Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
VW Golf LPdi / Vialle poprzednie następne
08.03.2010

Vialle LPdi - VI generacja?

Vialle LPdi - VI generacja? fot. Vialle

Holenderska firma Vialle, produkująca jeden z niewielu na rynku systemów LPG V generacji (sekwencyjny wtrysk w fazie ciekłej), poszła o krok dalej i opracowała podobny układ przeznaczony do samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wygląda na to, że rozwiązuje on wszystkie bolączki dotychczasowych instalacji tego typu.
REKLAMA
Fuel Selector Unit - FSUfot. VialleNajważniejszy element systemu LPdi (Fuel Selector Unit - FSU)

Problem z instalacjami IV generacji przeznaczonymi do silników z wtryskiem bezpośrednim jest taki, że nie można trwale wyłączyć wtryskiwaczy benzynowych z obawy o ich uszkodzenie (benzyna służy ich chłodzeniu, a więc odcięcie dopływu prowadzi do przegrzania). Producenci radzą sobie z tym poprzez programowanie sterowników LPG w taki sposób, by co jakiś czas otwierały wtryskiwacze benzynowe dla ich schłodzenia. Często też bieg jałowy realizowany jest na paliwie bazowym, co niestety zmniejsza oszczędności. Holendrzy opracowali system działający z wykorzystaniem pierwotnych wtryskiwaczy, przez które płynie gaz. System LPdi używa również pompy wysokociśnieniowej, która zapewnia odpowiednie ciśnienie robocze w układzie.

Według producenta, wszystkie zalety wtrysku bezpośredniego zostały zachowane, a przybyły kolejne:

  • znaczna oszczędność (samochód może być w 100% napędzany LPG!), połączona z korzyścią dla środowiska,
  • łatwość i szybkość montażu,
  • minimalna ingerencja mechaniczna (skoro nie ma dodatkowych wtryskiwaczy, nie potrzeba wiercić otworów w kolektorze).

Technologia jest opatentowana i gotowa do sprzedaży, a przy odpowiedniej cenie może za jakiś czas zrewolucjonizować rynek instalacji LPG. Silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa są coraz powszechniejsze i potrzebują dobrych rozwiązań, a to wydaje się szczególnie udane. Jest tylko jeden mankament - LPdi nie jest urządzeniem uniwersalnym, lecz dedykowanym. Na razie opracowano odmianę współpracującą z volkswagenowskim silnikiem 1,4 TSI, kolejne warianty (do jednostek 1,8 TSI i 2,0 TSI) są „w drodze”. Czekamy na pojawienie się produktu na polskim rynku i pierwsze wrażenia użytkowników.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Vialle



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.