REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. Gaz System Chojnacki / Zetor Proxima z instalacją gazodiesla poprzednie następne
31.12.2012

Traktor z gazodieslem

Traktor z gazodieslem fot. Gaz System Chojnacki

Zastosowanie gazowego systemu zasilania w ciągniku rolniczym jest autorskim opracowaniem firmy Automax Piotr Chojnacki. Pierwsze systemy mające na celu sprawdzenie koncepcji takiego rodzaju zasilania bazowały na zmodyfikowanych pod kątem zasilania silników o zapłonie samoczynnym instalacjach gazowych II generacji (Landi Renzo).
REKLAMA
Ursus 1234 z instalacją gazowąfot. Automax Piotr ChojnackiW Ursusie 1234 testowano zachowanie się silnika Diesla pracującego na oleju napędowym z domieszką LPG

Zostały one zamontowane w Ursusie C-360 i Ursusie 1234 celem przetestowania rozwiązania. Po udanych próbach eksploatacyjnych firma podjęła się montażu instalacji gazowej Solaris Diesel do nowoczesnego ciągnika Zetor Proxima. Instalacja ta, której producentem jest firma Car-Gaz, jest produktem dedykowanym do silników Diesla.

W gazowym układzie zasilania Zetora zastosowano reduktor Zavoli Swtryskiwacze Hana (zielone). Ciągnik jest standardowo wyposażony w obrotomierz, zatem nie było żadnego problemu z sygnałem prędkości obrotowej silnika niezbędnej do funkcjonowania gazowego układu zasilania w silniku o zapłonie samoczynnym. W starszych silnikach, które nie są wyposażone w obrotomierz wykorzystuje się sygnał z alternatora.

W Zetorze zastosowano walcowy zbiornik LPG o pojemności 50 l, który zamontowano pomiędzy przednią osią a obciążnikami na przednim zwisie. Przed adaptacją do zasilania gazem ciągnik zużywał 6 l oleju napędowego na godzinę pracy. Po zastosowaniu zasilania gazowego zużycie zmniejszyło się do 3 l oleju napędowego i 4 l LPG. Taki wynik ciągnik osiągnął przy stałym obciążeniu z jakim przebiega eksploatacja w czasie prac polowych. Przy używaniu ciągnika do zadań transportowych, które charakteryzują się dużą liczbą przyspieszeń i hamowań stosunek obu paliw wynosił 4,5 l ON i 2 l LPG.

Zetor Proxima wyposażony w instalację gazodieslafot. Automax Piotr ChojnackiZetor Proxima z instalacją LPG

Najważniejszą, oprócz obniżenia kosztów eksploatacji, zaletą zastosowania instalacji gazowej w ciągniku rolniczym jest jednak wzrost parametrów silnika. Niestety, jak się okazuje, większość kupowanych przez polskich rolników traktorów ma zbyt małą moc. Wynika to z warunków dofinansowania jakie oferuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Z tego właśnie powodu wzrost mocy i momentu obrotowego jest bardzo istotny i pomaga w trakcie prac polowych, kiedy ciągnik pokonując różnego rodzaju opory ruchu musi charakteryzować się jeszcze dużym zapasem siły uciągu.

Dodatkową zaletą zastosowania zasilania gazowego w silniku Diesla jest obniżenie emisji hałasu. Praca takiej jednostki napędowej bardziej przypomina pracę silnika benzynowego. W silnikach starszej konstrukcji zmniejsza się także zadymienie spalin.

Ciekawostką jest zmniejszenie temperatury spalin silnika zasilanego z wykorzystaniem instalacji gazodiesla. Różnica w stosunku do zasilania wyłącznie olejem napędowym wynosi około 20°C. Temperatura spada z 280 do 260°C - pomiar pod obciążeniem z sondą temperatury zamontowaną w turbosprężarce.

Praca firmy Automax Piotr Chojnacki została dostrzeżona na odbywającej się w Piotrkowie Trybunalskim wystawie promocyjno-handlowej Rol-Szansa 2012. Firma zdobyła pierwsze miejsce w zorganizowanym na wystawie konkursie w kategorii Urządzenia techniczne i puchar marszałka województwa łódzkiego Witolda Stępnia oraz nominację do ogólnopolskiego konkursu „Sposób na sukces” pod patronatem prezydenta.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Automax Piotr Chojnacki



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.