31.03.2011

Pierwsze ciężarówki z gazodieslem już pracują


REKLAMA
zbiornik walcowy stosowany w pojazdach osobowych (z armaturą zespoloną typu włoskiego lub rozdzieloną - typu holenderskiego) lub specjalny zbiornik walcowy LC (Large Capacity) o dużej pojemności dostosowany do pracy w samochodzie ciężarowym (z mocowaniem do podłużnicy ramy).
 
Prace związane z montażem armatury zbiornika LC (Large Capacity). Jego montaż wymaga wykonania otworów w ramie pojazdu. Do tego celu najlepiej użyć specjalnej wiertarki do ramgazeo.plPrace związane z montażem armatury zbiornika LC (Large Capacity). Jego montaż wymaga wykonania otworów w ramie pojazdu. Do tego celu najlepiej użyć specjalnej wiertarki do ram
Zamontowany w podwoziu MAN klasyczny zbiornik gazu stosowany w samochodzie osobowymgazeo.plZamontowany w podwoziu MAN klasyczny zbiornik gazu stosowany w samochodzie osobowym

Zbiorniki te z uwagi na znaczne pojemności (do 545 l) i duże powierzchnie płaszcza występują jedynie w wersji z armaturą rozdzieloną, zapewniającą odpowiednią wydajność poszczególnych zaworów, przede wszystkim zaworu bezpieczeństwa.

Płynny gaz za pośrednictwem elastycznego przewodu wysokiego ciśnienia (takie rozwiązanie preferuje Elpigaz) trafia ze zbiornika do zblokowanego z elektrozaworem gazowym reduktora-parownika Fiore Forte, w którym następuje przygotowanie LPG przed podaniem do układu dolotowego silnika. Wymaga to oczywiście ogrzania reduktora-parownika cieczą z układu chłodzenia silnika.

Odparowane paliwo gazowe jest kierowane przewodem do wtryskiwaczy gazowych, po drodze przepływając przez filtr fazy gazowej oraz czujnik ciśnienia gazu. Dodatkowo czujnik ten jest zespolony z czujnikiem ciśnienia w kolektorze dolotowym. Wtryskiwacze gazu umieszczone są w rurze ssącej silnika (przed turbosprężarką). W samochodach ciężarowych stosowane są po 2 wtryskiwacze Verde. Wynika to z mocy silników. Powyżej 300 KM zawsze używa się 2 wtryskiwaczy, aby zapewnić właściwą ilość dostarczanego do silnika gazu.

Wtryskiwacze Verde zamontowane w pobliżu rury ssącej przed sprężarką. Przewód obok zasilającego wtryskiwacze służy do dostarczenia ciśnienia zza sprężarki do czujnika zamontowanego z przodu silnika. W układzie wylotowym za turbosprężarką widoczny czujnik temperatury spalin systemu DegaMixgazeo.plWtryskiwacze Verde zamontowane w pobliżu rury ssącej przed sprężarką. Przewód obok zasilającego wtryskiwacze służy do dostarczenia ciśnienia zza sprężarki do czujnika zamontowanego z przodu silnika. W układzie wylotowym za turbosprężarką widoczny czujnik temperatury spalin systemu DegaMix

Jednym z najważniejszych elementów systemu zasilania gazowego DEGAMIX jest sonda temperatury umieszczona w kolektorze wylotowym. W przypadku wzrostu temperatury ponad zadaną wartość (750° C) instalacja gazowa jest wyłączana, aby nie dopuścić do uszkodzenia silnika wynikającego z nadmiernego wzbogacenia mieszanki dieslowsko-gazowo-powietrznej.

Nad pracą wszystkich elementów systemu czuwa sterownik elektroniczny, montowany w kabinie kierowcy. System DEGAMIX przeznaczony do dużych pojazdów użytkowych wymaga zastosowania przetwornicy napięcia, ponieważ w instalacjach elektrycznych samochodów ciężarowych występuje napięcie 24V, które należy zamienić na 12V, którym jest zasilana instalacja gazowa.

