REKLAMA
LPG
07.04.2014

Zavoli Bora - budżetowy system LPG/CNG

System sekwencyjny Bora powstał po włączeniu Zavoli w struktury firmy Fuel Systems Solutions, światowego giganta w dziedzinie paliw alternatywnych, co miało miejsce pod koniec 2011 r.
REKLAMA
Sterownik Zavoli Borafot. ZavoliSterownik systemu Zavoli Bora

Jest to pierwsza instalacja Zavoli, w której wykorzystano jednostkę sterującą pochodzącą z firmy MTM, znanej pod handlową marką BRC Gas Equipment. Ona także jest częścią Fuel Systems Solutions.

Więcej o Fuel Systems Solutions w artykule "Fuel Systems Solutions czyli gazowe koligacje".

Sekwencyjny system wtrysku paliwa gazowego Zavoli Bora pozwala konwertować silniki (2-, 3- i 4-cylindrowe). Wykorzystuje on znane z niezawodności, stosowane we wcześniej oferowanych systemach Zavoli komponenty (wtryskiwacze gazowe PAN oraz reduktor Zeta).

Jak podaje producent, sterownik ma unikalną strukturę oprogramowania, która pozwala na automatyczną kompensację zasilania każdego cylindra podczas pracy na paliwie gazowym.

W sterowniku zastosowano wydajny procesor do zastosowań automotive (16 bitowy o częstotliwości taktowania 32 MHz).

Oprogramowanie sterownika dobiera optymalny czas wtrysku gazu dla każdej wartości obciążenia silnika dzięki korzystaniu z sygnałów systemu OBD samochodu. Sterownik jest zamknięty w wykonanej z tworzywa sztucznego i aluminium obudowie oraz wyposażony w 48-pinowe złącze.

Stosowany w systemach Zavoli Bora, pracujących na LPG, reduktor Zeta jest urządzeniem jednostopniowym mogącym pracować przy ciśnieniu zasilania do 45 barów i redukującym jego poziom do wartości 1,2 bara. W przypadku systemów CNG stosowany jest jednostopniowy regulator ciśnienia Meta, pracujący przy ciśnieniu wejściowym do 260 barów i zmniejszający jego wartość do 2 barów.

System jest oferowany z homologacją wg regulaminu 115 do następujących marek samochodów: Audi, Chevrolet, Citroen, Fiat, Ford, Kia, Hyundai, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki i Volkswagen.

Oprócz podstawowej kompletacji, system Bora jest oferowany także do silników 5-, 6- i 8-cylindrowych ze sterownikiem (w innej aluminiowej obudowie) wyposażonym w złącze 56-pinowe, który także korzysta z sygnałów systemu diagnostyki pokładowej OBD. Dostępna jest także wersja Bora Light, która służy do zasilania zasilania paliwami gazowymi (LPG i CNG) silników 2-, 3- i 4-cylindrowych. Jest jednak pozbawiona możliwości podłączenia do układu OBB samochodu.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Zavoli



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.