23.04.2015

D-GID - gazodiesel po włosku

Polski rynek nie zareagował na technologię gazowo-dieslowską tak entuzjastycznie, jak oczekiwano, ale to nie powstrzymuje producentów instalacji gazowych od doskonalenia systemów dwupaliwowych. Firma Ecomotive Solutions ma własną propozycję.
REKLAMA
Ecomotive Solutions D-GIDfot. Ecomotive SolutionsD-GID żadnego gazu się nie boi! Szczególnie obiecująco zapowiada się perspektywa łączenia diesla z hytanem, czyli mieszaniną wodoru i metanu

Propozycja ta nazywa się D-GID i właśnie zakończyły się testy drogowe pojazdów z jej udziałem. System zamontowano w Iveco Stralisie 450 z silnikiem spełniającym normę Euro 5, a po „gazowej stronie mocy” znalazły się zbiorniki CNG i komponenty umożliwiające częściowe zasilanie jednostki napędowej tym właśnie paliwem. Celem prób było wykazanie skuteczności rozwiązań typu dual-fuel (jednoczesne zasilanie silnika dwoma paliwami) w warunkach realnej eksploatacji (75% jazd testowych prowadzono na drogach szybkiego ruchu, 25% na drogach lokalnych i górskich), a oto wyniki:

  • zużycie oleju napędowego spadło średnio o 44%;
  • oszczędności „na czysto” wyniosły 18,8%;
  • emisja dwutlenku węgla i cząstek stałych obniżyła się wyraźnie (konkretnych liczb nie podano);
  • emisja hałasu obniżyła się aż o 5 dB (a więc prawie 4-krotnie!);
  • wyraźnie spadło tempo zużycia oleju silnikowego (dzięki mniejszej ilości zanieczyszczeń stałych pozostałych po spaleniu paliwa).

Łatwo powiedzieć, że bardzo to wszystko ładne, ale jak to osiągnąć w Polsce, kiedy stacji CNG mamy tyle, że równie dobrze moglibyśmy nie mieć ich wcale? Taki problem to nie problem, bowiem D-GID równie dobrze może dodawać do silnika metan w każdej postaci (CNG, LNG, biogaz, syngaz, hytan), jak i LPG. Ecomotive Solutions nie publikuje niestety wyników testów z wykorzystaniem autogazu. Firma podaje natomiast, że system można montować we wszystkich silnikach spełniających normę Euro 5, tymczasem trwają prace nad wersją dostosowaną do jednostek kategorii Euro 6.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Ecomotive Solutions



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.