Montaż
Montaż instalacji gazowej w samochodzie ciężarowym jest bardzo wygodny - unoszona kabina daje znakomity dostęp do wszystkich komponentów. Nie ma problemu z dostępnością węży układu chłodzenia o odpowiedniej średnicy używanych do ogrzewania reduktora-parownika. Z reguły ciecz chłodzącą pobiera się z węży zasilających nagrzewnicę kabiny. W ten sposób zamontowano reduktor-parownik w samochodzie MAN (przed przednim prawym kołem). W Scanii reduktor zamontowano na belce podtrzymującej kabinę w tylnej części, ponieważ tam dostępne były odpowiednie przewody „wodne”. We wszystkich pojazdach reduktory zostały umieszczone w łatwo dostępnych z punktu widzenia serwisu miejscach. Podobnie, z uwagi na częstotliwość wymiany, zamontowano również filtry fazy gazowej.

Dostęp do wszystkich elementów samochodu ciężarowego jest znakomity dzięki podnoszonej kabinie. Na zdjęciu końcowe czynności po montażu reduktora-parownika w MAN. Uwagę zwraca przeprowadzenie wszystkich przewodów z peszlach, aby wyeliminować możliwość ich uszkodzeniagazeo.plDostęp do wszystkich elementów samochodu ciężarowego jest znakomity dzięki podnoszonej kabinie. Na zdjęciu końcowe czynności po montażu reduktora-parownika w MAN. Uwagę zwraca przeprowadzenie wszystkich przewodów z peszlach, aby wyeliminować możliwość ich uszkodzenia

W czasie montażu, w wyniku dyskusji pomiędzy uczestnikami, prowadzącymi a gospodarzami obiektu zmodyfikowano nieco układ tankowania samochodów, wyposażając go w 2 zawory tankowania zamontowane po obu stronach pojazdu. Jest to dość istotne, ponieważ możliwości manewrowania dużymi pojazdami ciężarowymi są w warunkach stacji paliw dość ograniczone.

Uniwersalność

Reduktor-parownik w MAN  (przed przednim prawym kołem). Montując reduktor w tym miejscu należy zwrócić uwagę na wylot spalin z niezależnego urządzenia grzewczego, aby nie był skierowany na reduktor czy przewodygazeo.plReduktor-parownik w MAN (przed przednim prawym kołem). Montując reduktor w tym miejscu należy zwrócić uwagę na wylot spalin z niezależnego urządzenia grzewczego, aby nie był skierowany na reduktor czy przewody

Instalacje DEGAMIX mogą być stosowane we wszystkich pojazdach użytkowych, wyposażonych zarówno w najprostsze silniki z wtryskiem sterowanym mechanicznie, jak i najnowocześniejsze jednostki napędowe spełniające wymagania obecnie obowiązujących norm emisji.

Uniwersalność systemu DEGAMIX wynika z braku ingerencji w układ sterowania silnika. Wzrost mocy i momentu obrotowego silnika, który jak podkreślali kierowcy jest odczuwalny od razu po uruchomieniu systemu, przyczynia się do zmniejszenia zużycia obu paliw. Bardzo ważna jest jednak technika jazdy (delikatne obchodzenie się z pedałem przyspiesznika).

Przetwornicę napięcia zamontowano w MAN na przedniej ścianie kabiny za bezpiecznikamigazeo.plPrzetwornicę napięcia zamontowano w MAN-ie na przedniej ścianie kabiny, za bezpiecznikami

Kierowca używający tylko dwóch jego położeń z pewnością nie odnotuje oszczędności. Wręcz przeciwnie, silnik oprócz zwiększonej ilości oleju napędowego zużyje również podany do silnika LPG (koszty eksploatacji wzrosną).

Podsumowanie
Gama pojazdów przeznaczonych w ramach szkolenia do adaptacji na zasilanie gazowe pokazuje, że potencjalne oszczędności można uzyskiwać w każdej dziedzinie transportu - zarówno w przewozach dalekich, jak i w przypadku samochodów dystrybucyjnych czy komunalnych, które są eksploatowane głównie w warunkach ruchu miejskiego. Niezależnie od warunków eksploatacji, pomimo zastosowania zabezpieczeń, każdy z użytkowników musi kontrolować poziom zużycia gazu tak, aby jego wartość nie przekroczyła 20% uzyskiwanego przed zamontowaniem systemu DEGAMIX zużycia oleju napędowego. Obecnie trwają prace nad wdrożeniem systemu DEGAMIX przeznaczonego do samochodów dostawczych.

Będziemy śledzić eksploatację tych pojazdów i uzyskiwane korzyści, starając się przekazywać czytelnikom informacje na ten temat na bieżąco.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.