Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 7
fot. gazeo.pl / Stanowisko montażowe w Centrum Badań i Rozwoju firmy AC S.A. poprzednie następne
12.05.2014

STAG 200 GoFast - szybki montaż i łatwa kalibracja

STAG 200 GoFast - szybki montaż i łatwa kalibracja fot. gazeo.pl

Sterownik instalacji gazowej STAG 200 GoFast powstał z potrzeby rynku, który wymusza rozwiązania proste i tanie, łatwe w montażu i uruchamianiu, oferujące przy tym opcje dostępne często w droższych produktach.
REKLAMA
Sterownik LPG STAG 200 GoFastfot. gazeo.plSterownik LPG STAG 200 GoFast firmy AC S.A.

Taki jest właśnie jeden z najnowszych produktów firmy AC S.A.STAG 200 GoFast. Sterownik jest maksymalnie uproszczony, nie korzysta z sygnałów OBD sterownika benzynowego i umożliwia adaptację do zasilania gazowego praktycznie wszystkich 4-cylindrowych silników z pośrednim wtryskiem benzyny.

STAG 200 GoFast jest zbudowany na nowej platformie sprzętowej opartej na 32-bitowym procesorze i zamknięty w obudowie z tworzywa sztucznego o niewielkich wymiarach, zdolnej do pracy w temperaturach od -40 do +140ºC i odpornej na działanie wilgoci. Oprócz nowoczesnych rozwiązań sprzętowych, które zapewniają możliwość zasilania paliwami gazowymi praktycznie wszystkich obecnych na rynku silników 4-cylindrowych, konstruktorzy pomyśleli także o czynnościach związanych z podłączaniem sterownika do instalacji elektrycznej samochodu. Są one ograniczone do minimum, dzięki czemu znacząco skrócono czas montażu całej instalacji gazowej, którą zarządza sterownik STAG 200 GoFast.

Montaż przełącznika rodzaju zasilaniafot. gazeo.plMontaż przełącznika rodzaju zasilania ogranicza się do przyklejenia go w odpowiednim miejscu i podłączenia przewodów wiązki i przełącznika

Liczba koniecznych do wykonania połączeń w komorze silnikowej jest minimalna. Podłącza się tylko:

  • wtryskiwacze LPG,
  • sondę lambda,
  • MAP sensor,
  • elektrozawory gazowe,
  • zasilanie sterownika
  • wskaźnik poziomu gazu.
Sterownik STAG 200 GoFastfot. gazeo.plPodłączenie sterownika STAG 200 GoFast do wiązki instalacji LPG

Należy jeszcze wykonać emulację wtryskiwaczy benyznowych.

Nie jest konieczne podłączenie sygnału prędkości obrotowej, co skraca czas montażu. Prędkość obrotowa silnika jest wyliczana z sygnału wtryskiwaczy benzynowych.

Nie ma także konieczności podłączania plusa po stacyjce. Nie trzeba demontować osłony kolumny kierownicy, co stanowi kolejną oszczędność w czasie montażu instalacji. Wiązka sterownika STAG 200 GoFast jest co prawda wyposażona w kabel do podłączenia plusa po stacyjce, lecz w zdecydowanej większości przypadków nie jest wymagane jego używanie.

Kalibracja STAG 200 GoFastfot. gazeo.plKalibracja systemu zasilania gazowego ze sterownikiem STAG 200 GoFast

Do wnętrza samochodu przeciąga się zatem tylko trzy kable podłączane do przełącznika rodzaju zasilania. Podłączenie polega na połączeniu ich z przewodami przełącznika rodzaju zasilania.

Kalibracja

Po uproszczonym do absolutnego minimum procesie podłączania sterownika przychodzi czas na jego kalibrację. Ten bardzo ważny etap w procesie adaptacji pojazdu do zasilania gazowego także został maksymalnie uproszczony. Stało się to możliwe dzięki wyposażeniu oprogramowania w specjalistyczne narzędzia korzystające z opracowanych przez inżynierów AC S.A. zaawansowanych algorytmów obliczeniowych.

Wszystkie opcje znajdują się w jednym oknie. Nie ma w związku z tym konieczności poruszania się pomiędzy kilkoma zakładkami w celu zmiany poszczególnych parametrów. Wybór jest ograniczony tylko do podstawowych parametrów, niezbędnych do prawidłowego wyregulowania instalacji.

Zastosowane w programie konfiguracyjno-diagnostycznym sterownika STAG 200 GoFast uproszczenia podnoszące ergonomię obsługi nie wpływają na jego funkcjonalność i możliwość współpracy z silnikami zarówno starszej jak i nowszej generacji.

Program zawiera także mapę czasów wtrysku oraz okno oscyloskopu, w którym na bieżąco można śledzić przebiegi wykorzystywanych sygnałów.

Zakładka wyboru ustwień programu sterownika STAG 200 GoFastfot. AC S.A.Jednym z niewielu elementów jakie należy wybrać w programie konfiguracyjno-diagnostycznym sterownika STAG 200 GoFast jest typ wtryskiwaczy

Sprawdzenie podłączenia sterownika

Po połączeniu ze złączem diagnostycznym (interfejsem przewodowym) w oknie programu należy sprawdzić poprawność odczytywanych sygnałów (sygnały wtryskiwaczy benzynowych, sygnał prędkości obrotowej, wartość ciśnienia w kolektorze dolotowym, wartość ciśnienia i temperatury gazu, wartość temperatury reduktora, poziom gazu oraz wartość napięcia sondy lambda). Prawidłowe odczyty świadczą o właściwym połączeniu sterownika z instalacją samochodu.

Ustawienia

Jeśli połączenia zostały wykonane poprawnie można przystąpić do ustawienia podstawowych parametrów. Wyborze podlegają podstawowe czujniki i typ wtryskiwaczy gazowych:

  • sonda lambda,
  • czujnik temperatury reduktora,
  • czujnik poziomu gazu na wielozaworze (w ustawieniach wskaźnika poziomu gazu można wprowadzić ręcznie poszczególne wartości napięciowe),
  • typ wtryskiwaczy LPG (w zaawansowanych ustawieniach wtryskiwaczy można zmienić sekwencję ich pracy - jeśli zostały źle podłączone, a przełożenie wtyczek jest kłopotliwe z uwagi np. na utrudniony dostęp, przypisać wtryskiwacze gazowe do benzynowych oraz wprowadzić korekcje dawki LPG).

STAG 200 GoFast dysponuje także opcją podgrzewania wtryskiwaczy LPG, co polega na ich wstępnym uruchamianiu, jeszcze przez przełączeniem silnika na gaz.

W ustawieniach zaawansowanych można uzyskać dostęp do parametrów przełączania silnika na zasilanie LPG i na benzynę po wyczerpaniu gazu (temperatura gazu, minimalna i maksymalna prędkość obrotowa oraz minimalne ciśnienie gazu).

Przydatne funkcje sterownika STAG 200 GoFast. STAG 200 GoFast został wyposażony w wiele przydatnych w adaptacji na zasilanie gazowe funkcji, które pozwalają na prawidłowe skonfigurowanie instalacji gazowej w większości występujących na rynku silników 4-cylindrowych, np.:. ciepły start pozwala na uruchomienie silnika bezpośrednio na LPG. Działa ona przy określonej temperaturze gazu. Funkcja ta jest przydatna w adaptacji na LPG silnikó…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Na następnej stronie znajdziesz informacje na temat
kalibracji sterownika STAG 200 GoFast

Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: AC S.A., relacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.