REKLAMA
LPG
23.04.2015

D-GID - gazodiesel po włosku

Polski rynek nie zareagował na technologię gazowo-dieslowską tak entuzjastycznie, jak oczekiwano, ale to nie powstrzymuje producentów instalacji gazowych od doskonalenia systemów dwupaliwowych. Firma Ecomotive Solutions ma własną propozycję.
REKLAMA
Ecomotive Solutions D-GIDfot. Ecomotive SolutionsD-GID żadnego gazu się nie boi! Szczególnie obiecująco zapowiada się perspektywa łączenia diesla z hytanem, czyli mieszaniną wodoru i metanu

Propozycja ta nazywa się D-GID i właśnie zakończyły się testy drogowe pojazdów z jej udziałem. System zamontowano w Iveco Stralisie 450 z silnikiem spełniającym normę Euro 5, a po „gazowej stronie mocy” znalazły się zbiorniki CNG i komponenty umożliwiające częściowe zasilanie jednostki napędowej tym właśnie paliwem. Celem prób było wykazanie skuteczności rozwiązań typu dual-fuel (jednoczesne zasilanie silnika dwoma paliwami) w warunkach realnej eksploatacji (75% jazd testowych prowadzono na drogach szybkiego ruchu, 25% na drogach lokalnych i górskich), a oto wyniki:

  • zużycie oleju napędowego spadło średnio o 44%;
  • oszczędności „na czysto” wyniosły 18,8%;
  • emisja dwutlenku węgla i cząstek stałych obniżyła się wyraźnie (konkretnych liczb nie podano);
  • emisja hałasu obniżyła się aż o 5 dB (a więc prawie 4-krotnie!);
  • wyraźnie spadło tempo zużycia oleju silnikowego (dzięki mniejszej ilości zanieczyszczeń stałych pozostałych po spaleniu paliwa).

Łatwo powiedzieć, że bardzo to wszystko ładne, ale jak to osiągnąć w Polsce, kiedy stacji CNG mamy tyle, że równie dobrze moglibyśmy nie mieć ich wcale? Taki problem to nie problem, bowiem D-GID równie dobrze może dodawać do silnika metan w każdej postaci (CNG, LNG, biogaz, syngaz, hytan), jak i LPG. Ecomotive Solutions nie publikuje niestety wyników testów z wykorzystaniem autogazu. Firma podaje natomiast, że system można montować we wszystkich silnikach spełniających normę Euro 5, tymczasem trwają prace nad wersją dostosowaną do jednostek kategorii Euro 6.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Ecomotive Solutions



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.