REKLAMA
LPG
24.10.2011

Clever X3 - trzy razy mądrzejszy system?

Amerykańska firma Apolo oferuje kilka modeli sterowników elektronicznych do samochodowych systemów zasilania gazem. Po oferowanym w Polsce modelu Miracle prezentujemy kolejny, nazwany Clever X3. Czy i on powalczy o uznanie kierowców na naszym rynku?
REKLAMA
Sterownik Clever X3.18fot. ApoloSterownik Clever X3.18

Dokładnie rzecz biorąc, Clever to minirodzina sterowników, złożona z mniejszego modelu X1, przeznaczonego wyłącznie do adaptowania silników 4-cylindrowych, oraz większego X3, za pomocą którego można konwertować także jednostki 6- i 8-cylindrowe (ale również „czwórki”). Biorąc pod uwagę specyfikę rynku po tamtej stronie Atlantyku, szczególnym wzięciem powinien cieszyć się typ z wyższym oznaczeniem, a skoro produkt nie dotarł jeszcze nad Wisłę, właśnie na X3 się skoncentrujemy, choć w gruncie rzeczy obydwie odmiany są niemal identyczne od strony programowej.

Sterowniki wyposażono w funkcję autoadaptacji, która ma prowadzić montażystę - nawet nowicjusza - przez proces kalibracji instalacji LPG jak za rękę. Według deklaracji producenta, system ma naturę „plug & play”, czyli wystarczy podłączyć go, uruchomić silnik i rozpocząć jazdę (w warunkach drogowych lub na rolkach hamowni podwoziowej). Algorytm urządzenia pobierze wszystkie potrzebne sygnały z układu benzynowego, „nauczy” się zachowań kierowcy i dokona interpretacji strategii zasilania benzyną na zasilanie gazem w taki sposób, by różnica stała się niezauważalna. Cała operacja ma trwać nie dłużej niż 15 minut.

Sterownik Clever X1.04fot. ApoloSterownik Clever X1.04

Tak nieskomplikowany przebieg procesu konwersji wpisuje się idealnie w bezstresową filozofię Amerykanów, opartą na sloganie „take it easy” i w dużym uproszczeniu (i koniecznie z przymrużeniem oka) przypomina załatwianie spraw w stylu drive-in czy drive-thru - wjeżdża się do warsztatu montującego z jednej strony, po kilku minutach wyjeżdża z drugiej (oczywiście bez wysiadania w międzyczasie) i gotowe. Kolejne wersje Cleverów, oznaczone jako 3.16 i 3.18, będą wyposażane w wydajniejsze procesory, co pozwoli na zaprogramowanie dodatkowych funkcji, np. pomiaru temperatury ECU czy szybszego, dokładniejszego oscyloskopu. Rosnący dynamicznie rynek autogazu w USA już zaczyna testować rozwiązania opracowane przez firmę Apolo.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Apolo



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.