REKLAMA
LPG
23.11.2015

Zmniejsz zużycie benzyny w samochodzie z LPG

REKLAMA

Samochód zasilany LPG powinien zużywać benzynę w odpowiedniej ilości. Odpowiedniej, czyli takiej która nie wiąże się z nadmiernymi wydatkami. Jako, że benzyna spalana jest głównie w fazie rozgrzewania silnika, jej zużycie w okresie jesienno-zimowym rośnie z uwagi na panujące niskie temperatury otoczenia.
REKLAMA

Jest jednak sposób na ograniczenie poboru 2-krotnie droższego w stosunku do LPG paliwa. Gotowym rozwiązaniem w tym zakresie jest podgrzewacz reduktora STAG R01 CS stworzony przez lidera rozwiązań dla branży autogaz, firmę AC S.A.

W jaki sposób niewielkie urządzenie może przynieść realne oszczędności? Tajemnica kryje się w sposobie działania silnika samochodu: wystarczy zapewnić, by silnik pojazdu jak najszybciej się rozgrzewał przy jednoczesnym minimalnym zużyciu benzyny.

Panel sterowania ogrzewaniem wnętrza i klimatyazcjifot. gazeo.plWyłączenie ogrzewania i zamknięcie dopływu powietrza z zewnątrz pozwala przyspieszyć osiągnięcie przez silnik temperatury, przy której przełącza się on na LPG, a tym samym ograniczyć zużycie benzyny

Jak jednak ograniczyć użycie benzyny przed przełączeniem na gaz?

Teoretycznie wystarczy pozostawić auto przez jakiś czas z silnikiem pracującym na biegu jałowym, kiedy silnik pracuje ekonomicznie i zużywa najmniej paliwa. Paliwo jest wtedy wykorzystywane jedynie na pokonanie oporów wewnętrznych silnika.

Dodatkową, namacalną od zaraz korzyścią będzie szybkie ogrzanie wnętrza pojazdu i odparowanie szyb, niezwykle pożądane w mroźny dzień przed planowaną jazdą.

Praktycznie zaś takie rozgrzewanie silnika jest zabronione i karane mandatem, ponieważ niekorzystnie wpływa na jakość powietrza.

Najlepiej i najszybciej silnik rozgrzewa się w czasie jazdy.

STAG R01 CSfot. AC S.A.Elektryczny podgrzewacz STAG R01 CS zamontowany na reduktorze wraz ze sterownikiem, okablowaniem, elementami mocującymi i połączeniowymi

Kolejnym działaniem, które pozwoli na ograniczenie zużycia benzyny i szybsze przełączenie auta na paliwo LPG jest obniżenie progu temperaturowego, przy którym jednostka napędowa zmienia zasilanie na gazowe. Taką opcję uzyskamy po wizycie w serwisie.

Należy jednak pamiętać, że obniżenie go poniżej 30-40ºC nie jest zalecane.

Co zatem możemy zrobić?

Możemy ustawić pokrętło nagrzewnicy na zero i zamknąć dopływ powietrza z zewnątrz do wnętrza pojazdu (włączając obieg wewnętrzny).

Dzięki temu zostanie ograniczone wychładzanie cieczy przepływającej przez nagrzewnicę, a tym samym skróci się czas jej ogrzania do temperatury przejścia silnika na zasilanie LPG. Zużycie benzyny będzie zatem mniejsze, ale z całą pewnością nadal niesatysfakcjonujące.

Różnica w czasie rozgrzewania reduktora do temperatury 20 stopni Celsjusza z podgrzewaczem STAG R01 CS i bez niegofot. AC S.A.Różnica w czasie rozgrzewania reduktora do temperatury 20 stopni Celsjusza z podgrzewaczem STAG R01 CS i bez niego

Jedynie dzięki zastosowaniu podgrzewacza reduktora-parownika STAG R01 CS firmy AC S.A. ograniczymy zużycie benzyny do absolutnego minimum i wyraźnie skrócimy czas do przełączenia silnika na LPG .

Podgrzewacz STAG R01 CS jest urządzeniem zasilanym energią elektryczną, w którym wykorzystano 3 świece żarowe stosowane w silnikach o zapłonie samoczynnym. Są one wkręcone w wykonany ze stopów aluminium korpus, dopasowany wymiarami i kształtem do reduktorów rodziny R01 produkowanych przez AC S.A.

Sterownik podgrzewacza jest przystosowany do zarządzania pracą dwóch tego typu urządzeń, co oznacza możliwość zastosowania w gazowych układach zasilania, w których pracują 2 reduktory-parowniki (np. w silnikach o dużej mocy).

Warto dodać, że jednocześnie może być podgrzewany tylko jeden reduktor. Drugi reduktor „czeka” on na rozgrzanie „naturalne” czyli przez silnik.

Elektroniczne urządzenie sterujące pracą podgrzewacza STAG  R01 CS monitoruje temperaturę reduktora. Dzięki temu, oprócz skrócenia czasu do przejścia na zasilanie gazowe, zapobiega także wychłodzeniu reduktora w czasie jazdy samochodu np. po autostradzie z dużą prędkością.

Ponadto sterownik podgrzewacza STAG  R01 CS nie obciąża nadmiernie instalacji elektrycznej samochodu, choć w dogodnych warunkach (w czasie jazdy) pozwala na maksymalne wykorzystanie jej możliwości, zwiększając prąd zasilający nawet do wartości 60 A.

Zużycie benzyny (w l/1000 km) w silniku 1,4 l z podgrzewaczem STAG R01 CS i bez jego zastosowania

 Z podgrzewaczemBez podgrzewacza
Lato2,454,85
Zima5,3210,50


Jeśli masz samochód napędzany LPG, co oznacza, że już jesteś oszczędny, ale chciałbyś „wycisnąć” z niego jeszcze więcej, oczywiście oszczędności, sprawdź możliwości podgrzewacza STAG  R01 CS. Pozwoli Ci on zminimalizować wydatki na benzynę, zwiększając do maksimum czas eksploatacji silnika na LPG.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna, AC S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.