REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 8
Linia montażu reduktorów Shark / Alex poprzednie następne
05.12.2011

Rekin gazowego rynku

Rekin gazowego rynku  

Shark to handlowa nazwa reduktora-parownika, którego producentem od 2010 r. jest firma Alex. Reduktor jest całkowicie polską konstrukcją, opracowaną i produkowaną w kraju. Jest on przeznaczony do współpracy z systemami sekwencyjnego wtrysku paliwa gazowego (IV generacja).

REKLAMA
Prosta budowa wewnętrzna z niewielką liczbą części powinny skutkować dużą trwałością reduktora przy niewielkiej jego awaryjnościgazeo.plProsta budowa wewnętrzna z niewielką liczbą części powinny skutkować dużą trwałością reduktora przy niewielkiej jego awaryjności

Konstrukcja i pozycja montażowa
Reduktor Shark, jak większość tego typu konstrukcji, jest jednostopniowy. Dzięki temu ma niewielkie wymiary. Dodatkowo może być montowany w dwóch płaszczyznach, co znacznie ułatwia to pracę montażystom, ponieważ w komorach silnikowych współczesnych samochodów jest coraz mniej miejsca.

Najwłaściwszą pozycją (z punktu widzenia późniejszej obsługi) jest montaż w pionie, pokrywą filtra fazy ciekłej do góry.

Znacznym ułatwieniem montażowym są także równomiernie rozmieszczone (na obwodzie reduktora) króćce przyłączeniowe: doprowadzający LPG, króciec wyjściowy gazu, króciec podciśnienia z kolektora dolotowego oraz obrotowe króćce doprowadzające ciecz z układu chłodzenia silnika. Dzięki temu łatwiej rozmieścić przewody wokół reduktora.

Odpowiednio zaprojektowany parownik zapewnia zgodną z deklaracjami producenta wydajność, co potwierdzają opinie montażystówgazeo.plOdpowiednio zaprojektowany parownik zapewnia zgodną z deklaracjami producenta wydajność, co potwierdzają opinie montażystów

Wydajność
Reduktor ma bardzo dobrze zaprojektowany układ wymiany ciepła, który zapewnia wysoką wydajność już w wersji podstawowej. Producent podaje, że Shark 1200, bo takie oznaczenie ma ta wersja, może zasilać silniki o maksymalnej mocy do 150 KM. Bardziej wydajny Shark 1500 obsługuje jednostki napędowe do 200 KM. Liczbowe oznaczenia reduktorów są ich ciśnieniami roboczymi w mbarach.

Są to rzeczywiste wartości wydajności. Jak podkreśla producent nawet w okresie zimowym (kiedy niskie temperatury otoczenia nie sprzyjają odparowaniu LPG) reduktory Shark utrzymują katalogowe parametry wydajności.

„Mniejszy” reduktor wyróżnia się z zewnątrz króćcem wejściowym LPG przystosowanym do współpracy z przewodem o średnicy 6 mm. Wersja mocniejsza ma króciec umożliwiający podłączenie przewodu o średnicy 8 mm tak, aby zapewnić większą wydajność reduktora.

Ciśnienie gazu w funkcji obciążenia silnikaAlexCiśnienie gazu w funkcji obciążenia silnika

Stabilność parametrów
Według danych dostarczonych przez producenta (patrz wykresy), reduktory Shark charakteryzują się stabilnym ciśnieniem gazu na wyjściu w całym zakresie obciążeń. Nawet w momencie gwałtownej zmiany obciążenia (wciśnięcie pedału gazu) ciśnienie utrzymuje wartość powyżej 1 bara.

Temperatura reduktora i gazu w funkcji obciążenia silnikaAlexTemperatura reduktora i gazu w funkcji obciążenia silnika

Jest to zaleta zastosowanych rozwiązań, konstrukcyjnych w tym także specjalnej konstrukcji membrany reduktora.

Temperatura reduktora także zachowuje stałą wartość, która w pełnym zakresie obciążeń utrzymuje się na poziomie około 80oC. Podobnie zachowuje się temperatura gazu na wyjściu z reduktora (przy maksymalnym obciążeniu wynosi 53° C).

