22.10.2012

Ciekły wtrysk od App Studio

Korzyści możliwe do osiągnięcia dzięki zastosowaniu zasilania silników za pomocą wtrysku LPG w fazie ciekłej są znane od bardzo dawna. Niestety nie od razu udało opanować się technologię dającą możliwość podawania gazu w fazie ciekłej. Rozwiązania tego typu (V generacja instalacji gazowych) są oferowane dopiero od niespełna 20 lat.
REKLAMA

Spekulacje

Od pewnego czasu pojawiały się pogłoski, że polscy producenci także prowadzą prace rozwojowe z tego typu instalacjami gazowymi. Pogłoski, a nawet prezentacje na targach nie były kojarzone z firmą App Studio, a okazuje się, że to właśnie ten podwarszawski producent jest chyba najbliższy opracowania tego typu gazowego systemu zasilania.

System zasilania gazowego Metafuel firmy Metatronfot. MetatronJednym z przykładów instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej jest włoski system Metafuel opracowany w firmie Tartarini, obecnie oferowany przez Metatron

Idea

Zasilanie silników gazem odparowanym, choć powszechne, ma niestety pewne mankamenty, które wraz z rozwojem instalacji gazowych były niwelowane. Nadal jednak ten sposób podawania gazu do silnika nie jest doskonały.

Odczuwalny spadek mocy silnika wynikający ze zmniejszenia współczynnika napełniania cylindrów we wcześniejszych generacjach instalacji gazowych, w których wykorzystywano mieszalniki montowane w układach dolotowych jest obecnie, przy zastosowaniu systemów sekwencyjnego wtrysku gazu odparowanego, praktycznie niezauważalny. Jednak cały czas konstruktorzy borykają się z trudnościami w dostarczeniu odpowiedniej dawki paliwa gazowego, odpowiadającego energetycznie dawce benzyny. Taka dawka LPG w fazie gazowej nie jest w stanie zmieścić się nawet w kolektorze dolotowym silnika, nie wspominając już o komorach spalania. Nawet gdyby wtłoczyć ją do cylindrów to nie wystarczyłoby już objętości na pomieszczenie odpowiedniej do spalenia ilości powietrza.

Innym mankamentem instalacji wykorzystujących wtrysk LPG w fazie gazowej jest ilość gazu gazu odparowywanego w reduktorze-parowniku, która jest zależna od warunków atmosferycznych (temperatury i ciśnienia).

Instalacja gazowa V generacji Vialle LPifot. gazeo.plPośredni wtrysk gazu ciekłego (do kanałów dolotowych) jako pierwsza wprowadziła do swej oferty holenderska firma Vialle

Rozwiązaniem eliminującym te mankamenty jest wtrysk gazu w fazie ciekłej. Ta sama porcja paliwa (w porównaniu z systemami wykorzystującymi LPG w fazie gazowej) będzie miała 260 razy mniejszą objętość. Tylko w ten sposób można zapewnić silnikowi odpowiednią, równoważną dawce benzyny, ilość paliwa gazowego.

Wtrysk gazu w fazie ciekłej jest jak do tej pory najdoskonalszą metodą zasilania silnika LPG. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest możliwość poprawienia osiągów silnika, co wynika z tego, że LPG odparowujący w kanałach dolotowych lub komorach spalania (w zależności od rozwiązania) i odbierający ciepło do powietrza powoduje jego schłodzenie, przyczyniając się do zwiększenia gęstości mieszanki gazowo-powietrznej, a w konsekwencji zwiększenia współczynnika napełniania. Przy odpowiednim algorytmie doboru dawki LPG można nawet poprawić parametry silnika (zwiększenie mocy i momentu obrotowego) w stosunku do zasilania benzyną.

. Jak widać sama idea zasilania silnika w ten sposób jest bardzo prosta, jednak doprowadzenie jej do rozwiązania, które może być oferowane na rynku okazało się trudne o czym świadczy liczba producentów oferujących tego typu systemy zasilania. Obecnie tylko kilka instalacji gazowych wykorzytuje wtrysk gazu w fazie ciekłej. Miło, że do tego elitarnego grona może już niedługo dołączy polska firma App Studio, która jest w fazie test&o…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: App Studio, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.