REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. gazeo.pl / Wtryskiwacze AEB oferowane są jako listwy 2-, 3- i 4-sekcyjne poprzednie następne
15.04.2013

Wtryskiwacze LPG AEB - bez filtra fazy gazowej?

Wtryskiwacze LPG AEB - bez filtra fazy gazowej? fot. gazeo.pl

Wtryskiwacze są jednymi z najważniejszych elementów systemów zasilania LPG, a precyzja dawkowania przez nie paliwa wpływa na prawidłowe działanie silnika zasilanego gazem płynnym. Duży wpływ na działanie wtryskiwaczy ma czystość paliwa gazowego. Jak się jednak okazuje odpowiednia konstrukcja wtryskiwaczy pozwala zminimalizować wpływ zanieczyszczeń na ich pracę.
REKLAMA
Komora silnikowa gazowej odmiany Skody Citigofot. gazeo.plW zasilanej LPG Skodzie Citigo próżno szukać filtra fazy gazowej. Wtryskiwacze AEB są skonstruowane tak, że ewentualne zanieczyszczenia zawarte w gazie nie wpływają negatywnie na ich pracę

Przykładem są wtryskiwacze AEB, które według opinii producenta mogą być z powodzeniem stosowane bez filtra fazy gazowej. W ten sposób (bez filtra) są one instalowane np. w Skodzie Citigo, która jest oferowana w fabrycznej wersji LPG.

W samochodzie tym pomiędzy reduktorem a listwą wtryskiwaczy znajduje się tylko czujnik MAP (Manifold Absolute Pressure - ciśnienia w kolektorze dolotowym) zintegrowany z czujnikiem temperatury i ciśnienia gazu.

Budowa wewnętrzna wtryskiwacza AEBfot. ElpigazRdzenie cewki ułożone w szyku kołowym i wykonane w nich rowki zapewniają dużą trwałość wtryskiwaczy AEB i wysoką odporność na zanieczyszczenia zawarte w LPG (nie wymagają stosowania filtra fazy gazowej). Wtryskiwacze te pod nazwą I-Plus oferuje także firma Elpigaz

Prawidłowa praca wtryskiwaczy AEB bez konieczności stosowania filtrów fazy gazowej to zasługa ich konstrukcji. Są to wtryskiwacze tłoczkowe, lecz zamiast znanych z konstrukcji Valteka ciężkich elementów ruchomych (tłoczków) zastosowano lekkie talerzyki sterujące przepływem gazu.

Wprawiają je w ruch cewki elektromagnetyczne, których rdzenie są ułożone w szyku kołowym. Dzięki temu talerzyk zawsze w czasie pracy znajduje się  w osi wtryskiwacza (nie występuje tarcie pomiędzy elementami). Gwarantuje to stałą charakterystykę wtryskiwaczy w długim okresie eksploatacji oraz wysoką odporność na zanieczyszczenia.

Dodatkowo w rdzeniu cewki wykonane są promieniowe rowki, dzięki którym ewentualne zanieczyszczenia są wyciskane z przestrzeni roboczej wtryskiwacza, nie wpływając na charakterystykę wydajności.

Producent zaleca montowanie wtryskiwaczy cewkami do góry lub w bok tak, aby ewentualne zanieczyszczenia miały szansę spływać w kierunku silnika, a nie zalegać w ich wnętrzu.

Jak podają przedstawiciele Landi Renzo Polska, czyli reprezentanta właściciela marki AEB, wtryskiwacze te spisują się bardzo dobrze. Firmowa Skoda Citigo wyposażona w takie właśnie wtryskiwacze przejechała na gazie już ponad 35 tys. km. Okresowe sprawdzenia i rutynowe przeglądy nie wykazują najmniejszych nieprawidłowości w działaniu wtryskiwaczy, które są zamontowane zgodnie z zaleceniem producenta, czyli bez filtra fazy gazowej.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Landi Renzo, AEB, Elpigaz



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.