03.06.2008

Przewody zapłonowe z rdzeniem ferrytowym

Pabianicka firma GG produkuje nowoczesne przewody zapłonowe z rdzeniem ferromagnetycznym znane na rynku pod marką SENTECH. Jest to kolejna generacja przewodów wysokiego napięcia po przewodach z rdzeniem miedzianym i węglowym.
Unikatowa budowa i zastosowane nowe materiały decydują o ich bardzo dobrych parametrach technicznych.

REKLAMA
Przewody zapłonowe SENTECHfot. gazeo.plPrzewody zapłonowe SENTECH

Na osnowie mocnej nici zapewniającej wytrzymałość mechaniczną oparty jest rdzeń ferrytowy. Zadaniem ferrytowego rdzenia jest podobnie jak w transformatorze koncentracja linii pola elektromagnetycznego oraz tłumienie zakłóceń. Właściwym przewodnikiem jest gęsto, spiralnie nawinięty, wysokiej jakości cienki drut stalowy. Ilość zwojów wynosi 50 na każdy centymetr rdzenia. Taka konstrukcja zapewnia względnie niski opór elektryczny (5.6 kΩ na metr przewodu) oraz ze względu na fakt, że przewodnikiem jest metal wyeliminowano zjawisko wzrostu oporu w czasie eksploatacji przewodów (co było jedną z wad przewodów z rdzeniem węglowym).

Cały układ zachowuje się jak cewka z rdzeniem (transformator) ułożony wzdłuż przewodu. Dodatkowo okazało się, że takie połączenie ma szereg zalet dotyczących jego elastyczności. Przewód potrafi niejako dopasować się do pracy układu zapłonowego. Dzieje się tak dlatego, że dzięki konstrukcji powstał układ RLC (opór, cewka, kondensator), który dostosowuje się do systemu zapłonowego. Dodatkowo, ze względu na magazynowanie energii w rdzeniu ferrytowym czas trwania iskry wydłuża się powodując lepszy zapłon i spalanie mieszanki paliwowej.

SentechBudowa przewodu zapłonowegofot. gazeo.plSentech Budowa przewodu zapłonowego

1. Osłona zewnętrzna z syntetycznego elastomeru, zapewniająca odporność na zmiany temeratury (zimno-gorąco), odporność mechaniczną i chemiczną (woda, solanki, oleje, paliwo...). Doskonale zachowuje się mechanicznie i nie zmienia swych właściwości z biegiem czasu.

2. Powłoka izolacyjna z syntetycznego elastomeru posiadająca doskonałe właściwości dielektryczne (izolacyjne). Wysoki poziom napięcia przebicia zapewnia brak mikro-wyładowań.

3. Nierdzewny przewodnik elektryczny - gęsto spiralnie nawiniety na rdzeń ferromagnetyczny (50 zwojów/cm), zapewnia przepływ prądu wysokiego napiecia przy skupieniu indukowanego pola magnetycznego (zakłóceń) wewnątrz kabla.

4. Materiał ferromagnetyczny pochłaniający zakłócenia. Element (3+4) tworzy układ przeciwzakłoceniowy na całej długości kabla zapeniając wiekszy prąd zapłonu i dłuższy czas trwania iskry.

5. Rdzeń syntetyczny wykonany na bazie włókna szkalnego i poliaramidu. Utrzymuje rdzeń ferrytowy.

Rdzeń z nawiniętym przewodem umieszczony jest w powłoce, która dla zapewnienia wystarczających własności elektroizolacyjnych jest wykonana z syntetycznego elastomeru w oplocie z włókien poliestrowych i szklanych. W porównaniu z tradycyjnymi osłonami silikonowymi rozwiązanie to jest bardziej odporne na wszelkie uszkodzenia, a poza tym, jako nadające się do recyklingu, jest bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego.

Projektując przewody z rdzeniem ferromagnetycznym udało się wyeliminować szereg wcześniej istniejących problemów. Nowa budowa i użyte materiały gwarantują możliwie niski opór przewodów zapłonowych przy jednoczesnym braku zakłóceń elektromagnetycznych oraz wysoką sprawność w czasie całego okresu eksploatacji.

Ze względu na bardzo dobre parametry techniczne przewody zapłonowe z rdzeniem ferromagnetycznym są polecane do samochodów z instalacją LPG i CNG.
Trudniejsza do zapalenia mieszanka gazowa potrzebuje silniejszej i dłużej trwającej iskry oraz odpornej na wysoką temperaturę powłoki zewnętrznej, co zapewniają właśnie takie przewody.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: GG Profits, Sentech



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.