Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. BRC / Schemat instalacji gazowej BRC LDI. W zbiorniku LPG znajdują się: pompy gazu wraz z "wielozaworem", pompa benzynowa (jak widać jest ona połączona w szereg z oryginalną pompą paliwa w zbiorniku benzyny). Powyżej widać FSU (Fuel Selector Unit), który zarządza przepływem LPG i benzyny. Z niego LPG jest kierowane do zmodyfikowanej (benzynowej) pompy wysokiego ciśnienia, a z niej poprzez wtryskiwacz benzynowy trafia do komory spalania poprzednie następne
22.04.2013

LDI - nowość BRC

LDI - nowość BRC fot. gazeo.pl

System bezpośredniego wtrysku LPG w fazie ciekłej LDI (LPG Direct Injection) firmy BRC debiutuje stosunkowo późno (w porównaniu z rozwiązaniami innych firm). Według opinii przedstawicieli BRC dało to jednak czas na wyeliminowanie kłopotów, z którymi borykała się konkurencja w tego typu instalacjach.
REKLAMA
Seat Leon z systemem LDI firmy BRCfot. gazeo.plSeat Leon z systemem LDI firmy BRC

System LDI jest testowany w Polsce od października 2012 r. Seat Leon, w którym go zamontowano jest tankowany na różnych stacjach LPG tak, aby sprawdzić zachowanie się systemu LDI na dostępnym w Polsce gazie. We Włoszech testy systemu są prowadzone w 8 pojazdach, z których najwyższy przebieg jaki osiągnięto to 140 tys. km.

System LDI firmy BRC w komorze silnikowej Leonafot. gazeo.plW komorze silnikowej widać Fuel Selector Unit (przy ścianie grodziowej) i zmodyfikowaną, benzynową pompę wysokiego ciśnienia

Samochód wyposażony w instalację LDI może cały czas poruszać się na LPG, łącznie z rozruchem zimnego silnika. Należy jednak pamiętać, że silnik jest uruchamiany
na paliwie, na którym został wyłączony. Nie ma konieczności uruchamiania samochodu na benzynie, choć trzeba ją zużywać (np. na dojazdy na stację LPG po zużyciu gazu) ponieważ podlega starzeniu.

Możliwość uruchamiania na gazie to poważna zaleta, którą z pewnością docenią kierowcy użytkujący samochód na krótkich odcinkach w mieście.

Przełączanie na benzynę

Aby wspomóc proces przełączania silnika na benzynę system LDI ma dodatkową pompę tego paliwa (co ciekawe zamontowaną w zbiorniku LPG), która zwiększa ciśnienie benzyny tak, aby „przepchnąć” pozostałe w układzie
paliwowym LPG. Pompa pracuje
do momentu całkowitego przełączenia
silnika na benzynę (opróżnienia układu paliwowego z LPG).

Dwie pompy LPG

W układzie zasilania LPG zastosowano dwie pompy, zamiast jednej wielozakresowej (o kilku wydajnościach). Pompy współpracują z układem pomiaru temperatury i ciśnienia gazu (w zbiorniku i w komorze silnikowej),

dzięki czemu wiadomo kiedy może nastąpić ewentualne rozprężenie gazu w przewodach. Przeciwdziałając temu niekorzystnemu zjawisku pompy zwiększają ciśnienie LPG, nawet do wartości 24 barów. W normalnych warunkach eksploatacji LPG w instalacji ma o około 5 barów wyższe ciśnienie niż panujące w zbiorniku.

Zbiornik LPG systemu LDI firmy BRCfot. gazeo.plZbiornik LPG zawiera armaturę niezbędną do jego prawidłowego funkcjonowania oraz dodatkową pompę benzyny. Jego dostawcą jest STAKO

Zbiornik paliwa

Z uwagi na umieszczenie w zbiorniku LPG łącznie trzech pomp (2 LPG i benzynowej) zastosowano zbiornik toroidalny pełny, który rekompensuje objętość tych zespołów. Za odcięcie LPG przy tankowaniu odpowiada elektrozawór współpracujący z optycznym czujnikiem poziomu LPG.

Zużycie paliwa

Według informacji polskiego przedstawiciela BRC, firmy Czakram zużycie paliwa w czasie jazd testowych wynosiło około 5 do 10% wyższe niż wskazania zużycia benzyny z komputera pokładowego samochodu. Przy spokojnej jeździe można uzyskać zużycie LPG nawet w granicach 7 l/100 km.

Dostępne aplikacje

Obecnie instalacja BRC LDI jest dostępna do gamy silników TSI oferowanych w pojazdach grupy VW (1,2; 1,4; 1,8; 2,0), silnika 1,6 GDI (Kia/Hyundai), silnika 1,6 w Peugeocie oraz jednostki napędowej 2,3 (DISI) w Mazdzie.

Przyszłość

Gama silników obsługiwanych przez instalację BRC Sequent Direct Injection (opartą o wtrysk fazy gazowej) nie będzie już rozszerzana. Aplikacje do nowych silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny będą realizowane już w oparciu o system LDI.

Instalacja BRC LDI będzie dostępna w Polsce już w połowie 2013 roku.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Czakram



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.