REKLAMA
LPG
12.01.2015

Tartarini EVO 01 ID do wtrysku bezpośredniego

Zasilanie LPG silników ZI w wtryskiem bezpośrednim jest obarczone istotnymi problemami. Należy zapewnić ochronę komory spalania przed nadmiernymi obciążeniami termicznymi przy zachowaniu odpowiedniej ceny systemu LPG.
REKLAMA
Sterownik Tartarini EVO 01 IDfot. Auto Gaz ŚląskSterownik systemu LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny Tartarini EVO 01 ID

W praktyce wykorzystujemy dzisiaj następujące systemy:

  • system bezpośredniego wtrysku gazu skroplonego (wykorzystujący do tego celu wtryskiwacze benzynowe),
  • system wtrysku gazu odparowanego do kolektora dolotowego.

Zarówno jeden jak i drugi system posiada swoje zalety i wady, które opisano dosyć obszernie w czasopismach branżowych.

Firma Auto Gaz Śląsk do zasilania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny wykorzystuje od roku 2007 system Tartarini Auto ID. System ten zebrał bardzo dobre opinie użytkowników samochodów Mazda CX7, Porsche oraz VW.

Jednak działanie systemu oparte na dotychczasowym algorytmie przetwarzania sygnału sterującego wtryskiwaczem benzynowym znacznie ograniczało jego wykorzystanie w coraz liczniejszej grupie pojazdów napędzanych silnikami z wtryskiem bezpośrednim. Mając ponadto na uwadze oczekiwany efekt ekonomiczny system ograniczał zakres obciążeń pokrywanych paliwem gazowym.

Przełącznik rodzaju zasilania systemu Tartarini EVO 01 IDfot. Auto Gaz ŚląskPrzełącznik rodzaju zasilania systemu
Tartarini EVO 01 ID

Wprowadzona w roku 2012 całkowita zmiana strategii sterowania, oparta również na analizie sygnału sterującego wtryskiwaczem benzynowym, a następnie przetworzeniu go na sygnał sterujący wtryskiwaczem gazowym stworzyła zupełnie nowe możliwości dla zasilania LPG tej grupy silników. Precyzyjnie prowadzony obecnie proces przetwarzania sygnału sterującego wtryskiwaczem uwzględnia zarówno dawkę zasadniczą jak i dodatkowe dawki benzyny, wtryskiwane przede wszystkim przy dużych obciążeniach jak i jego dynamicznych zmianach. Ten sposób przetwarzania zapewnia uzyskanie nie tylko zwiększenie ilości paliwa gazowego, ale również trwałość elementów silnika.

W rezultacie system można zastosować praktycznie w każdym samochodzie napędzanym silnikiem z wtryskiem bezpośrednim, zapewniając znacznie efektywniejsze wykorzystanie paliwa gazowego niż w przypadku jego poprzednika.

Lista zweryfikowanych eksploatacyjnie samochodów jest stosunkowo długa, a funkcjonalność, bezpieczeństwo eksploatacji i emisja spalin spełnia wymagania Regulaminu 115.

Wyniki emisji uzyskane dla mieszaniny A, w trakcie badań homologacyjnych Volkswagena Golfa VII generacji z silnikiem 1,4 TSI. . Emisja wg ECE Euro 5 - 630/2012. HC [g/km] CO [g/km] NOx [g/km] CO2 [g/km] Zużycie paliwa. [l/100 km] 0,031 0,294 0,016 141,06 8,71  HC + NOx [g/km] CH4 [g/km] NMHC [g/km] PM [g/km] 0,047 0,005 0,025 0,000076 . Wyniki końcowe. Składnik spalin HC CO NOx NMHC PM Współczynnik pogor…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Na następnej stronie znajdziesz wyniki emisji
silnika 1,4 TSI uzyskane w trakcie badań homologacyjnych
systemu Tartarini EVO 01 ID.

Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Marek Flekiewicz
źródło: Auto Gaz Śląsk



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.