Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 8
fot. Tiptrans / Ciągnik Volvo VNL poprzednie następne
18.11.2013

Volvo VNL - budowlaniec na gazie

Volvo VNL - budowlaniec na gazie fot. Tiptrans

Zastosowanie instalacji jednoczesnego zasilania silnika olejem napędowym i LPG oprócz oczywistych oszczędności związanych z zastąpieniem części dawki paliwa dwukrotnie tańszym autogazem jest korzystne także z kilku innych względów bardzo ważnych dla każdego przewoźnika.
REKLAMA
Volvo VNLfot. TiptransVolvo VNL

Najbardziej widoczną i pozytywną dla większości użytkowników zmianą jest wzrost mocy i momentu obrotowego silnika, co powoduje, że samochód pokonuje zwiększone opory ruchu (np. wzniesienia) na wyższym biegu (w stosunku do pracy wyłącznie na oleju napędowym), bez konieczności redukowania przełożenia.

Zastosowanie gazowego układu zasilania powoduje także zmniejszenie emisji cząstek stałych w spalinach, co teoretycznie powinno skutkować zwiększeniem trwałości oleju silnikowego.

O wrażenia z użytkowania w ten sposób zasilanego samochodu zapytaliśmy Piotra Łączka, właściciela firmy Tiptrans, który na co dzień użytkuje pochodzący z rynku amerykańskiego ciągnik siodłowy Volvo VNL. Pojazd współpracuje z naczepą wywrotką i jest wykorzystywany do przewozu kruszywa.

gazeo.pl: Jakie było zużycie paliwa samochodu przed montażem instalacji gazodiesla?

Piotr Łączek, właściciel Tiptrans: Najlepszy wynik jaki udało mi się uzyskać to około 33 l/100 km przy spokojnej jeździe, bardziej dynamiczna jazda skutkuje podwyższeniem zużycia paliwa do 35-38 l/100 km i takie zużycie przy moim stylu jazdy należy uznać za realne.

Jest to wynik uzyskiwany z obciążeniem?

Specyfika pracy wywrotki powoduje, że połowa trasy jest pokonywana z obciążeniem (40 t), a powrót to już jazda „na pusto” (około 12 t). Trzeba zwrócić uwagę na to, że jest to ciągnik 6x4 a naczepa ma dwie stałe osie wyposażone w ogumienie bliźniacze, zatem jadąc „na pusto” niewiele da się oszczędzić.

A jak zużycie paliwa kształtuje się po montażu systemu LPG?

Samochód spala około 26-28 l oleju napędowego i 11-12 l LPG. Jest to oczywista oszczędność. Dodatkowo samochód jest sporo mocniejszy, co w pracy jaką wykonuję jest dość istotne.

Zastosowanie LPG w Volvo VNL pozwoliło zmniejszyć koszty eksploatacji związane z paliwem z około 210 zł na oleju napędowym do około 185 zł na gazodieslu na każde 100 km. Daje to oszczędność 25 zł, co biorąc pod uwagę roczny przebieg samochodu w granicach około 80-100 tys. km. pozostawia w kieszeni właściciela 25 tys.zł, czyli praktycznie równowartość niewielkiego samochodu.. Warto wiedzieć Silnik D12 w Volvo VNL wyposażono w …
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Jeśli chcesz poznać metody jakie stosuje właściel Tiptrans, aby maksymalnie wykorzystać materiały eksploatacyjne, koniecznie przejdź na drugą stronę artykułu.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Tiptrans, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.