REKLAMA
LPG
19.10.2015

Q-generacja STAG - inteligentne sterowniki LPG

REKLAMA

Mianem Q-generacji firma AC określa wszystkie nowe sterowniki LPG, które stanowią o sile obecnej oferty firmy nie tylko na polskim rynku.
REKLAMA
Sterownik LPG STAG QBOX Plusfot. AC S.A.Sterownik LPG STAG QBOX Plus ma zaimplementowane systemy autoadaptacji OBD i ISA3 oraz Fuel Level Emulator (FLE)

Wszystkie sterowniki samochodowych instalacji gazowych STAG Q-generacji są budowane w oparciu o nowe platformy sprzętowe wyposażone w specjalne 32-bitowe procesory do zastosowań automotive, które są dostosowane do pracy w trudnych warunkach jakie panują w komorach silnikowych samochodów.

Zwiększono także zasoby pamięci, co pozwoliło na zwiększenie mocy obliczeniowych sterowników Q-generacji z dużym zapasem pozwalającym na rozwój tych nowoczesnych produktów w przyszłości.

STAG QNEXT Plusfot. AC S.A.STAG QNEXT Plus to kolejny sterownik Q-generacji. Od QBOXa odróżnia go tylko położenie złącza. Podobnie jak QBOX ma wbudowany emulator poziomu paliwa (FLE)

Dzięki temu można integrować w nich wiele dodatkowych funkcji i komponentów, które dotychczas były oddzielnymi urządzeniami.

Q-generacja ma zatem szansę na dłużej zagościć w ofercie AC S.A., szczególnie, że sterowniki te są dostosowane do aktualizacji oprogramowania.

Nowoczesna platforma sprzętowa nowych sterowników firmy AC pozwoliła na zaimplementowanie zaawansowanych funkcji, do których zaliczają się systemy autoadaptacji OBD i ISA3.

Stworzono je w celu zapewnienia maksymalnej precyzji w dawkowaniu paliwa gazowego do silnika, co jest szczególnie istotne z uwagi na precyzyjne układy kontroli emisji spalin stosowane we współczesnych jednostkach napędowych. Wychwytują one jako błąd każdą niedokładnie odmierzoną przez układ wtryskowy dawkę paliwa.

Włączenie autoadaptacji OBD powoduje, że system zasilania gazowego dawkuje LPG, stosownie do warunków pracy i obciążenia silnika, nie tylko w oparciu o czasy wtrysku benzyny, wykorzystując do tego korekcje układu OBD sterownika benzynowego. Dzięki temu dawka paliwa jest dostosowywana do zapotrzebowania silnika na paliwo w czasie normalnego użytkowania samochodu.

Podobnie (w czasie rzeczywistym) działa także system ISA3 (Inteligentny System Autoadaptacji). Dzięki zastosowaniu tego systemu mapa gazowa jest tworzona w oparciu o zebraną automatycznie mapę czasów wtrysku benzyny w pełnym zakresie obciążeń.

Warto wiedzieć

Dzięki systemowi ISA3 samochody starsze (bez układu OBD) uzyskują możliwość korekcji dawki LPG w czasie rzeczywistym. Dawka paliwa będzie automatycznie dostosowywana np. do zużywających się komponentów instalacji gazowej czy też do zmiennego składu paliwa gazowego. Maksymalna wielkość korekcji wynosi ±25%.

Później, kiedy silnik jest już zasilany LPG system porównuje jak zmienia się czas wtrysku benzyny w zależności od ciśnienia panującego w kolektorze dolotowym (obciążenia silnika).

Jeśli zatem w danym zakresie obciążenia czasy wtrysku benzyny wydłużają się, oznacza to, że mieszanka jest uboga. System zaczyna zatem korygować dawkę gazu, tworząc dodatkową mapę korekcji w stosunku do wcześniej zebranej mapy benzynowej.

Mapa ta jest modyfikowana w czasie rzeczywistym w funkcji prędkości obrotowej wału korbowego silnika oraz podciśnienia, niezależnie od korekcji prędkości obrotowej względem czasów wtrysku.

Podczas zbierania wzorcowej mapy wtrysku benzyny jest także uwzględniana temperatura silnika. Również system ISA 3 rozpoznaje tryb pracy silnika (status pętli). Dzięki temu podczas pętli zamkniętej jak i otwartej skład mieszanki jest cały czas monitorowany. Dzięki temu silnik pracujący na gazie w pętli otwartej jest zawsze zasilany, podobnie jak przy zasilaniu benzyną, mieszanką bogatą. W ten sposób eliminowane jest ryzyko pracy jednostki napędowej na mieszance ubogiej.

STAG QMAX Plusfot. AC S.A.Sterownik LPG STAG QMAX Plus do większych samochodów z silnikami o w dużej mocy wykorzystuje autoadaptacje OBD i ISA3. Ma "na pokładzie" także emulator poziomu paliwa i emulator ciśnienia paliwa

Włączanie ISA 3 nie uniemożliwia korzystania z korekt układu OBD. ISA 3 ich nie potrzebuje do działania, ale można je wyświetlić w programie i z nich korzystać podczas manualnej regulacji.

Oba systemy dbają o to, żeby silnik zawsze pracował na mieszance gazowo-powietrznej o właściwym składzie, minimalizując ryzyko negatywnego wpływu zmiennych warunków eksploatacji, zużycia elementów układu paliwowego na zmianę dawki LPG.

Nowe sterowniki firmy AC należące do grupy Q-generacji są wyposażone w jeszcze jeden bardzo ciekawy i działający automatycznie system.

Jest nim automatyczny kasownik błędów zapisywanych w układzie OBD pojazdu. Automatycznie usuwane błędy są oczywiście wcześniej ściśle definiowane przez montażystę uruchamiającego system.

Jest to przydatna opcja pozwalająca na kasowanie błędów nieistotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pracy jednostki napędowej, a które mogą być powodem zaniepokojenia użytkownika samochodu i jego niepotrzebnych wizyt w serwisie.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: AC S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.