07.04.2017

STAG 500.4 DIS - więcej niż VI generacja

REKLAMA

Zasilanie gazowe silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie należy do najłatwiejszych zagadnień, z którymi przychodzi mierzyć się konstruktorom układów zasilania LPG. Firma AC S.A., producent instalacji marki STAG podeszła do tego tematu w zupełnie inny sposób.
REKLAMA

STAG 500 DIS jest na tyle nowatorskim rozwiązaniem, że AC S.A. zdecydowała się na jego opatentowanie. Zupełnie nowy typ myślenia o zasilaniu jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny, będący rozwinięciem systemów VI generacji eliminuje ich niedoskonałości związane z wykorzystaniem do podnoszenia ciśnienia LPG benzynowej pompy wysokiego ciśnienia. STAG 500.4 DIS jej nie używa. Pompa jest w czasie pracy na LPG wyłączana.

Wyeliminowanie z instalacji gazowej benzynowej pompy wysokiego ciśnienia jest podyktowane dość trudnym jej przystosowaniem do przetłaczania LPG, co często było niemożliwe do wykonania w warunkach warsztatowych. Taką pompę trzeba wysłać do producenta instalacji w celu jej przerobienia.

Schemat instalacji STAG 500.4 DISfot. AC S.A.Jak widać na schemacie instalacji STAG 500.4 DIS większość jej elementów stanowią znane instalatorom komponenty (elektrozawór gazowy, reduktor, filtr fazy gazowej, listwa wtryskowa, czujnik ciśnienia i temperatury LPG). Dodatkowymi elementami są 2 zewnętrzne pompy LPG. Montaż jest zatem bardzo zbliżony do procesu instalacji systemu IV generacji

Dodatkowo wyeliminowanie jej użycia w gazowym układzie zasilania powoduje, że nie występują problemy z odparowaniem w niej ciekłego LPG, co momentalnie odbija się na pracy silnika, powodując natychmiastowe jego zgaśnięcie.

Jak zatem poradzili sobie konstruktorzy AC S.A.?

Wykorzystali zewnętrzne pompy LPG, wchodzące w skład zestawu montażowego instalacji STAG 500.4 DIS. Zastosowano 2 pompy połączone szeregowo, które są w stanie wytworzyć ciśnienie rzędu 20 bar. LPG w stanie ciekłym jest pod takim ciśnieniem przetłaczane do trójnika, z którego część paliwa gazowego jest kierowane do listwy wtryskiwaczy benzynowych (z pominięciem wysokociśnieniowej pompy benzyny), a część do reduktora-parownika i dalej do listwy wtryskowej LPG w stanie gazowym.

System wykorzystuje zatem wtrysk LPG w fazie ciekłej przez wtryskiwacze benzynowe (podobnie jak w systemach VI generacji) oraz dodatkowo wtrysk LPG w fazie gazowej do poszczególnych kanałów kolektora dolotowego (jak w instalacjach IV generacji). Wtrysk fazy ciekłej stanowi około 30% całkowitej dawki paliwa. Resztę (70%) pokrywa wtrysk LPG w fazie gazowej.

Instalacja STAG 500.4 DIS wykorzystuje większość typowych komponentów stosowanych w gazowych układach zasilania dotychczas oferowanych przez AC S.A. (reduktor, wtryskiwacze, elektrozawory). System pracuje na standardowych i tanich zbiornikach, a sam wielozawór różni się od tradycyjnego dodatkowym króćcem powrotu paliwa.

W systemie STAG 500.4 DIS zmieszane paliwa (benzyna i LPG mieszają się fazie przełączania) nie trafiają do zbiornika, ponieważ przewód powrotny jest otwierany dopiero po wypaleniu w silniku wymieszanych paliw.


Ładowanie video...


Najważniejsze jest jednak to, że system jest w pełni uniwersalny (nie dedykowany), a jego strojenie jest analogiczne jak w przypadku instalacji Q-generacji (z wykorzystaniem mnożnika).

STAG 500.4 DIS może być także stosowany w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w których zastosowano dodatkowe wtryskiwacze benzynowe w kolektorze dolotowym, obniżające emisję w czasie dochodzenia silnika do stanu równowagi cieplnej i w zakresie obciążeń częściowych. Efektem ubocznym działania tych wtryskiwaczy jest utrzymywanie w czystości kanałów dolotowych. Benzyna usuwa niespalone cząstki oleju. Podobny efekt uboczny zapewniają także umieszczone w kanałach dolotowych wtryskiwacze LPG, co potwierdzają doświadczenia z eksploatacji systemu STAG 400 DPI.

System jest łatwy w serwisowaniu z uwagi na zastosowanie zewnętrznych pomp LPG, co jednak w mniejszych samochodach może być pewną niedogodnością z uwagi na brak miejsca.

Równolegle z systemem STAG 500.4 DIS firma AC S.A. pracowała nad instalacją VI generacji, w której pełna dawka LPG była kierowana wprost do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe. Zwyciężyła jednak koncepcja bezpośrednio-pośredniego systemu wtrysku, którego realizacja w praktyce jest o wiele prostsza i tańsza. Montaż systemu STAG 500.4 DIS praktycznie nie różni się od montażu tradycyjnej instalacji gazowej. Dodatkową czynnością jest wykonanie połączenia magistrali LPG z pompą wysokiego ciśnienia benzyny, co pozwala na zamianę paliw w benzynowej szynie wtryskowej na LPG oraz jej odseparowanie od układu benzynowego po przełączeniu na zasilanie gazowe.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: AC S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.