REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. gazeo.pl / Renault Premium DXi z gazowym układem zasilania Oscar-N Diesel poprzednie następne
13.08.2012

Oscar dla diesla?

Oscar dla diesla? fot. gazeo.pl

Przewoźnicy pracujący na pograniczu opłacalności, szukając oszczędności montują w silnikach swoich pojazdów systemy jednoczesnego zasilania olejem napędowym i LPG/CNG. Jednym z najbardziej popularnych na rynku tego typu systemów jest Oscar-N Diesel oferowany przez EuropeGAS.
REKLAMA

Korzystając z obecności przedstawicieli białostockiej firmy na zlocie Master Truck uzyskaliśmy szczegółowy opis tego systemu, który przedstawiamy poniżej. Opis uwzględnia kompletację, która została użyta do adaptacji na zasilanie gazowe ciągnika siodłowego Renault Premium 410 DXi.

Renault Premium 410 DXifot. gazeo.plRenault Premium 410 DXi z gazowym układem zasilania Oscar-N Diesel

Generalnie

System zasilania gazowego Oscar-N Diesel podaje gaz do układu dolotowego silnika za turbosprężarką do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów.

Dlaczego?

Reduktor-parownik OMVL CPR w silniku Renault Premium 410 DXifot. gazeo.plReduktor-parownik OMVL CPR zamontowany przy silniku Renault Premium 410 DXi

Przyczyna jest bardzo prosta. Dawkowanie gazu do głównego kanału dolotowego doprowadzającego powietrze do silnika przed turbosprężarką powoduje, że gaz, a właściwie mieszanka gazowo-powietrzna, zanim trafi do komór spalania silnika, ma do pokonania jeszcze bardzo długą drogę (turbosprężarka, chłodnica powietrza doładowującego, kolektor dolotowy). Z uwagi na wielkość silników może to być odległość nawet kilku metrów. Powoduje to dużą bezwładność długiego słupa mieszanki gazowo-powietrznej znajdującej się w układzie dolotowym silnika (czas reakcji na polecenia kierowcy wydawane za pomocą pedału gazu znacznie się wydłuża).

Wtryskiwacze gazowe HANA w silniku Renault Premium 410 DXifot. gazeo.plWtryskiwacze gazu zasilajace połowę z 6 cylindrów silnika Renault Premium 410 DXi (kolejne 3 wtryskiwacze zamontowano w przedniej części silnika), poniżej widoczny MAP sensor, króciec pomiarowy i odstojnikowy filtr fazy gazowej

Dla przykładu, jeżeli kierowca zwalnia nacisk na pedał gazu przy hamowaniu, wtryskiwacze oryginalnego, dieslowskiego układu paliwowego przestają dawkować olej napędowy, a mieszanka gazowo-powietrzna nagromadzona w układzie dolotowym będzie przez pewien czas napływać do cylindrów. Nie zostanie ona spalona, lecz bezproduktywnie usunięta z silnika do układu wylotowego. To oczywista strata energii powodująca zwiększone zużycie gazu oraz dodatkowo zwiększająca emisję niespalonych węglowodorów.

Doświadczenia firmy EuropeGAS  wskazują, że im bliżej głowicy (zaworów dolotowych) zostaną umieszczone wtryskiwacze gazu, tym lepsze wyniki ekonomiczne można uzyskać (wyższy stopień zastąpienia gazem oleju napędowego).

Reduktor-parownik

W prezentowanym Renault Premium użyto reduktora-parownika CPR firmy OMVL, który w przypadku stosowania w klasycznych instalacjach gazowych (kiedy silnik jest zasilany wyłącznie gazem) pozwala na zasilanie jednostek napędowych o mocach do 160 KM. Tej wielkości reduktor w zupełności wystarcza do zasilania silników pojazdów ciężarowych, ponieważ wielkość dawki paliwa rekompensowanej gazem stanowi tylko część sumarycznej dawki niezbędnej do zasilania jednostki napędowej. Dużą zaletą reduktora CPR w zastosowaniu do systemów zasilających silniki Diesla jest jego duży stopień integracji z innymi elementami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania instalacji. Elektrozawór i filtr fazy ciekłej oraz czujnik temperatury są wbudowane w reduktor. Dodatkowym atutem są niewielkie wymiary, łatwy dostęp do wszystkich elementów i prostota montażu, dzięki czemu późniejsza obsługa zdaje się być dziecinnie łatwa.

Warto wiedzieć

Firmy dostarczające filtry dla branży LPG nie dostrzegają jeszcze innego bardzo istotnego aspektu, na który już od wielu lat kładą nacisk firmy dostarczające filtry dla motoryzacji. Jest nim ekologia. Wkład filtra, w którym nie ma elementów metalowych dużo łatwiej zutylizować (np. w spalarni). Filtr w obudowie metalowej (w przypadku filtrów LPG - aluminiowej) przed utylizacją musi zostać rozebrany, a użyte w jego budowie materiały posegregowane i dopiero poddane utylizacji, co jest znacznie droższym rozwiązaniem.

Filtr fazy gazowej

W prezentowanym ciągniku Renault Premium zastosowano filtr fazy gazowej z odstojnikiem, w którym gromadzą się najcięższe zanieczyszczenia. Zastosowanie filtra z odstojnikiem ogranicza koszty eksploatacyjne, ponieważ wymienia się tylko papierowy, bądź poliestrowy wkład filtrujący.

Króciec pomiarowy

Za obudową filtra fazy gazowej znajduje się króciec pomiarowy, który za pomocą wbudowanego czujnika mierzy temperaturę i ciśnienie gazu. Dostarcza on także ciśnienie do MAP sensora, który monitoruje jego wartość w układzie dolotowym. Oba sygnały służą do wysterowania wtryskiwaczy gazowych tak, aby odpowiednio dobrać dawkę gazu.

Wtryskiwacze gazu

Dalej odparowany gaz trafia do szyn paliwowych, w których mocowane są wtryskiwacze gazu. W prezentowanym ciągniku siodłowym stosowane są wtryskiwacze Hana, które charakteryzują się dużą trwałością, co w przypadku ciężkich pojazdów użytkowych pokonujących nierzadko nawet 10 tys. km miesięcznie jest bardzo istotne.

. Przewody i dysze. Przewody pomiędzy wtryskiwaczami gazu a dyszami wkręconymi w kolektor dolotowy muszą mieć jednakową długość. Najlepiej jeśli są jak najkrótsze, tym bardziej, że dysze wkręcane w poszczególne kanały dolotowe silnika to tzw. dysze przedłużane. Miedziana rurka wprowadzona do wnętrza kolektora powoduje, że gaz jest podawany do silnika w bezpośrednie sąsiedztwo zaworów dolotowych. Im krótsze przewody łąc…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 67%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: EuropeGAS



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.