31.03.2011

Pierwsze ciężarówki z gazodieslem już pracują

W firmie Erem Serwis z Mińska Mazowieckiego, zajmującej się obsługą pojazdów ciężarowych, po raz pierwszy w kraju odbyło się trzydniowe szkolenie połączone z montażem systemu służącego do jednoczesnego zasilania silników olejem napędowym i autogazem oferowanego przez gdańską firmę Elpigaz. Obok pracowników firmy Erem Serwis w szkoleniu brali udział również montażyści zajmujący się dotychczas instalacją systemów gazowych wyłącznie w samochodach osobowych.
REKLAMA
Dwa stanowiska hali serwisowej w firmie Erem zajęte przez pojazdy poddawane konwersji na zasilanie LPGgazeo.plDwa stanowiska hali serwisowej w firmie Erem zajęte przez pojazdy poddawane konwersji na zasilanie LPG

Erem Serwis jest pierwszym warsztatem z branży ciężarowej przeszkolonym w zakresie montażu systemu DEGAMIX. Według przedstawicieli Elpigazu zapotrzebowanie na ten system jest w branży transportowej bardzo duże, czego dowodem jest zainteresowanie użytkowników. Wynika ono bezpośrednio z chęci ograniczenia kosztów eksploatacji pojazdów, a jak wiadomo paliwo stanowi największy ich składnik.

Jeden z ciągników MAN  przeznaczony do konwersji przed halą Erem Serwisgazeo.plJeden z ciągników MAN przeznaczony do konwersji przed halą Erem Serwis

Pojazdy
W ramach szkolenia zamontowano instalacje w 4 samochodach. Były to trzy pojazdy MAN TGA (ciągnik siodłowy oraz dwa podwozia 3-osiowe, jedno do przewozu gazu butlowego, drugie - pojazd komunalny z zabudową hakową) oraz ciągnik siodłowy Scania. Były to pierwsze zamontowane egzemplarze instalacji po zakończeniu procesu homologacji. Wcześniej instalacje były montowane w pojazdach służących wyłącznie do badań i dopracowania obecnie oferowanej wersji systemu, który otrzymał handlową nazwę DEGAMIX.

System jednoczesnego zasilania olejem napędowym i autogazem
DEGAMIX (Diesel and Gas Mixture) jest systemem przeznaczonym do zasilania silników o zapłonie samoczynnym, a jego działanie polega na zastąpieniu części dawki oleju napędowego (maksymalnie 20%) autogazem, dzięki czemu użytkownik samochodu ciężarowego uzyskuje znaczne oszczędności. Wynikają one także ze wzrostu parametrów silnika, szczególnie wartości momentu obrotowego, dzięki czemu można delikatniej operować pedałem przyspiesznika.

Oszczędności
Zużycie oleju napędowego w dalekodystansowych pojazdach ciężarowych kształtuje się na poziomie około 30 l/100 km, zatem koszt przejechania 100 km wynosi około 130 zł (przy cenie litra ON - 4,34 zł). Zastępując 20% (6 l) paliwa autogazem , którego średni koszt wynosi 2,28 zł/l, koszt przejechania 100 km zmniejsza się do niecałych 118 zł.

Ciągnik Scania z zamontowanym na prawej podłużnicy zbiornikiem LC (Large Capacity)gazeo.plCiągnik Scania z zamontowanym na prawej podłużnicy zbiornikiem LC (Large Capacity)

Oszczędność około 12 zł/100 km w przypadku pojazdu poruszającego się w ruchu międzynarodowym, którego przebiegi kształtują się w granicach 120-150 tys. km rocznie przekłada się na kwotę 14,4-18 tys. zł. Są to minimalne oszczędności, jakie można uzyskać - Elpigaz deklaruje, że mogą one wynosić nawet do 16%.

W przypadku autobusów miejskich oszczędności są nieco mniejsze (procentowo), ponieważ silniki tych pojazdów pracują przez długi okres na biegu jałowym. Jednak w tym segmencie transportu także można uzyskać spore oszczędności z uwagi na znacznie wyższe zużycie paliwa.

Średni roczny przebieg autobusu w dużym mieście wynosi około 60-80 tys. km, przy zużyciu paliwa na poziomie 45 l/100 km. Eksploatacja takiego autobusu na dystansie 100 km wyłącznie z wykorzystaniem oleju napędowego kosztuje (uwzględniając tylko koszty paliwa) 195 zł. Zastępując 20% oleju napędowego autogazem koszty te ograniczają się do 177 zł. Różnica wynosi zatem 18 zł, co uwzględniając w.w. przebiegi przekłada się na kwotę 10,8-14,4 tys. zł na jeden pojazd. Biorąc pod uwagę to, że np. w łódzkim MPK eksploatuje się 395 autobusów, potencjalne korzyści z wdrożenia systemu zasilania są ogromne, osiągając pułap blisko 6 mln zł rocznie (równowartość kilku nowych autobusów).

Zbiorniki i system
Uzyskanie w.w. korzyści wymaga zastosowania systemu podobnego w budowie do klasycznej instalacji gazowej. Skroplona mieszanina propanu i butanu jest przechowywana w zbiorniku mocowanym z boku pojazdu do podłużnicy ramy. W zależności od potrzeb i charakteru wykorzystania samochodu ciężarowego można zastosować zbiornik walcowy stosowany w pojazdach osobowych (z armaturą zespoloną typu włoskiego lub rozdzieloną - typu holenderskiego) lub specjalny zbiornik walcowy LC (Large Capacity) o dużej pojemności dostosowany do pracy w samochodzie ciężarowym (z mocowaniem do podłużnicy ramy).

. Zbiorniki te z uwagi na znaczne pojemności (do 545 l) i duże powierzchnie płaszcza występują jedynie w wersji z armaturą rozdzieloną, zapewniającą odpowiednią wydajność poszczególnych zaworów, przede wszystkim zaworu bezpieczeństwa.. Płynny gaz za pośrednictwem elastycznego przewodu wysokiego ciśnienia (takie rozwiązanie preferuje Elpigaz) trafia ze zbiornika do zblokowanego z elektrozaworem gazowym reduktora-parownika Fiore Forte…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.