13.04.2011

LPdm - oczyszcza wizerunek diesla

Jeżeli firma Vialle coś robi, robi to dobrze i z rozmachem. Po serii instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej przeznaczonych do silników benzynowych, Holendrzy przygotowali system dotrysku LPG do oleju napędowego. Niby nie pierwszy taki, ale mimo wszystko bardzo nowatorski.
REKLAMA
Schemat systemu LPdmfot. VialleSchemat systemu LPdm

Diesle uchodzą za oszczędne, przynajmniej za sprawą niskiego zapotrzebowania na paliwo. Aby zrównoważyć rosnące ceny paliwa do „ropniaków”, producenci układów gazowych opracowują więc rozwiązania, dzięki którym do dawki oleju napędowego w każdym cyklu pracy silnika dodaje się LPG. Zapewnia to usprawnienie procesu spalania (a przez to oczyszczenie spalin), wydłużenie zasięgu na pojedynczym tankowaniu i obniżenie kosztów eksploatacji. W prywatnych samochodach osobowych opłaca się to może niespecjalnie, ale w dostawczych vanach i dalekobieżnych ciężarówkach - jak najbardziej.

Wykres mocy i momentu obrotowego po zamontowaniu systemu LPdmfot. VialleWykres mocy i momentu obrotowego po zamontowaniu systemu LPdm

Korzystając z dotychczasowych własnych doświadczeń, Vialle wybrało drogę wtrysku ciekłego gazu i modułowej konstrukcji systemu LPdm (czyli Liquid Propane diesel mix). Oznacza to, że instalację można zamontować praktycznie w każdym silniku z wtryskiem typu common-rail, z zachowaniem najważniejszych parametrów (mocy i momentu obrotowego) i bez ingerencji w układ chłodzenia. Sam system producent określa natomiast jako bezobsługowy i udziela nań dwuletniej gwarancji z limitem 100 tys. km przebiegu.

LPdm jest sterowany przez fabryczną elektronikę silnika, z której sygnały są pobierane i odpowiednio przetwarzane przez dodatkowe, gazowe ECU. Nowy sterownik nie ma przesadnie wiele pracy, ponieważ system składa się z pompy LPG zamontowanej na zbiorniku, elektrozaworu na przewodach gazowych: zasilającym i powrotnym oraz wtryskiwaczy (po jednym na cylinder) umieszczonych w kanałach dolotowych między filtrem powietrza a komorami spalania. Według Vialle, tak skompletowany układ, podający płynny propan-butan w proporcji 1/3:2/3, zapewnia o 34% większy zasięg przy jednoczesnej redukcji ilości wydychanych zanieczyszczeń (przede wszystkim cząstek stałych i tlenków azotu) i apetytu na paliwo (porównywalną moc osiąga się przy mniejszym nacisku na pedał gazu, a poza tym część mieszanki stanowi tańsze LPG). Do nabycia w bardzo nieodległej przyszłości!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Vialle



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.