Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. AC S.A. / Schemat podłączenia kontrolera szerokopasmowej sondy lambda STAG AFR poprzednie następne
05.01.2015

STAG AFR zamiast analizatora spalin?

REKLAMA STAG AFR zamiast analizatora spalin? fot. AC S.A.

STAG AFR to kontroler szerokopasmowej sondy lambda, który dzięki dużej szybkości pomiaru współczynnika lambda, umożliwia kontrolę składu mieszanki nie tylko w ustalonych warunkach pracy silnika, ale także w stanach nieustalonych (przejściowych).
REKLAMA

Warto wiedzieć

Silniki o ZI z wąskopasmową sondą lambda, najczęściej pracują ze współczynnikiem nadmiaru powietrza (λ - lambda) równym 1 (mieszanka stechiometryczna). Przy wysokich obciążeniach mieszanka jest wzbogacona do wartości λ = 0,8-0,9 (silniki wolnossące) i λ = 0,75-0,85 (silniki doładowane).

Urządzenie STAG AFR pozwala określić skład mieszanki paliwowo-powietrznej zasilającej silnik pracujący na różnych paliwach: benzynie, oleju napędowym, metanolu, etanolu lub paliwach gazowych (LPG, CNG).

W zdecydowanej większości silników z pośrednim wtryskiem paliwa pracujących z wysokim obciążeniem skład miesznki paliwowo-powietrznej nie jest wtedy kontrolowany. Oznacza to, że jeśli np. gazowy układ zasilania będzie źle wyreulowany to silnik pracujący z pełnym obciążeniem, np. w czasie szybkiej jazdy na autostradzie może być zasilany mieszanką o niewłaściwym składzie. Jeśli silnik będzie zasilany mieszanką bogatą może to być przyczyną wysokiego zużycia paliwa, a jeśli silnik jest zasilany mieszanką ubogą może nie rozwijać pełnej mocy. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Kontroler szerokopasmowej sondy lambda STAG AFRfot. AC S.A.Kontroler szerokopasmowej sondy lambda STAG AFR

Wykorzystaując kontroler szerokopasmowej sondy lambda STAG AFR, który charakteryzuje się wysoką szybkością pomiaru współczynnika nadmiaru powietrza lambda można sprawdzić jakość spalania właśnie w nieustalonych zakresach pracy silnika tak, aby skład mieszanki paliwowo-powietrznej utrzymywał się na właściwym poziomie, zapewniając możliwość osiągania maksymalnej moc silnika przy zachowaniu zużycia paliwa w na właściwym poziomie.

STAG AFR (Air-Fuel Ratio) jest urządzeniem, które może stanowić alternatywę dla stacjonarnych analizatorów spalin, a przy okazji jest urządzeniem mobilnym, dzięki któremu można używać go w czasie jazdy. Jest to bardzo istotna cecha tego urządzenia, która pozwala na monitorowanie składu mieszanki właśnie w nieustalonych warunkach pracy silnika (przy przyśpieszaniu, czy pracy silnika z maksymalną mocą).

Dzięki zastosowaniu kontrolera STAG AFR można regulować i diagnozować układy paliwowe (gaźnikowe, wtryskowe) kalibrować instalacje gazowe, diagnozować zamontowane fabrycznie sondy lambda oraz kontrolować skład mieszanki paliwowo-powietrznej, która zasila silnik w czasie kalibracji samochodów tuningowanych.

Urządzenie STAG AFR wykorzystuję do kalibracji instalacji LPG i do weryfikacji parametrów pracy silnika na benzynie. Największym problemem dla montażystów sytemów LPG jest prawidłowa regulacja mieszanki przy dużych obciążeniach silnika. Większość aut w takich warunkach wchodzi w tzw. "pętlę otwartą", w której to od nas zależy ile zostanie wtryśnięte gazu. Na wąskopoasmowej sondzie, która może być w samochodzie nie da się tak precyzyjnie wystroić systemu, gdyż jej charakterystyka pracy nie pozwala na to. Możemy zobaczyć jedynie, czy jest  bogato, czy ubogo ale jak bardzo już nie. Musimy mieć te dane, by precyzyjnie wystroić instalację.

STAG AFR pozwala także zweryfikować działanie układu wtryskowego w "pętli zamkniętej". Większość silników działa wtedy przy współczynniku nadmiaru powietrza lambda równym 1. Jadąc samochodem z podłączonym testerem OBD lub innym sprzętem diagnostycznym możemy podejrzeć parametry, które pozornie mogą wskazywać na poprawność działania systemu wtrysku paliwa. Nic bardziej mylnego, bo sondy z czasem zużywają się, a sterownik na ich podstawie wprowadza błędne korekty. W wydechu w tym momencie mamy nieprawidłowy skład spalin. Dzięki urządzeniu STAG AFR jesteśmy w stanie to zweryfikować.

Jarosław Nowotczyński, Autogaz Nowotczyński (Mława)

Produkowany przez AC S.A., STAG AFR został przygotowany jako urządzenie mobilne, zasilane z 12-woltowego gniazda zapalniczki. Komunikację z komputerem PC zapewnia interfejs USB (RS232 lub bluetooth), a specjalna, dedykowana aplikacja służy do obsługi urządzenia.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

AC S. A.
źródło: AC S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.