Reduktor standardowo nie jest wyposażany w czujnik temperatury, jednak w dolnej części korpusu znajduje się gwintowany otwór do mocowania takiego czujnika.

W reduktorze zintegrowano elektrozawór gazowy i filtr fazy ciekłej. Przy zachowaniu odpowiedniej pozycji montażu wymiana wkładu filtra jest bardzo łatwa. Znajduje się on pod pokrywą mocowaną 4 śrubami.

Niewielkie wymiary zewnętrzne i zwarta konstrukcja ułatwiają znalezienie odpowiedniego miejsca montażu w komorze silnikowejgazeo.plNiewielkie wymiary zewnętrzne i zwarta konstrukcja ułatwiają znalezienie odpowiedniego miejsca montażu w komorze silnikowej

Opinie montażystów
Przedstawiciele warsztatów potwierdzają opinie producenta na temat reduktora Shark. Przede wszystkim podkreślają bardzo dobry stosunek jakości do ceny oraz łatwość montażu. Osoby zajmujące się montażem chwalą odpowiednie rozmieszczenie króćców przyłączeniowych oraz możliwość montażu w dwóch płaszczyznach (pionowo i poziomo). Dzięki temu znacznie łatwiej dopasować ułożenie reduktora komorze silnikowej. Czasami jednak trudno zamontować go w sposób, który ułatwia dostęp do wszystkich ważnych jego części (np. pokrywa filtra fazy ciekłej, śruba regulacji ciśnienia), co jest wynikiem coraz mniejszej ilości miejsca w komorach silnikowych współczesnych samochodów.

W związku z tym, czasami pojawiają się także opinie o niedogodnym umieszczeniu króćca wyjściowego gazu (od spodu). Zastosowanie w tym miejscu obrotowego kolanka, podobnie jak w przypadku króćców doprowadzających ciecz chłodzącą, ułatwiło by mocowanie lub demontaż przewodu gazowego. Zauważył to także producent, który niebawem wprowdzi modyfikację tego elementu.

Przedstawiciele warsztatów podkreślali natomiast dobrą wydajność reduktorów, zgodną z deklaracjami producenta. Niektórzy mają również pozytywne doświadczenia z użyciem reduktora Shark 1200 w silnikach, których moc znacznie przekracza 150 KM. Odbywa się to przez podkręcenie ciśnienia wyjściowego reduktora. Z pewnością nie jest to zgodne z zaleceniami producenta, lecz pokazuje, że podawane przez firmę Alex parametry reduktorów Shark nie są naciągane. Są to rzeczywiste wartości wydajności podawane z zapasem pozwalającym na ich bezproblemowe osiągnięcie również w okresie zimowym.

Równomierne rozłożenie króćców przyłączeniowych wokół reduktora oraz możliwość montażu w dwóch płaszczyznach ułatwiają pracę montażystomgazeo.plRównomierne rozłożenie króćców przyłączeniowych wokół reduktora oraz możliwość montażu w dwóch płaszczyznach ułatwiają pracę montażystom

Montażyści podkreślali, że odsetek napraw lub wymian reduktorów Shark w okresie gwarancyjnym jest znikomy. W jednym z warsztatów trafiły się dwa reduktory, które w czasie pracy „grały”, tzn. oscylacje membrany były słyszalne w czasie pracy reduktora.

Niektórzy z montażystów są tak bardzo zadowoleni z możliwości reduktorów Shark, że wszystkie najbardziej popularne samochody są adaptowane do zasilania gazem z ich wykorzystaniem.

Podsumowanie
Opinie producenta i montażystów wskazują na to, że reduktory Shark mają szereg zalet, co przy odpowiednio skalkulowanej cenie czyni je bardzo popularnymi wśród warsztatów LPG. Dotychczas (przebiegi rzędu kilkudziesięciu tys. km, a wniektórych przypadkach ponad 150 tys. km) nie wystąpiły żadne problemy eksploatacyjne, co pozytywnie świadczy o ich jakości. Zgodnie z deklaracjami producenta naprawę reduktora Shark powinno się wykonać po 80 tys. km, pod warunkiem terminowego, co 10 tys. km (lub częściej w przypadku gazu o niskiej jakości), wykonywania wymiany filtra fazy ciekłej.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Alex



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.