala na zasilanie jednostek napędowych do 330 KM
Reduktor KME Extremefot. KMEReduktor KME Extreme jest przeznaczony do silników o mocach do 408 KM. Podobnie jak inne reduktory KME do dużych silników ten także ma dwa wyjścia gazu

Wydajność termiczną reduktora określa temperatura gazu na wyjściu do listwy wtryskowej, która nawet przy ekstremalnie wysokich obciążeniach silnika powinna mieć wartość minimum 10ºC. Daje to gwarancję prawidłowego odparowania LPG oraz tego, że do silnika nie przedostanie się faza ciekła LPG mogąca powodować nieprawidłowości w jego pracy, a reduktorowi nie grozi oszronienie i całkowity brak przepływu gazu.

Reduktory do dużych silników lub silników o bardzo wysokich mocach ma w swej ofercie łódzki producent instalacji gazowych, firma KME. Spełniają one wszystkie wyżej wymienione warunki, zapewniając odpowiednią ilość odparowanego gazu nawet w czasie jazdy z bardzo dużymi prędkościami samochodami wyposażonymi w silniki o dużej mocy.

Większość reduktorów oferowanych przez firmę KME ma wydajności pozwalające na zasilanie silników o mocach powyżej 300 KM.

Wydajnością na takim poziomie dysponuje już reduktor KME Gold GT, który pozwala na zasilanie silników o mocy do 330 KM, kolejny w ofercie Twin pozwala odparować gaz w ilości wystarczającej do zaspokojenia potrzeb jednostek napędowych o mocach do 395 KM, a flagowy KME Extreme może zasilać LPG w stanie gazowym silniki do 408 KM.

Wszystkie te reduktory mają po dwa króćce wyjściowe, którymi gaz kierowany jest do wtryskiwaczy LPG oraz pojedyncze układy regulacji ciśnienia gazu. Wyjątkiem jest Twin, pierwszy reduktor o tak wysokiej wydajności w ofercie KME, który ma dwa układy regulacji ciśnienia, ponieważ są to de facto połączone w jedno urządzenie dwa reduktory Tur. Stąd zdwojona regulacja ciśnienia, osobna dla obu wyjść LPG w stanie gazowym.

Oferowane przez KME reduktory znacznie ułatwiają pracę przy montażu gazowych układów zasilania do samochodów o ponadprzeciętnych parametrach. Dzięki ich zastosowaniu znacznie zmniejsza się pracochłonność związana z montażem samego reduktora w pojazdach, które i tak z reguły są dość trudne i czasochłonne w adaptacji na LPG. Użytkownik samochodu z takim reduktorem otrzymuje instalację LPG dysponującą znacznym zapasem wydajności pozwalającym na korzystanie z pełni możliwości oferowanych przez układ napędowy.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna, KME



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.