REKLAMA
LPG
09.05.2011

Nowości Tartarini

Wiosną 2011 r. zadebiutował nowy sterownik oraz reduktor firmy Tartarini. Sterownik o handlowym oznaczeniu Evo01 będzie kompletowany z dostępnymi obecnie reduktorami (także z nowym Gran Sequenziale) i listwą wtryskiwaczy Evo w sekwencyjnych systemach zasilania gazowego.
REKLAMA

Sterownik Evo01

Urządzenie Evo01 współpracuje z wszystkimi systemami sterowania pracą silnika, włącznie z silnikami bez przepustnicy, w których układach dolotowych nie ma podciśnienia oraz jednostkami napędowymi wyposażonymi w układy start&stop.

Sterownik Tartarini Evo01fot. gazeo.plNowy sterownik Tartarini Evo01

Algorytm doboru dawki paliwa gazowego opiera się na danych z systemu OBD, utrzymując korekty na takim poziomie jak przy zasilaniu benzyną. Sterownik pozwala również na wykorzystanie w procesie regulacji, tzw. odwróconych korekt adaptacyjnych, których wartości sięgają kilkudziesięciu procent (Magneti Marelli). Ich wartości osiągają bardzo duże wartości, rzędu kilkudziesięciu procent. Urządzenie komunikuje się z OBD z wykorzystaniem wszystkich protokołów transmisji co znakomicie rozszerza możliwości jego zastosowania.

W procesie adaptacji sterownik Evo01 tworzy odrębną mapę dawkowania paliwa gazowego, a zastosowane zaawansowane funkcje diagnostyczne pozwalają wykryć niektóre błędy montażowe oraz umożliwiają wykonanie pełnej diagnostyki gazowego systemu zasilania. Ułatwia to dostępny w oprogramowaniu wielokanałowy oscyloskop, umożliwiający sprawdzenie, np. wtryskiwaczy. Urządzenie jest również wyposażone w specjalne narzędzia, ułatwiające obsługę gazowego systemu zasilania, dysponuje np. funkcją wypalenia paliwa gazowego znajdującego się w przewodach, co jest konieczne przed wymianą filtrów w instalacji.

Adaptacja systemu wyposażonego w sterownik Evo01 jest bardzo prosta ponieważ czytelny program konfiguracyjny jest wyposażony w przewodnik, który krok po kroku prowadzi montażystę przez wymagane procedury konfiguracyjne i kalibracyjne.

Bardzo ciekawą opcją jest możliwość identyfikacji serwisu wykonującego naprawy. Każdy serwis musi autoryzować naprawę z wykorzystaniem specjalnego klucza sprzętowego. W ten sposób eliminuje się możliwość wykonywania napraw, czy zmian w programie konfiguracyjnym przez osoby nieuprawnione.

Kompletna rodzina reduktorów-parowników Tartarinifot. gazeo.plKompletna rodzina reduktorów-parowników Tartarini. Na pierwszym planie, najnowszy, Gran Sequenziale

Reduktor Gran Sequenziale

Tartarini rozszerzył ofertę reduktorów-parowników do sekwencyjnych systemów zasilania gazowego. Dostępne dotychczas modele: G Sequenziale (jednostopniowy do silników o mocach do 120 KM) oraz RP (dwustopniowy do zasilania silników o mocach do 350 KM) zostają uzupełnione o nowy reduktor Gran Sequenziale obsługujący silniki do 180 KM. Nowy reduktor jest bliźniaczą konstrukcją w stosunku do G Sequenziale o nieco większej średnicy oraz powiększonej części, w której następuje odparowanie płynnej mieszaniny propanu i butanu. W innym miejscu (od spodu) umieszczono także ujście zaworu bezpieczeństwa reduktora.

Reduktor-parownik Tartarini Gran Sequenzialefot. gazeo.plReduktor-parownik Tartarini Gran Sequenziale pozwala na zasilanie silników o mocach do 180 KM

Zastosowanie nowego reduktora jest bardzo wygodne, ponieważ jego niewielkie wymiary zewnętrzne ułatwiają montaż w ciasnych komorach silnikowych. Nie jest konieczne stosowanie dużego, dwustopniowego reduktora RP, który dotychczas musiał być stosowany w silnikach o mocach powyżej 120 KM. Nowe produkty Tartarini, szczególnie sterownik, który według zapewnień przedstawicieli Auto Gaz Śląsk, firmy reprezentującej w Polsce interesy włoskiego producenta, jest w stanie prawidłowo współpracować z układem OBD nawet w silnikach Fiata (sterowniki benzynowe Magneti Marelli) świadczą, że firma cały czas ma duży potencjał w zakresie wprowadzania nowych innowacyjnych rozwiązań. Przypomnijmy systemy Metafuel (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie ciekłej oraz bliźniaczy układ zasilania gazem ziemnym), które mają swój rodowód w firmie Tartarini. Zmodernizowana wersja tego systemu jest używana we wszystkich silnikach zasilanych CNG, oferowanych przez Fiata i wielu innych producentów samochodów.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Auto Gaz Śląsk



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.