24.09.2012

Kwartał na gazie

Gazodiesel to rozwiązanie nie tylko dla ciężarówek. Mimo mniejszych potencjalnych oszczędności, konwersji poddawane są również samochody dostawcze. Naszym dzisiejszym bohaterem jest Mercedes Vito z 2006 roku. Instalację LPG zamontowano w połowie 2012 r., a od tego czasu auto przejechało już 27 tys. km. Ile udało się zaoszczędzić?
REKLAMA
Wnętrze mobilnego warsztatu montażu instalacji gazodesla firmy GasCar fot. GasCarWyposażenie mobilnego warsztatu gazodiesla firmy GasCar

Auto wykorzystywane jest przez firmę GasCar z Chojnic, która zajmuje się m. in. montażem instalacji LPG w samochodach z silnikami Diesla. Wyposażone w instalację gazową Vito jest nie tylko pojazdem demonstracyjnym i wizytówką firmy, lecz także mobilnym warsztatem montażu instalacji gazodiesla. Zwykle bowiem konwersji poddawane są samochody ciężarowe. Szanując czas klienta/przewoźnika, montażyści instalacji LPG dojeżdżają do miejsca parkowania ciężarówki, by w ciągu jednego dnia dokonać montażu systemu LPG.

Wewnątrz furgonu zamontowano niezbędne wyposażenie warsztatowe. Znalazły się tam: regał warsztatowy, wózek narzędziowy, spawarka, liczne elektrorzędzia, oscyloskop, laptop serwisowy i inne urządzenia pomiarowe. W aucie zamontowano także przetwornicę napięcia i dodatkowe oświetlenie. Oprócz tego ładownia mieści zwykle koło zapasowe, przygotowane do montażu instalacje gazodiesla oraz zbiorniki (często dużych rozmiarów) wraz z mocowaniami do ramy.

Prezentowany Mercedes Vito napędzany jest 109-konnym silnikiem z rodziny CDI, o pojemności 2,2 litra. Pod maskę trafiła instalacja DegaMix z wtryskiwaczami I-PLUS i reduktorem Fiore Forte. W miejscu koła zapasowego zamontowano toroidalny zbiornik gazu MoreMo o pojemności wodnej 45 litrów (średnica 600 mm, wysokość 200 mm). Wlew gazu umiejscowiono estetycznie, pod klapką, obok wlewu oleju napędowego.

Co zmieniło się po zamontowaniu instalacji LPG?

Montaż instalacji LPG odbywa się zwykle w siedzibie klienta, często w polowych warunkachfot. GasCarMercedes Vito LPG jako mobilny warsztat montażu instalacji LPG

Przy okazji udziału w strefie autogazu gazeo.pl na zlocie Master Truck 2012, auto trafiło na hamownię podwoziową, na której dokonano pomiaru mocy i momentu obrotowego prezentowanego samochodu. Przypomnijmy: nominalnie Mercedes powinien dysponować 109 KM. Podczas pomiaru okazało się natomiast, że auto jest (fabrycznie!) aż o 12 KM mocniejsze. Dodatkowo, po włączeniu instalacji LPG moc wzrosła aż do 146 KM! To właśnie wzrost mocy i momentu obrotowego (z 282 do 324 Nm!) odpowiada za niższe spalanie, gdyż kierowca delikatniej obchodzi się z pedałem gazu.

Latem, w momencie dokonywania konwersji, licznik samochodu wskazywał 96 tys. km. W ciągu trzech miesięcy intensywnej eksploatacji Vito pokonywał średnio 9 tys. km miesięcznie (łącznie 27 tys. km). Przed montażem instalacji LPG samochód palił 10 l ON na 100 km. Po założeniu instalacji LPG i dokładnej regulacji, Vito zużywa średnio 6 l ON + 3 l LPG na 100 km.

Co za ile:

100 km na samym ON to koszt 57,5 zł, przy mieszance ON i LPG koszt spada do 42,72 zł/100 km. Aby pokonać 27 tys. km na ON, należy liczyć się z wydatkiem 15525 zł (cena ON – 5,75, LPG – 2,72 zł/l.). Ten sam dystans przejechany z instalacją gazodiesla kosztował 11534 zł, zatem kwartalne oszczędności wyniosły 3991 zł. W skali roku, właściciel prezentowanego Mercedesa Vito z zamontowaną instalacją gazodiesla może liczyć na oszczędności rzędu 15-16 tys zł!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Gascar



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.