REKLAMA
LPG
12.08.2013

LPG w silnikach okrętowych MAN Diesel & Turbo

Firma MAN Diesel & Turbo zajmująca się budową silników okrętowych i stacjonarnych, będąca dostawcą licencji na budowę takich siłowni dla zakładów Cegielskiego w Poznaniu zapowiada dalszy rozwój okrętowych silników dwupaliwowych (Dual Fuel).
REKLAMA

Silniki MAN Diesel & Turbo serii ME-LGI będą także dostępne w wykonaniu dostosowanym do zasilania LPG, co wynika wysokich cen klasycznych paliw żeglugowych oraz wzrastających wymagań emisyjne dotyczących przede wszystkim zawartości związków azotu w spalinach i siarki w paliwach powodują, że rośnie zainteresowanie armatorów paliwami alternatywnymi, w tym także płynną mieszaniną propanu i butanu.

Zawór wtryskowy LPGfot. MAN Diesel & TurboZawór wtryskowy LPG

Między innymi z tych powodów rynek silników okrętowych zasilanych dwupaliwowo rozwija się bardzo dynamicznie. Po wprowadzeniu przez MAN Diesel & Turbo silników dwupaliwowych ME-GI (zasilanych jednocześnie olejem napędowym i gazem ziemnym) okazało się, że zapotrzebowanie na nie jest bardzo duże.

Teraz MAN pracuje nad rozszerzeniem silników dual fuel o jednostki napędowe wykorzystujące paliwa ciekłe. Silniki ME-LGI, bo o nich mowa mogą wykorzystywać metanol, DME (eter dimetylowy), etanol lub inne paliwa ciekłe o niskiej temperaturze zapłonu.

Wszystkie silniki ME-LGI będą mogły być przystosowane do pracy z wykorzystaniem metanolu lub LPG na etapie produkcji lub modernizacji siłowni.

Jak podkreślają przedstawiciele MAN wykorzystanie LPG jako paliwa żeglugowego rośnie, ponieważ jego wykorzystanie, szczególnie na gazowcach wykorzystywanych do transportu tego paliwa jest niezwykle wygodne i przyjazne środowisku. Do zasilania siłowni okrętowych wykorzystuje się po prostu część ładunku. Ponadto LPG jest paliwem niskosiarkowym (w porównaniu z innymi paliwami żeglugowymi).

Dwupaliwowe (dual fuel) silniki okrętowe MAN to dwusuwowe jednostki napędowe, które są rozwijane od 1990 r. Obecnie MAN Diesel & Turbo pracuje nad silnikiem ME-LGI spełniającym wymagania morskiej normy emisji Tier-III.

1 lipca 2013 r. MAN Diesel & Turbo podpisał z firmą Waterfront Shipping z Vancouver, która specjalizuje się w transporcie produktów chemicznych i petrochemicznych list intencyjny w sprawie dostawy czterech jednostek napędowych MAN ME-LGI, które będą użytkowane na statkach tej kanadyjskiej firmy. Silniki G50ME-LGI zasilane w 95% metanolem i 5% olejem napędowym będą dostarczone do użytkownika w 2015 r.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: MAN Diesel & Turbo



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.