REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. Elpigaz / DAF XF 105.460 z instalacją DEGAmix poprzednie następne
25.05.2012

Gazodiesel – jak bardzo się opłaca?

Gazodiesel – jak bardzo się opłaca? fot. Elpigaz

Instalacje LPG do silników wysokoprężnych powoli zdobywają rynek. Część przewoźników z dużą dozą ostrożności traktuje informacje o oszczędnościach poczynionych dzięki montażowi instalacji gazowej i bacznie obserwują rynek. Ci, którzy zdecydowali się na tę inwestycję, pochwalić się mogą wymiernymi korzyściami.
REKLAMA

Przedstawiamy efekty montażu instalacji gazowej DEGAmix firmy Elpigaz w ciągniku siodłowym DAF 105.460 z roku 2006. Auto, napędzane 460-konnym silnikiem, wyposażone jest w zautomatyzowaną skrzynię biegów.

Charakter wykonywanej pracy
Na co dzień, samochód spięty jest z ciężką, wielkopojemną naczepą specjalistyczną (samowyładowcza, ruchoma podłoga), przewożąc biomasę. DAF wykorzystywany jest w transporcie krajowym na krótkich dystansach, do 100 km. Zestaw jeździ po drogach wojewódzkich i powiatowych oraz w ruchu miejskim. Ciężki ładunek (średnio 24 tony) sprawia, że DMC zestawu (40 ton) jest w pełni wykorzystane, zmuszając kierowcę do pełnego wykorzystywania mocy silnika. Czas pracy podzielony jest na jazdę oraz pracę na postoju podczas rozładunku naczepy. Średni miesięczny przebieg auta wynosi 7000 km.

fot. ElpigazWykres mocy i momentu obrotowego DAF XF 105.460 z instalacją gazową

Spalanie i osiągi
Spalanie mierzono przepływomierzem mechanicznym. Przed montażem instalacji gazowej auto zużywało 42-43 l/100 km. Obecnie, po dokonaniu konwersji zasilania i poprawnej regulacji, spalanie oscyluje w okolicach 33-34 l ON oraz 10 l LPG na 100km. Wynik końcowy porównać by można do spadku zużycia ON aż o 5 l/100 km. Dodatkowym efektem montażu instalacji gazowej jest wzrost mocy silnika. Subiektywne odczucia kierowcy zostały potwierdzone przez badania na hamowni podwoziowej. Podczas jazdy na oleju napędowym, moc silnika przekazywana na koła wynosi 431 KM, po włączeniu instalacji gazowej DEGAmix i zasileniu silnika dieslem oraz LPG moc wzrasta do aż 490 KM. Wyższy jest także moment obrotowy, który wynosi odpowiednio: 2098 Nm na ON oraz 2319 Nm na ON+LPG.

 

Oszczędności
Przypomnijmy: DAF pokonuje średnio 7 tys. km/miesiąc. Wyliczeń oszczędności dokonano w oparciu o średnie ceny paliw z dnia 25 maja 2012: ON - 5,72 zł/l, LPG - 2,84 zł/l.

Zużycie

ON

Zużycie

ON+LPG

Koszt przejechania

100 km

Miesięczny
koszt paliwa
(7 tys. km przeiegu)

Miesięczne oszczędności (7 tys. km przebiegu) Roczne oszczędności (84 tys. km przebiegu)
42 240,24 zł16816,8 zł  
 33+9214,32 zł15000,2 zł  
     1 814 zł21 772 zł


Ciągnik jest w takcie leasingu 36-miesięcznego, rata miesięczna brutto wynosi 3710,47 zł - oszczędności uzyskane przy zastosowaniu instalacji gazowej do silników Diesla dają możliwość częściowego pokrycia raty leasingu.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Elpigaz



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.