09.11.2015

STAG DIESEL - to działa!

REKLAMA

Spaliny z diesli powodują poważne choroby, zaś naprawa właściwie czegokolwiek w silniku wysokoprężnym kosztuje majątek. Z pomocą przychodzi LPG – oczyszcza gazy wydechowe, obniża koszty i po prostu „oswaja” diesla. Firma AC S.A. potwierdziła to na 100 tys. sposobów.
REKLAMA
Testowa Toyota Hilux z gazowo-dieslowskim systemem STAG DIESELfot. AC S.A.Po Hiluksie zupełnie nie widać 100 tys. km przejechanych w krótkim czasie. Po jego instalacji gazowej zresztą też nie

W przypadku diesla dotychczasowe doświadczenia uczyły, że najlepsze wyjście to nie wchodzić, zwłaszcza jeżeli istnieje alternatywa w postaci wersji benzynowej, którą można z łatwością konwertować na napęd LPG. Dzięki innowacyjnemu podejściu oraz możliwościom, jakie daje Centrum Rozwojowo-Badawcze białostockiej firmy AC S.A., stereotyp został przełamany – powstał niezawodny układ gazowy dedykowany do silników Diesla. Aby w pełni potwierdzić rangę produktu, STAG DIESEL został sprawdzony przez producenta na dystansie 100 tys. km przed wprowadzeniem do sprzedaży. Oto założenia i przebieg testu.

Jazdy odbywały się w warunkach mieszanych, ale ze zdecydowaną przewagą warunków pozamiejskich (80% przebiegu, wobec 20% po mieście). Co 15 tys. km samochód (pick-up Toyota Hilux rocznik 2012, z silnikiem 2,5 Euro 5 o mocy 144 KM) zjeżdżał z drogi do laboratorium w celu wykonania (w obecności i z udziałem rzeczoznawcy) pomiaru następujących parametrów i elementów:

  • ciśnienie turbodoładowania;
  • tuleje cylindrowe (inspekcja endoskopowa);
  • moc i moment obrotowy;
  • wydajność wtryskiwaczy gazowych (AC W01);
  • stabilność pracy reduktora (AC R01);
  • zużycie paliwa (oleju napędowego i autogazu).

Przeglądy gwarancyjne auta doświadczalnego wykonywano w autoryzowanym serwisie producenta, zaś cały test podsumowano całościową inspekcją silnika, a wyniki i płynące z nich wnioski opisano w obszernym i szczegółowym raporcie.

Toyota Hilux STAG DIESEL - komora silnikafot. gazeo.plKto nie spodziewa się instalacji LPG w silniku z takim oznaczeniem, może nawet nie zauważyć komponentów odpowiedzialnych za obniżanie kosztów i oczyszczanie spalin

Jednym z najważniejszych parametrów badanych po zakończeniu testu był pomiar luzów zaworowych. Limity producenta zakładają wartości w przedziale 0,35-0,45 mm dla zaworów wydechowych i 0,2-0,3 mm dla dolotowych. Wartości zmierzone wyniosły zaś 0,36-0,38 mm w pierwszym przypadku i 0,21 mm w drugim, a więc zmieściły się idealnie w przewidzianej normie, eliminując konieczność regulacji luzów. Progresja redukcji luzu także okazała się minimalna – inspekcja po 1000 km testu wykazała luzy na poziomie 0,38-0,39 mm dla zaworów wydechowych i 0,23-0,24 mm dla dolotowych. Sprawdzona na hamowni podwoziowej moc silnika po teście wyniosła 133 KM wobec 136 KM po pierwszym tysiącu kilometrów.

A jak spisały się komponenty instalacji gazowej? Wtryskiwacze wykazały się doskonałą powtarzalnością – każdy z czterech pozostawał otwarty w czasie od 2,22 do 2,25 ms (na początku testu było to od 2,39 do 2,45 ms, a więc przepływ spadł z 55 do 51 l/h, czyli o 7,3-8,9%), a zamknięty przez 1,17-1,21 ms (wobec 1,29-1,35 ms po 1000 km), a więc nie tylko nadal działają bardzo szybko, ale również równomiernie się zużywają i dozują paliwo gazowe.

Kluczową w przypadku gazodiesla kwestią jest zużycie paliwa (a właściwie paliw) i związane z tym oszczędności. Firma AC S.A. przetestowała swoje rozwiązanie w szeregu różnych pojazdów (osobowych, pick-upów, SUV-ów, dostawczych, a nawet ciągników rolniczych), łącząc olej napędowy z LPG lub CNG, zmniejszając wydatki na paliwo o 7-29% w przypadku autogazu (najmniej w Seacie Altei i Fiacie Ducato 3,0, najwięcej w Mitsubishi Pajero 3,2) i 16-23% w przypadku metanu. Testowy Hilux wykazał się oszczędnościami na poziomie średnio 13% na dystansie 100 tys. km, zamieniając średnie spalanie samego oleju napędowego na poziomie 10,5 l/100 km na zużycie 6,1 l ON i 6 l LPG na 100 km. Przy dzisiejszych cenach (4,26 zł/l ON i 1,93 zł/l LPG) oznacza to zmniejszenie kosztów przejechania 100 km o ponad 7 zł – z 44,73 zł na 37,57 zł (25,99 + 11,58 zł), a więc nawet o 16%. A to tylko koszt paliwa, do którego należy doliczyć trudne do oszacowania koszty wolniejszego zużywania się silnika i jego podzespołów, co w przypadku diesla ma niebagatelne znaczenie.

Toyota Hilux STAG DIESEL wystawiona na stoisku AC S.A. podczas targów GasShow 2015fot. gazeo.plAuto jest stałym bywalcem stoisk AC S.A. podczas różnych wydarzeń branżowych, gdzie promuje system STAG DIESEL

Powie ktoś, że 7 zł/100 km to nie oszczędności. Ale 7000 zł/100 tys. km to już coś, prawda? Trzeba pamiętać, że pojazdy użytkowe z reguły pokonują znacznie większe odległości niż auta osobowe, a więc pokonanie dystansu 100 tys. km to nie jest kwestia 7-8 lat, jak w przypadku samochodu prywatnego, lecz 3-4 lat, czasami nawet mniej. I żaden operator floty nie powie, że redukcja kosztów eksploatacji o 7000 zł to coś, obok czego przejdzie obojętnie. Zwłaszcza, kiedy pomnożyć tę kwotę przez liczbę użytkowanych pojazdów – przy pięciu egzemplarzach ze skromnie wyglądających 7000 zł robi się 35 tys., przy dziesięciu już bardzo namacalne 70 tys. Przeprowadzony przez AC S.A. test długodystansowy dowodzi zaś, że o bezawaryjność instalacji gazowej do diesla, jak i kondycję silnika absolutnie nie trzeba się martwić. STAG DIESEL po prostu działa!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: AC S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.