16.02.2015

LiquidGD - wpłynie na diesla

Rynkowa oferta systemów gazowo-dieslowskich wzbogaciła się niedawno o rozwiązanie przygotowane przez holenderskich specjalistów od wtrysku LPG w fazie ciekłej – firmę Vialle. Przygotowania zajęły dużo czasu, ale to daje pewność, że ostateczny produkt jest należycie przetestowany.
REKLAMA

Według producenta, LiquidGD nadaje się do zastosowania prawie w każdym silniku wysokoprężnym wyposażonym we wtrysk paliwa typu common rail, również turbodoładowanym (zresztą, czy są dzisiaj inne?) i spełniającym normę Euro 5. Nierozprężony gaz podawany jest do kolektora dolotowego blisko komór spalania, a jego rozprężanie dopiero wewnątrz kolektora przyczynia się do lepszego napełnienia cylindrów mieszanką, co poprawia wydajność procesu spalania i obniża apetyt na paliwo. Nie mówiąc już o tym, że zastąpienie części dawki oleju napędowego LPG samo w sobie obniża koszty.

Samochód dostawczy z zamontowanym systemem LiquidGD by Viallefot. VialleProducent sugeruje użycie systemu w pojazdach dostawczych, ale ciężarówek czy autobusów nie wyklucza

A na ile holenderski gazodiesel je obniża? Dość pokaźnie – Vialle podaje, że stopień zastąpienia paliwa dieslowskiego gazowym to 34%. Przy cenach z drugiej połowy stycznia 2015 r. oznacza to, że zamiast 1 l ON w cenie 4,37 zł, zużywa się go 0,76 l (za 3,32 zł), a do tego 0,34 l LPG (za 74 gr), co łącznie daje kwotę 4,06 zł za litr paliwa. 30 gr oszczędności na litrze to niewiele w samochodzie osobowym, ale w ciężarówce potrzebującej 40 l/100 km to już 12 zł/100 km, a w skali roku 12 tys. zł przy założeniu, że pojazd pracujący w transporcie międzynarodowym pokonuje rocznie 100 tys. km.

Dodatkową zaletą jest wydłużenie zasięgu na jednym tankowaniu. O ile w przypadku samochodów benzynowych konwertowanych na zasilanie LPG tego typu deklaracje to czczy marketing (wiadomo, że jeździ się tylko na gazie, którego zbiornik uzupełnia się po każdym wyczerpaniu, bez korzystania z całego zapasu benzyny), tutaj ma to rzeczywiście sens, bo oleju napędowego i gazu używa się jednocześnie. Jak wylicza Vialle, 80-litrowy zbiornik ON, który normalnie zostałby opróżniony po ok. 750 km, dzięki wsparciu niewielkiego zbiornika LPG wystarcza na 1000 km. Tankować trzeba dwa paliwa, ale rzadziej niż wcześniej jedno.

LiquidGD ma działać równie dobrze o każdej porze roku i z użyciem autogazu o dowolnych proporcjach propanu i butanu (system nie gardzi także bio-LPG). Niewątpliwą zaletą systemu, zwłaszcza że jest on skierowany głównie do operatorów flot pojazdów użytkowych, jest jego bezobsługowa natura – wystarczy zamontować, a potem już tylko tankować i jeździć. Gwarancja obowiązuje przez 2 lata lub 100 tys. km, zależnie od tego, co nastąpi wcześniej. Będzie przełom w dziedzinie gazodiesla? Się okaże.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Vialle



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.