REKLAMA
LPG
03.02.2014

Badania emisji silników z systemem Solaris Diesel

Firma Car-Gaz, producent systemu zasilania gazowego do silników o zapłonie samoczynnym Solaris Diesel przeprowadziła jego badania emisyjne. Wyniki potwierdzają korzystny wpływ domieszki LPG na proces spalania w silnikach Diesla.
REKLAMA
Ciągnik siodłowy Scania R450fot. Car-GazOczujnikowany przed pomiarem emisji dwutlenku węgla ciągnik siodłowy Scania R450

Badania wykonano w Zakładzie Silników Spalinowych Instytutu Silników Spalinowych i Transportu Politechniki Poznańskiej (emisja dwutlenku węgla), a emisję związków azotu i cząstek stałych zbadał Instytut Transportu Samochodowego (ITS) w Warszawie.

Do zbadania emisji CO2 przygotowano samochód ciężarowy, emisję tlenków azotu i cząstek stałych oceniono na przykładzie silników samochodów: osobowego i dostawczego.

Emisję dwutlenku węgla zbadano dla zestawu drogowego z ciągnikiem siodłowym Scania R450. Silnik Scanii spełniał wymagania normy Euro 6 dzięki zastosowaniu wielu dodatkowych urządzeń do obróbki spalin (systemu recyrkulacji spalin (EGR), utleniającego reaktora katalitycznego DOC, filtra cząstek stałych DPF oraz 2 układów selektywnej redukcji katalitycznej SCR z dwoma amoniakalnymi reaktorami katalitycznymi ASC, które dzięki dodawaniu do układu wylotowego AdBlue, czyli 31,5% wodnego roztworu mocznika, redukują zawartość związków azotu w spalinach). Pośród tych wszystkich agregatów, których lista przyprawia o zawrót głowy znajduje się silnik o zapłonie samoczynnym i mocy 450 KM, dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 2350 Nm i wyposażony w instalację gazową Solaris Diesel.

Wyniki emisji dwutlenku węgla zestawu drogowego z ciągnikiem Scania R450fot. Car-GazWyniki emisji dwutlenku węgla zestawu drogowego z ciągnikiem Scania R450 wyposażonym w system zasilania gazowego Solaris Diesel

Pomiar emisji dwutlenku węgla wykonano w czasie próby drogowej na odcinku pomiarowym o długości 56 km. Jego początek i koniec zlokalizowano na Nowym Mieście w Poznaniu na drodze krajowej nr 11, będącej trasą wylotową z Poznania w kierunku Katowic. Odcinek pomiarowy przebiegał pomiędzy Nowym Miastem a Kórnikiem.

W Kórniku i na drodze 434 nieopodal tego miasta zrealizowano badania dla miejskiego cyklu eksploatacji samochodu, a jazdę autostradową zasymulowano na ekspresowym odcinku drogi 11 (S11). W ten sposób odwzorowano codzienne warunki eksploatacji samochodu ciężarowego.

Badanie drogowe potwierdziło, że zasilanie silnika z domieszką 20% LPG w całkowitej dawce paliwa

Przełącznik rodzaju zasilania instalacji Solaris Dieselfot. Car-GazPrzełącznik rodzaju zasilania instalacji Solaris Diesel w Peugeocie 508 GT

zasilającego silnik (resztę – 80% stanowi olej napędowy) powoduje zmniejszenie emisji CO2. W czasie jazdy z wykorzystaniem wyłącznie oleju napędowego Scania emitowała średnio prawie 922 g CO2 na każdy przejechany kilometr. Po załączeniu systemu Solaris Diesel emisja dwutlenku węgla spadła do poziomu 879 g/km.

Przeprowadzone w ITS badania pod kątem emisji tlenków azotu i cząstek stałych przeprowadzono na dwóch pojazdach Peugeot. Model 508 GT był wyposażony w silnik o pojemności skokowej 2179 cm3, który dysponował mocą 150 kW oraz maksymalnym momentem 450 Nm. Drugim Peugeotem poddanym badaniom był Boxer z 3-litrowym silnikiem o mocy 130 kW i momencie 400 Nm. Oba samochody spełniały normę Euro 5.

Oba samochody poddano badaniom wg regulaminu 83.06 EKG ONZ w cyklu miejskim i pozamiejskim. W przypadku cyklu miejskiego, na który przypada duży udział pracy silnika na biegu jałowym wartości emisji praktycznie wszystkich składników spalin były podobne zarówno przy zasilaniu wyłącznie olejem napędowym jak i z wykorzystaniem mieszanki ON/LPG w stosunku 80/20%. Wynika to ze specyfiki cyklu miejskiego, w którym udział pracy silni…
 

Na następnej stronie znajdziesz szczegółowe wyniki badań systemu Solaris Diesel przeprowadzone w Instytucie transportu Samochodowego w Warszawie
Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Car-Gaz



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.